Objectives: Adolescent period
transition from childhood to adulthood between 10-19 years is a dynamic stage
in which physical, psychological and social differentiations occur and
lifestyle behaviours gained. The objectives of this study were to guide
policies about adolescent menstruation management by studying the emotional
reactions to menarche, menstruation perception, source of menstruation
knowledge, selfcare practices among adolescent girls.
Materials and Methods: This descriptive
cross-sectional study was conducted on Turkish postmenarcheal adolescents, aged
10-19 years admitted “Youth Center” of our hospital for examination or
consultancy service between July-August 2018. Ages, father’s job, mother
occupational statuses, school statuses, menarchial age, menstruation duration,
emotional reactions to menarch, the source of knowledge about menstruation, the
knowledge about the source of blood during menstruation, use and disposal way
of sanitary pads, bathing habits during menstruation were asked. Adolescents who
gained the knowledge about menstruation from school constitute Group I and from
other sources Group II.
Results: Three hundred
and six adolescent girls between 10-19 years were included in our study. The
mean age of girls was 16.54±2.10 years (min 10-max 19) and menstruation
durations were 6.19±3.60 days (min 1-max 15). 139/306 (45.42%) of adolescents
experienced negative emotional reactions to menarch. 300/306 (98.03%) girls
used sanitary pads as menstrual absorbent. Expressions of adolescents were like
these; 247/306 (80.71%) taking shower during mensturation, 153/306 (50%) gained
knowledge about menstruation from school, 203/306 (66.33%) gave ‘Uterus’ answer
to the question about the source of blood. 89/306 (29.08%) of adolescent
reported appetite increase during menstruation. The percentage of adolescents
gained knowledge about menstruation before menarch were 175/306 (57.18%) (Table
2). 99/153 (64.70%) of Group 1 were gained knowledge about menstruation before menarch.
There were statistically significant differences between Group 1 and Group 2
according to percentage of adolescents gained knowledge before menarch (p=0.01).
27/153 (17.64%) of Group 1 didn’t have bathing habits and 98/153 (64.05%) of
them gave ‘Uterus’ answer to question about menstrual blood source, and there
weren’t statistically significant differences with Group 2 (p=0.4, p=0.3) (Table
3). 104/167 (%62.27) of adolescents experienced positive emotional reactions to
menarch were informed about menstruation before menarch and positive emotional
reaction probability of informed adolescents were significantly higher (p = 0.04)
(Table 4).
Conclusion: Disposal of sanitary
pads in the scope of medical waste is important for the prevention of public health.
Menstruation knowledge and attitude among fertile women are shaped during
adolescent period. Making regulations by looking over the content, timing and
effectivenes of reproductive health education as the source of restrained and
accurate knowledge at schools will lead to healthy menstrual practices of
fertile women.
Amaç: Adölesan dönemi 10‐19 yaşları arasındaki fiziksel, psikolojik ve sosyal değişimlerin olduğu,
çocukluktan yetişkinliğe geçişteki yaşam biçimi davranışlarının kazanıldığı dinamik devredir. Amacımız
adölesan kızların menarş duygu, mensturasyon algı, bilgiyi aldıkları kaynak, mensturasyon sırasındaki
öz bakım davranışlarını tanımlayarak bu konuda geliştirilecek politikalara rehberlik etmekti.
Materyal ve Metot: Bu tanımlayıcı kesitsel çalışma, hastanemiz gençlik merkezine Temmuz ‐ Ağustos
2018 aralığında muayene olmak veya danışmanlık hizmeti almak için başvuran menarş sonrası, 10‐19 yaş
aralığındaki adölesan kızlar üzerinde yapıldı. Gençlerin yaş, baba mesleklerinin ne olduğu, annelerin
çalışma durumları, okul durumları, menarş yaşı, mensturasyon süresi, menarşta duygusal reaksiyonları,
mensturasyon hakkında bilgi alıp almadıkları, bilgiyi aldıkları kaynak, mensturasyondaki kanın kaynağı
hakkındaki bilgileri, mensturasyon sırasında hijyenik ped kullanımı ve imhası, banyo alışkanlıkları
sorgulandı. Menstruasyon ile ilgili bilgiyi okuldan edinen adölesanlar Grup I’i, okul dışında bir
kaynaktan edinenler Grup II’yi oluşturdu.
Bulgular: Çalışmaya gençlik merkezine başvuran 10‐19 yaş aralığındaki 306 genç kız katıldı. Gençlerin
yaş ortalaması 16,54±2,10 (min: 10, maks: 19) idi. Gençlerin menarş yaş ortalaması 12,8±14 (min: 9, maks:
17), mensturasyon uzunlukları ortalama 6,19±3,60 gün (min: 1, maks: 15) idi. İlk mensturasyon (menarş)
sırasında olumsuz duygu deneyimleyen 139/306 (%45,42) genç vardı. Gençlerin 300/306 (%98,03)’i
kanama tamponu olarak hijyenik ped kullandığını ve hijyenik pedleri evsel atıklarla beraber attığını,
247/306 (%80,71)’i mensturasyon sırasında banyo aldığını ifade etti. Gençlerin 153/306 (%50)’si
mensturasyon ile ilgili bilgiyi okuldan aldığını ifade etti. 203/306 (%66,33) genç ‘Mensturasyon sırasında
gelen kanın kaynağı neresidir?’ sorusuna ‘rahim’ cevabını verdi. Gençlerin 89/306’sı (%29,08)
mensturasyon sırasında iştahta artış olduğunu ifade etti. Gençlerin 175/306’sı (%57,19) menarştan önce
mensturasyon ile ilgili bilgi aldıklarını ifade etti. Okuldan bilgi alan adölesanların (Grup 1) 99/153’ü
(%64,7o) menarştan önce okuldan bilgi almış ve bu grupta menarş öncesi bilgi alma olasılığı, diğer
kaynaklardan bilgi alanlardan (Grup 2) istatistiksel olarak anlamlı yüksek bulunmuştur (p=0,008). Grup
1’deki adölesanların 27/153’ünün (%17,64) mensturasyon sırasında banyo alışkanlığının olmadığını ve
mensturasyon kanının kaynağı olarak rahim cevabı verme oranının 98/153 (%64,05) olduğunu ve bu
oranın Grup 2’den farklı olmadığını tespit ettik. Menarşta olumlu duygulanım gösteren adölesanların
104/167’sinin (%62,27) menarş öncesi mensturasyon ile ilgili bilgi aldıklarını ve bilgi alanların olumlu
duygulanım gösterme olasılıklarının anlamlı olarak daha yüksek olduğunu bulduk (p = 0,04).
Sonuç: Toplum sağlığı açısından mensturasyon sırasında kullanılan hijyenik pedlerin imhasının tıbbi
atık kapsamında yapılmasının halk sağlığının korunması açısından önemli olduğunu düşünüyoruz. Fertil
dönemdeki kadınların aylık deneyimledikleri mensturasyona yönelik algı ve davranışları adölesan
döneminde şekillenmektedir. Bu bağlamda doğru ve kontrollü bilginin kaynağı olan okullarda
adölesanlara yönelik verilen üreme sağlığı eğitimlerinin içeriğinin, zamanlamasının ve etkinliğinin
gözden geçirilerek yapılan düzenlemelerin fertil dönemdeki kadınların sağlıklı mensturasyon pratikleri
geliştirmelerine yol açacağı kanaatindeyiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 4 |