Bu çalışmada, Kazakistan'daki Repressiya dönemi eğitim politikaları ve Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli (TYMM) Türkçe Dersi Öğretim Programı karşılaştırılarak iki farklı dönemde eğitim anlayışındaki temel farklılıklar incelemiştir. Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği’nin (SSCB) Kazakistan'da uyguladığı Repressiya faaliyetleri, eğitimde ideolojik bir dönüşüm yaratmayı amaçlamış, Kazak Türklerinin kültürel kimliğini ve dilini hedef alarak, Sovyet sosyalizmini yaymak için eğitim sistemini Rusça ve Sovyet ideolojisi etrafında şekillendirmiştir. Repressiya’da Kazak Türkçesinin kullanım alanı kısıtlanmış, öğrenciler hem akademik hem de sosyo-kültürel açıdan SSCB’ye sadık bireyler olarak yetiştirilmek istenmiştir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli (TYMM)’de ise bireyler millî ve manevi değerlere dayalı bir kimlik geliştirmeye teşvik edilmekte, sosyal-duygusal gelişimle birlikte eleştirel düşünme becerilerinin kazandırılmasına odaklanılmaktadır. TYMM, Türkçeyi bir iletişim aracı olmasının yanı sıra kültürel bir değer olarak da öğretmeyi hedeflemektedir. TYMM’de öğrencilerin toplumsal sorumlulukları ve kişisel gelişimleri ön planda tutulmaktadır. Araştırma nitel desende kurgulanmıştır. Araştırmanın verileri doküman analizi tekniğiyle elde edilmiştir. Elde edilen verilere göre Repressiya döneminde uygulanan eğitim politikaları, kültürel kimliği yok etmeyi amaçlamıştır. TYMM’de ise bireylerin özgün kimliklerini güçlendirmek ve kültürel mirası yaşatmak hedeflenmiştir. Repressiya döneminde Kazakistan’da uygulanan eğitim politikaları ile TYMM’nin karşılaştırarak incelendiği bu çalışma, eğitimin kültürel değerlerin korunmasındaki rolünün açıklanması üzerine kurulmuştur.
Repressiya Kazakistan’da eğitim Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Türkçe Dersi Öğretim Programı
This study examines the fundamental differences in educational approaches across two distinct periods by comparing the educational policies of the Repressiya era in Kazakhstan with the Turkish Language Curriculum of the Türkiye Century Maarif Model (TYMM). The activities of the Union of Soviet Socialist Republics (USSR) during the Repressiya period in Kazakhstan aimed to create an ideological transformation in education by targeting the cultural identity and language of the Kazakh Turks, shaping the education system around the Russian language and Soviet ideology to disseminate Soviet socialism. The use of Kazakh Turkish was restricted, and students were intended to be raised as individuals loyal to the USSR both academically and socio-culturally. In contrast, the TYMM encourages individuals to develop an identity based on national and spiritual values, focusing on fostering critical thinking skills alongside socio-emotional development. TYMM aims to teach Turkish not only as a means of communication but also as a cultural value, emphasizing students’ social responsibilities and personal development. The research was designed in a qualitative framework, and the data were obtained through document analysis. Findings indicate that the educational policies implemented during the Repressiya period sought to erase cultural identity, whereas the TYMM aims to strengthen individuals’ authentic identities and preserve cultural heritage. By comparing the educational policies of the Repressiya period in Kazakhstan with those of the TYMM, this study highlights the role of education in safeguarding cultural values.
Repressiya Education in Kazakhstan Türkiye’s Century Education Model Turkish Course Curriculum.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Turkish Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | September 26, 2025 |
| Acceptance Date | October 17, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 1 Issue: 1 |