Amaç: Araştırmada ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri ile flört şiddetine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipteki bu araştırmanın örneklemini bir devlet üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik (n=171) ve Hemşirelik (n=147) Bölümü’nde öğrenim gören 318 öğrenci oluşturmuştur. Veriler Google form üzerinden Kişisel Bilgi Formu, Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği (TCRTÖ) ve Flört Şiddeti Tutum Ölçeği (FŞTÖ) ile toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin bölümlerine göre TCRTÖ alt boyutlarından geleneksel cinsiyet rolü (p<0.05) ve FŞTÖ alt boyutlarından duygusal (p<0.05), ekonomik (p<0.05) ve toplam FŞTÖ (p<0.05) puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır. Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin TCRTÖ toplam puanları ile FŞTÖ alt boyutlarının tamamı arasında istatistiksel olarak orta düzeyde pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur (p=0.001). Ebelik bölümü öğrencilerinde aylık gelir ve flört şiddetine yönelik gösterecekleri tepki toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumlarını istatistiksel olarak anlamlı düzeyde etkilemektedir. Ayrıca aylık gelir, eğitimleri sırasında yaşadıkları yer ve flört şiddetine yönelik gösterecekleri tepki de flört şiddetine yönelik tutumlarını istatistiksel olarak anlamlı düzeyde etkilemektedir (p<0.05). Cinsiyet ve destek alma durumları hemşirelik bölümü öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumlarını, cinsiyet de flört şiddetine yönelik tutumlarını istatistiksel olarak anlamlı düzeyde etkilemektedir (p<0.05).
Sonuç: Ebelik bölümü öğrencileri geleneksel cinsiyet rolü açısından daha eşitlikçi bir tutuma sahip olmakla beraber duygusal, ekonomik ve şiddetin tamamında flört şiddetini desteklememektedirler. Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencileri toplumsal cinsiyet rolleri yönünden daha eşitlikçi bir tutuma sahip oldukça flört şiddetini benimsememektedirler.
Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu’ndan onay (tarih: 16-11-2022; karar no: 2022-11/ 23) ve araştırmanın yapıldığı kurumdan yazılı izin (sayı no: E-36018536-100-284957) alınmıştır.
Yok
Objective: The aim of the study was to examine the relationship between midwifery and nursing students' gender roles and their attitudes towards dating violence.
Methods: The sample of this descriptive type research was prepared the Faculty Health Sciences of a state university consisted of 318 students studying in the Midwifery (n=171) and Nursing (n=147). The data were collected via Google form with Personal Information Form, Gender Roles Attitude Scale (TCRTÖ) and Dating Violence Attitude Scale (FŞTÖ).
Results: According to the students' departments, a statistically significant difference was found between the average scores of the traditional gender role (p=0.024) sub-dimensions of the TCRT and the emotional (p<0.05), economic (p<0.05) and total FSTS (p<0.05), sub-dimensions. A statistically moderate positive significant relationship was found between students' TCRT total scores and all of FSTS (p=0.001) sub-dimensions. Developments in monthly income and earnings in midwifery departments and attitudes towards reactive gender roles affects at a statistically significant level. Moreover, monthly income, where they lived during their education, and their outlook towards flash points, their attitudes towards response brightness changes are found to be permanently significant (p<0.05). Gender and support status affect nursing students' attitudes towards gender roles, and gender affects their attitudes towards dating violence at a statistically significant level (p<0.05).
Conclusion: Although midwifery students have a more egalitarian attitude in terms of traditional gender roles, they do not support dating violence in terms of emotional, economic and violent behavior. Midwifery and nursing students do not adopt dating violence as they have a more egalitarian attitude in terms of gender roles.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Midwifery (Other), Nursing (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2025 |
Submission Date | March 13, 2024 |
Acceptance Date | September 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.