Araştırmanın
amacı ortaokul 5.sınıf Fen bilimleri dersi, Canlılar Dünyasını Gezelim ve
Tanıyalım ünitesi için geliştirilen klasik ve teknolojik destekli oyunların
derslerde kullanımı sonrası öğrencilerin oyunlar konusundaki görüşlerini ortaya
koymak ve bu yaş grubu öğrencilerin daha çok ne tür oyunlar oynamaktan
hoşlandığını tespit etmektir.
Olgu
bilim deseninde yürütülen çalışmaya 2014-2015 eğitim öğretim yılında Samsun’da
üç farklı okuldan 226 öğrenci katılmıştır. Altı haftalık uygulama sonrası, oyun
konusundaki görüşleri belirlemek amacıyla 85 öğrenci ile yarı yapılandırılmış
görüşme gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin seçiminde maksimum çeşitlilik
örneklemesi yöntemine başvurulmuştur. Mülakatta öğrencilerden oyunu
tanımlamaları, oyun denildiğinde akıllarına gelen ilk üç kelimeyi ifade
etmeleri istenmiş, frekans tablosu elde edilmiştir.
Öğrencilerin
oynamaktan hoşlandığı oyunları belirleyebilmek için çalışmaya katılan tüm öğrencilere,
bir form verilmiş, formlardan elde edilen veriler kullanılarak frekans
tabloları elde edilmiştir.
Araştırma
sonucunda deney gruplarındaki öğrencilerin oyunu tanımlarken eğlence ve öğrenme
kavramlarını sıklıkla kullandıkları belirlenmiştir. Kontrol grubu öğrencileri
tanımlarında sıklıkla eğlenceyi vurgulamıştır. Ayrıca öğrenciler tanımlarında
duygusal ifadeler, kurallılık, arkadaşlık ilişkisi, bedensel ve zihinsel
gelişim, yaşam ve oyunun zararları gibi kavramlara da yer vermiştir.
Öğrencilerin oyun tanımları yetişkinlerin ortaya koyduğu tanımlarla benzerlik göstermektedir.
Öğrencilerin
oyun denilince aklına ilk gelen kelime eğlence, ikinci kelime ise öğrenme,
ders, bilgilenmektir. Öğrenciler oyun esnasında hissettikleri duyguları da bu
üç kavram içerisinde belirtmiştir. Öğrenciler, oyunun olumlu (mutluluk, sevinç,
neşe, huzur, zevk alma, heyecan vb.) ve olumsuz duygular (üzüntü, kızgınlık vb)
çağrıştırdığını belirtmiştir.
Oynamaktan
hoşlanılan oyunlarla ilgili elde edilen veriler değerlendirildiğinde
öğrencilerin teknoloji tabanlı olmayan 33, teknoloji tabanlı olan 88 farklı
oyunu oynamaktan hoşlandıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Ondokuz Mayıs Üniversitesi- BAP Lisansüstü Tezleri Destekleme Programı Projeleri
PYO.EGF.1904.14.006
PYO.EGF.1904.14.006
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | PYO.EGF.1904.14.006 |
Yayımlanma Tarihi | 16 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)