Amaç: Bu çalışmada amaç Çocuk Gelişimi Programı öğrencilerinin cinsel eğitime yönelik algılarının belirlenmesidir.
Yöntem: Nitel bir durum çalışması olan bu çalışmanın verileri Ekim-Kasım 2023 tarihleri arasında yüz yüze görüşme tekniği ile toplanmıştır. Çalışmanın uygulanabilmesi için etik kuruldan ve araştırmanın yürütüleceği kurumdan gerekli yasal izinler alınmıştır. Çalışma grubunun belirlenmesinde maksimum çeşitlilik örneklemesi yapılarak hem normal öğretim, hem de ikinci öğretimden, ayrıca her iki sınıfa ait öğrencilerin not ortalamalarına bakılarak alt, orta ve üst gruptan öğrenciler belirlenmiştir. Çalışmanın verileri araştırmacılar tarafından tasarlanan, uzman görüşü ve pilot çalışması yapılan yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla veri doyumuna ulaşana kadar 12 öğrenci ile görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Veriler MAXQDA-2022 programında içerik analizine alınmıştır.
Bulgular: Cinsel eğitim teması altında cinsel eğitimin gerekliliği, cinsel eğitimin içeriği, cinsel eğitim süreci ve eğitimci kategorileri belirlenmiştir. Bu kategorilerde toplam 22 kod belirlenmiştir. Bu kodlar alıntılarla birlikte verilerek yorumlanmıştır. Kod karşılaştırmalarında ikinci öğretim öğrencileri cinsel eğitimin çocukların gelişim düzeyine uygun ve açıklayıcı bir şekilde olması gerektiği, öğrencilerin alt, orta veya üst grupta bulunması ile cinsel eğitime yönelik algılarının çok fazla değişmediği, bununla birlikte kendi deneyimlerinin cinsel eğitime yönelik algılarını belirlediği görülmektedir.
Sonuç: Öğrencilerin cinsel eğitime yönelik algılarının hala bir tabu olduğu ve kendi deneyimleri ile ilişkili olduğu, programlarında somut bir şekilde ele alınmadığı, cinsel eğitimi vermek için kendilerini yeterli görmedikleri sonucuna ulaşılmıştır.
TÜBİTAK–2209-A ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARAŞTIRMA PROJELERİ DESTEĞİ PROGRAMI
Katkılarından dolayı TÜBİTAK'a teşekkür ederiz.
Objective: The aim of this study is to determine the perceptions of Child Development Program students towards sex education.
Method: The data of this study, which is a qualitative case study, was collected by face-to-face interview technique between October and November 2023. In order to conduct the study, the necessary legal permissions were obtained from the ethics committee and the institution where the research will be conducted. In determining the study group, maximum diversity sampling was performed and students from both regular education and evening education were determined, as well as students from the lower, middle and upper groups by looking at the grade point averages of the students in both classes. The data of the study were collected by interviewing 12 students until data saturation was reached, through semi-structured interview forms designed by the researchers, expert opinion and pilot study. The data were taken into content analysis in the MAXQDA-2022 program.
Results: Under the theme of sexual education, the necessity of sexual education, the content of sexual education, the sexual education process and educator categories were determined. A total of 22 codes were determined in these categories. These codes are interpreted with quotations. In the code comparisons, it is seen that secondary education students' sexual education should be appropriate and descriptive to the development level of the children, their perceptions of sexual education do not change much whether the students are in the lower, middle or upper groups, and their own experiences determine their perceptions of sexual education.
Conclusion: It was concluded that students' perceptions of sexual education are still a taboo and are related to their own experiences, they are not addressed concretely in their programs, and they do not consider themselves competent to provide sexual education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Community Child Health |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | February 4, 2024 |
Acceptance Date | May 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.