Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRK MÛSIKÎSİNDE TRANSPOZE UYGULAMALARI SÜPÜRDE AKORT KÜRDÎLÎHİCAZKÂR MAKAMI KEMAN ÖRNEKLEMİ

Year 2024, Volume: 10 Issue: 20, 192 - 208, 16.07.2024

Abstract

Türk mûsıkîsi içerisinde bir çok çalgısal ve sözel formları barındıran makamsal bir müziktir. Çalgısal formlarda yapılan uygulamalarda eserin icra edileceği ton teknik ve estetik açıdan belirlenirken sözel formlarda yapılan uygulamalarda tonun belirlenmesi sözel formu seslendirecek kişinin ses özelliklerine göre belirlenmektedir. Bu yüzden Türk mûsıkîsi uygulamalarında transpoze ile sıklıkla karşılaşılır. Toplu uygulamalarda genelde dört ses diye tabir edilen Kız akordun tercih edildiği gözlemlenirken solo uygulamalarda süpürde akord (bir ses), müstahsen akord (bir buçuk ses), mansur (beş ses) akordlarının kullanıldığı görülmektedir. Bu araştırmada bu uygulamalardan bir tanesi olan süpürde akord incelenmiştir. Makam olarak Kürdîlihicazkâr çalgı ise keman seçilmiştir. Keman ile Kürdîlihicazkâr makamı uygulamalarında karşılaşılan güçlükler incelenmiş ve çözüm önerileri sunulmuştur.

References

  • Akdoğu, O. (1996). Türk Müziği’nde Türler ve Biçimler, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir.
  • Cevher, M.H. (1993). Rehber-i Mûsıkî, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir.
  • Özkan, İ. H. (2021). Türk Mûsıkîsi Nazariyatı ve Usûlleri Kudüm Velveleri (19. Baskı). Ankara: Ötüken Neşriyat.
  • Öztürk, O. M. (2014). Makam Müziğinde Ezgi ve Makam İlişkisinin Analizi ve Yorumlanması Açısından Yeni Bir Yaklaşım: Perde Düzenleri ve Makamsal Ezgi Çekirdekleri. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Say, A. (2005). Müzik Ansiklopedisi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • Tanrıkorur, C. (2016). Osmanlı Dönemi Türk Musikisi (4. Baskı). İstanbul: Dergah Yayınları.
Year 2024, Volume: 10 Issue: 20, 192 - 208, 16.07.2024

Abstract

References

  • Akdoğu, O. (1996). Türk Müziği’nde Türler ve Biçimler, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir.
  • Cevher, M.H. (1993). Rehber-i Mûsıkî, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir.
  • Özkan, İ. H. (2021). Türk Mûsıkîsi Nazariyatı ve Usûlleri Kudüm Velveleri (19. Baskı). Ankara: Ötüken Neşriyat.
  • Öztürk, O. M. (2014). Makam Müziğinde Ezgi ve Makam İlişkisinin Analizi ve Yorumlanması Açısından Yeni Bir Yaklaşım: Perde Düzenleri ve Makamsal Ezgi Çekirdekleri. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Say, A. (2005). Müzik Ansiklopedisi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • Tanrıkorur, C. (2016). Osmanlı Dönemi Türk Musikisi (4. Baskı). İstanbul: Dergah Yayınları.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Interpretation in Turkish Classical Music
Journal Section Articles
Authors

Yavuz Tutuş 0009-0009-5298-0286

Publication Date July 16, 2024
Submission Date May 25, 2024
Acceptance Date June 11, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 10 Issue: 20

Cite

APA Tutuş, Y. (2024). TÜRK MÛSIKÎSİNDE TRANSPOZE UYGULAMALARI SÜPÜRDE AKORT KÜRDÎLÎHİCAZKÂR MAKAMI KEMAN ÖRNEKLEMİ. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 10(20), 192-208.
Dergimiz batı müziği (müzik), sahne sanatları, Türk sanat müziği, müzik eğitimi, müzikoloji ve müzik ile bağlantılı multidisipliner çalışmaları kabul etmektedir.