Listening skill has generally been approached as an individual activity, often treated as a passive, silent part of language classrooms where learners mostly sit and listen during listening exercises. This approach limits the effectiveness of listening skill development. In contrast, collaborative listening has emerged as a trending approach in recent years, and many educators support its use to create a more engaging learning experience. In that regard, this study aimed to investigate the effectiveness of collaborative listening activities in enhancing listening skills among Turkish EFL learners. A mixed-method research design was employed. The quantitative data was collected using pre- and post-tests to assess the impact of collaboration on listening improvement. The qualitative data was gathered through semi-structured interviews to explore participants’ views toward collaborative listening activities. The data analysis showed significant improvement in the listening skills of those engaged in collaborative listening activities. Furthermore, interviews revealed the cognitive, affective, and social benefits of collaborative listening.
Dinleme becerileri genellikle bireysel bir etkinlik olarak ele alınmış, dil sınıflarında öğrencilerin dinleme alıştırmaları sırasında çoğunlukla oturup dinledikleri pasif, sessiz bir süreç olarak görülmüştür. Bu yaklaşım, dinleme becerilerinin geliştirilmesinin etkinliğini sınırlamaktadır. Buna karşın, işbirlikçi dinleme son yıllarda popüler bir yaklaşım olarak ortaya çıkmış ve birçok eğitimci, daha etkileşimli bir öğrenme deneyimi yaratmak için kullanımını desteklemektedir. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı, Türkçe EFL (İngilizceyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenler) öğrencileri arasında işbirlikçi dinleme etkinliklerinin dinleme becerilerini geliştirmedeki rolünü araştırmaktır. Karma yöntem araştırma tasarımı kullanılmıştır. Nicel veriler, işbirliğinin dinleme iyileşmesi üzerindeki etkisini değerlendirmek için ön test ve son testler aracılığıyla toplanmıştır. Nitel veriler ise katılımcıların işbirlikçi dinleme etkinliklerine yönelik görüşlerini keşfetmek amacıyla yarı yapılandırılmış mülakatlarla elde edilmiştir. Veri analizi, işbirlikçi dinleme etkinliklerine katılanların dinleme becerilerinde önemli bir gelişme gösterdiğini ortaya koymuştur. Ayrıca, mülakatlar, işbirlikçi dinlemenin bilişsel, duygusal ve sosyal faydalarını ortaya çıkarmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Language Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 16, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | October 15, 2024 |
Acceptance Date | November 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |