Objective: The aim of this study was to evaluate the perspectives and satisfaction of students on the distance education during covid-19 pandemic.
Methods: The study was carried out with a total of 1030 volunteer who received distance education. The data of the individuals participating in this study were collected online through the google forms. The demographic characteristics of the individuals, the number of weekly distance education days, daily distance education periods, extracurricular computer usage times, education levels, the institution where they received education, the ease of access to the internet, the way they access distance education and whether they took practical courses in distance education were questioned. Participants' perspectives and satisfaction with distance education were evaluated with a 5-point likert and 2 open-ended questions consisting of 16 questions developed by the researchers.
Results: While the answer given by the participants to the question "I think that watching the lessons again in distance education positively affects learning" got the highest satisfaction score (4.14 ± 1.01), “I think that distance education and formal education give the same opportunity as practical/application/laboratory courses” was recorded as the lowest satisfaction score (1.91 ± 1.08).
Conclusion: : Although distance education, which is a part of the education system, is an ideal method to support theoretical courses, it is insufficient for practical / applied courses. Considering the importance of practical/applied courses especially for professional development, we think that the hybrid education model for these courses will be more advantageous than the distance education model.
Amaç: Bu çalışmanın amacı Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan veya hibrit eğitim almış üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim bakış açılarını ve memnuniyetlerini değerlendirmek idi.
Yöntem: Çalışma uzaktan veya hibrit eğitim almış 692 gönüllü üniversite öğrencisi ile gerçekleştirildi. Çalışmaya katılan bireylerin verileri online olarak Google formlar üzerinden toplandı. Bireylerin demografik özellikleri, haftalık uzaktan eğitim gün sayıları, günlük uzaktan eğitim süreleri, ders dışı bilgisayar kullanım süreleri, eğitim seviyeleri, eğitim aldıkları kurum, internete ulaşım kolaylıkları, uzaktan eğitime ulaşma şekilleri ve uzaktan eğitimde pratik ders alıp almadıkları sorgulandı. Katılımcıların uzaktan eğitime bakış açıları ve memnuniyetleri araştırmacılar tarafından geliştirilen 16 sorudan oluşan 5’li likert ölçek ile değerlendirilir.
Bulgular: Katılımcıların “Uzaktan eğitimde derslerin tekrar izlenebilmesinin öğrenmeyi olumlu etkilediğini düşünüyorum” sorusuna verdikleri cevap en yüksek memnuniyet puanını alır iken (4.14 ± 1.01), “Uzaktan eğitim ile örgün eğitimin pratik/uygulama/laboratuvar içerikli dersler ile aynı imkânı vermiş olduğunu düşünüyorum” sorusuna verdikleri cevap en düşük memnuniyet puanı (1.91 ± 1.08) olarak kaydedildi.
Sonuç: Eğitim sisteminin bir parçası olan uzaktan eğitim teorik dersleri desteklemek için ideal bir yöntem olsa da pratik/uygulamalı dersler için yetersiz kalmaktadır. Özellikle mesleki gelişim için pratik/uygulamalı derslerin önemi göz önüne alındığında bu dersler için hibrit eğitim modelinin uzaktan eğitim modeline göre daha avantajlı olacağını düşünmekteyiz.
Bakış Açısı Memnuniyet Pandemi Uzaktan Eğitim Distance education Satisfaction Pandemic Perspective
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.