Türkiye Cumhuriyeti, kurulduğu günden itibaren, kurucu kadrolarının siyaset, ekonomi, bilim, kültür vb. alanlarda oluşturduğu modernizm odaklı ideoloji ile birçok yenilik ve düzenlemeye sahne olmuştur. Bu ideoloji doğrultusunda atılan adımlar, diğer alanlarda olduğu gibi kültür alanında da önemli değişimlerin oluşmasına sebep olmuş ve Türk kültürünün en önemli ögelerinden biri olan Türk musikisini de etkilemiştir.
Sanayi-i Nefise Encümeni tarafından 5 Eylül 1926 yılında alınan karar sonucu, Türk musikisinin yasaklanmasına varan bir süreç içine girilmiş, devletin resmî musiki politikaları, halk ve dönemin musikişinasları tarafından tartışılmaya başlanmıştır.
Bu çalışmanın amacı, alınan karar sonucu ortaya çıkan tartışmaların, başlattığı “Alaturka/Alafranga Musiki Meselesi” başlıklı anket ile sayfalarına taşıyan Yeni Ses gazetesi üzerinden incelenmesidir. Çalışmanın amacı doğrultusunda, tarihsel araştırma modeli uygulanmış ve araştırma kapsamında Milli Kütüphanenin Süreli Yayınlar bölümünde bulunan gazetenin, kararın alındığı tarih ile anketin sonlandığı tarih arasındaki sayfaları incelenerek betimlenmiştir.
Bu araştırmadan elde edilen veriler ışığında; Cumhuriyetin kurucu kadrolarının resmî musiki politikası, alaturka musikinin yasaklanmasının doğurduğu sonuçlar, kararın halk tarafından nasıl karşılandığı ve dönemin musikişinaslarının karar hakkındaki görüşleri gibi önemli sonuçlara ulaşılmıştır.
Yeni Ses Gazetesi Sanayi-i Nefise Encümeni Türk Musikisi Darülelhan Alaturka/Alafranga Musiki İkilemi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ocak 2022 |
Kabul Tarihi | 11 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: VIII Sayı: 15 |