Türk mûsıkîsi içerisinde bir çok çalgısal ve sözel formları barındıran makamsal bir müziktir. Çalgısal formlarda yapılan uygulamalarda eserin icra edileceği ton teknik ve estetik açıdan belirlenirken sözel formlarda yapılan uygulamalarda tonun belirlenmesi sözel formu seslendirecek kişinin ses özelliklerine göre belirlenmektedir. Bu yüzden Türk mûsıkîsi uygulamalarında transpoze ile sıklıkla karşılaşılır. Toplu uygulamalarda genelde dört ses diye tabir edilen Kız akordun tercih edildiği gözlemlenirken solo uygulamalarda süpürde akord (bir ses), müstahsen akord (bir buçuk ses), mansur (beş ses) akordlarının kullanıldığı görülmektedir. Bu araştırmada bu uygulamalardan bir tanesi olan süpürde akord incelenmiştir. Makam olarak Kürdîlihicazkâr çalgı ise keman seçilmiştir. Keman ile Kürdîlihicazkâr makamı uygulamalarında karşılaşılan güçlükler incelenmiş ve çözüm önerileri sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk Sanat Müziğinde Yorumculuk |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 20 |
Dergimiz batı müziği (müzik), sahne sanatları, Türk sanat müziği, Türk halk müziği, müzik eğitimi, müzikoloji ve müzik ile bağlantılı multidisipliner çalışmaları kabul etmektedir.