Objectives:
The effective evaluation of chest X-ray is especially important in the
diagnosis of respiratory system diseases frequently encountered in primary
health care. In this study, we aimed to determine the knowledge, attitudes and
behaviors of family physician assistants providing primary health care services
on the assessment of chest X-ray.
Materials and Methods: The
questionnaire was prepared to determine the knowledge, attitudes and behaviors
of family physicians assistants' assessment of chest X-ray, and they were asked
about the descriptive characteristics of the assistants (age, gender, year of
service, year of assistantship).
Results: 92.00% (n = 126) of the assistants stated
that they received training in X-ray evaluation. 79.60% (n = 109) of the
training received on this subject included pre-graduation training. 93.50% (n =
128) of those who think that practical training on chest X-ray will contribute,
and 98.50% (n = 135) stated that theoretical education would contribute.
Conclusion: The shortcomings and / or improvement of
the experience of family physician assistants with both theoretical and
practical trainings for chest X-ray evaluation will contribute to their
clinical practice.
Amaç: Posteroanterior akciğer grafisinin (PAG) etkin bir şekilde
değerlendirilmesi, özellikle birinci basamak sağlık hizmetinde sık karşılaşılan
solunum sistemi hastalıkları tanısında önemlidir. Çalışmamızda birinci basamak sağlık hizmeti veren Aile Hekimliği
asistanlarının PAG değerlendirme konusundaki bilgi, tutum ve davranışlarının
belirlenmesini amaçladık.
Materyal
ve Metot: Aile hekimliği asistanlarının PAG değerlendirme konusunda bilgi, tutum
ve davranışlarını belirlemeye yönelik hazırlanmış, asistanların tanımlayıcı
özelliklerini (yaş, cinsiyet, hizmet yılı, asistanlıktaki yılı) içeren anket soruları
sorulmuştur.
Bulgular: PAG
değerlendirme konusunda asistanların %92,00’ı (n=126) eğitim aldığını
belirtmiştir. Bu konuda alınan eğitimin %79,60’ı (n=109) mezuniyet öncesi
eğitimi kapsamaktadır. PAG konusunda verilecek pratik eğitimin katkı sağlayacağını
düşünenlerin oranı %93,50 (n=128), teorik eğitimin katkı sağlayacağını
belirtenlerin oranı ise %98,50 (n=135) bulundu.
Sonuç: PAG
değerlendirmesine yönelik aile hekimliği asistanlarının gerek teorik gerekse
pratik eğitimlerle eksikliklerinin giderilmesi ve/veya tecrübelerinin
geliştirilmesi, klinik uygulamalarına katkı sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 3 |