Diş hekimliğinde lazerlerin kullanımı; teşhis amaçlı
olarak, koruyucu diş hekimliği uygulamalarında, çürük temizleme ve kök kanal preparasyonu
gibi sert doku uygulamalarında, insizyon, gingivektomi (diş etinin kesilmesi ve
düzeltilmesi) ve hemostazın sağlanması gibi yumuşak doku uygulamalarında
giderek yaygınlaşmaktadır. Yapılacak olan işleme göre tercih edilecek lazer
tipi ve uygun parametreler değişmektedir. Lazerler; aktif maddesine, çalışma
yöntemine, dalga boyuna ve enerjisine göre sınıflandırılırlar. Diş hekimliği
alanında en sık tercih edilen lazerler argon, diyot, Nd: YAG, CO2,
Er: YAG ve Er: Cr; YSGG lazerlerdir. Erişkinlerde olduğu gibi çocuklarda da
güvenle kullanılabilmelerine rağmen, bazen çocuk hastalarda kullanımlarına dair
tereddütler bulunabilmektedir. Bu derlemenin amacı, çocuk diş hekimliği
alanında lazerlerin kullanım amaçlarını, avantaj ve dezavantajlarını belirtmek;
çocuklarda ve süt dişleri üzerinde yapılan güncel çalışmaları da derleyerek bu
konudaki bilgi düzeyini arttırmaktır.
The use
of lasers in dentistry for diagnostic purpose, in preventive dentistry
applications, in hard tissue applications including caries removal and root
canal preparation and as well as in soft tissue applications such as incision,
gingivectomy, and hemostasis has been increasing. Both the type of lasers and
appropriate parameters vary depending on the dental treatment to be performed. Lasers
are classified according to the active substance, operation type, energy and wavelength.
Argon, diode, Nd: YAG, CO2, Er: YAG and Er:Cr;YSGG lasers have been the
most frequently preferred lasers in dentistry. As for adults, they also can be
used safely in children although there may be hesitation regarding their
preference for children. The aim of this review is to describe the intended use
of lasers, their advantages and disadvantages as well as to increase the level
of knowledge in this subject by reviewing the current studies conducted on
children and primary teeth.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |