Research Article
BibTex RIS Cite

Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rolleri ile Flört Şiddetine Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 49 - 60, 31.01.2025
https://doi.org/10.46237/amusbfd.1451202

Abstract

Amaç: Araştırmada ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri ile flört şiddetine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipteki bu araştırmanın örneklemini bir devlet üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik (n=171) ve Hemşirelik (n=147) Bölümü’nde öğrenim gören 318 öğrenci oluşturmuştur. Veriler Google form üzerinden Kişisel Bilgi Formu, Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği (TCRTÖ) ve Flört Şiddeti Tutum Ölçeği (FŞTÖ) ile toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin bölümlerine göre TCRTÖ alt boyutlarından geleneksel cinsiyet rolü (p<0.05) ve FŞTÖ alt boyutlarından duygusal (p<0.05), ekonomik (p<0.05) ve toplam FŞTÖ (p<0.05) puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır. Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin TCRTÖ toplam puanları ile FŞTÖ alt boyutlarının tamamı arasında istatistiksel olarak orta düzeyde pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur (p=0.001). Ebelik bölümü öğrencilerinde aylık gelir ve flört şiddetine yönelik gösterecekleri tepki toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumlarını istatistiksel olarak anlamlı düzeyde etkilemektedir. Ayrıca aylık gelir, eğitimleri sırasında yaşadıkları yer ve flört şiddetine yönelik gösterecekleri tepki de flört şiddetine yönelik tutumlarını istatistiksel olarak anlamlı düzeyde etkilemektedir (p<0.05). Cinsiyet ve destek alma durumları hemşirelik bölümü öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumlarını, cinsiyet de flört şiddetine yönelik tutumlarını istatistiksel olarak anlamlı düzeyde etkilemektedir (p<0.05).
Sonuç: Ebelik bölümü öğrencileri geleneksel cinsiyet rolü açısından daha eşitlikçi bir tutuma sahip olmakla beraber duygusal, ekonomik ve şiddetin tamamında flört şiddetini desteklememektedirler. Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencileri toplumsal cinsiyet rolleri yönünden daha eşitlikçi bir tutuma sahip oldukça flört şiddetini benimsememektedirler.

Ethical Statement

Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu’ndan onay (tarih: 16-11-2022; karar no: 2022-11/ 23) ve araştırmanın yapıldığı kurumdan yazılı izin (sayı no: E-36018536-100-284957) alınmıştır.

Supporting Institution

Yok

References

  • 1. Llano-Suárez, A., Lana, A., Gasch-Gallén, Á., & Fernández-Feito, A. (2021). Gender roles and intimate partner violence among female university students in Spain: a cross-sectional study. Plos One, 16(11), e0259839.
  • 2. Özpulat, F. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin şiddet eğilimleri ile toplumsal cinsiyet algıları arasındaki ilişki. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi-BÜSBİD, 2(2), 151-161.
  • 3. Abiç, A., Temizkan Sekizler, E., & Vefikuluçay Yılmaz, D. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ile flört şiddeti arasındaki ilişki. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(3), 235-246.
  • 4. King, T. L., Singh, A., & Milner, A. (2019). Associations between gender-role attitudes and mental health outcomes in a nationally representative sample of Australian adolescents. Journal of Adolescent Health, 65(1), 72-78.
  • 5. Doran, F., & Hutchinson, M. (2016). Student nurses' knowledge and attitudes towards domestic violence: results of survey highlight need for continued attention to undergraduate curriculum. Journal of Clinical Nursing, 26, 2286-2296.
  • 6. Avşar Baldan, G., & Akış, N. (2017). Flört şiddeti. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 43(1), 41-44.
  • 7. Çakır Koçak, Y., & Öztürk Can, H. (2019). Flört şiddeti: tanımı, sınıflaması ve değerlendirmesi. F. Özbaşaran (Ed.), Toplumsal cinsiyet ve kadın. ss.43-53. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri.
  • 8. Kütük, E. K., Gümüştaş, F., & Almiş, B. H. (2018). Üniversite öğrencisi kızlarda flört şiddetinin belirleyicileri ve psikiyatrik sonuçlar açısından flört dışı şiddetten farklılıkları. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 19(2), 217-222.
  • 9. Gökçe, S. (2022). Öğretmenlerin flört şiddeti ve toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumlarının incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli. ss. 42-43.
  • 10. Alan Dikmen, H., Özaydın, T., & Yılmaz, S. D. (2018). Üniversitedeki kadın öğrencilerde yaşanan flört şiddeti ile anksiyete ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişki. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 170- 176.
  • 11. Tarı Selçuk, K., Avcı, D., & Mercan, Y. (2018). Üniversite öğrencilerinde flört şiddetine maruziyet: flört şiddetine yönelik tutumların ve toplumsal cinsiyet algısının şiddete maruziyet ile ilişkisi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(3), 302-308.
  • 12. Freijomil-Vázquez, C., Movilla-Fernández, M. J., Coronado, C., Seoane-Pillado, T., & Muñiz, J. (2022). Gender-based violence attitudes and dating violence experiences of students in nursing and other health sciences: a multicentre cross-sectional study. Nurse Education Today, 118, 105514.
  • 13. Maquibar, A., Hurtig, A. K., Vives-Cases, C., Estalella, I., & Goicolea, I. (2018). Nursing students' discourses on gender-based violence and their training for a comprehensive healthcare response: a qualitative study. Nurse Education Today, 68, 208-212.
  • 14. Flake, T. A., Barros, C., Schraiber, L. B., & Menezes, P. R. (2013). Intimate partner violence among undergraduate students of two universities of the state of São Paulo, Brazil. Revista Brasileira de Epidemiologia, 16(4), 801-816.
  • 15. Ertekin Pınar, Ş., & Özdemir, S. (2021). Ebelik öğrencilerine verilen eğitimin şiddette mesleki rollerine ilişkin tutum ve şiddet belirtilerini tanıma düzeyleri üzerine etkisi. Lokman Hekim Dergisi, 11(2), 300-309.
  • 16. Jayatilleke, A. C., Yoshikawa, K., Yasuoka, J., Poudel, K. C., Fernando, N., Jayatilleke, A. U., et al. (2015). Training Sri Lankan public health midwives on intimate partner violence: a pre-and post-intervention study. BMC Public Health, 15, 1-10.
  • 17. Sabancıoğulları, S., Yılmaz, F. T., Ar, E., & Çakmaktepe, G. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik şiddete ve şiddette mesleki role ilişkin tutumları, benlik saygıları ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 13(1), 35-45.
  • 18. Aksoy Derya, Y., Timur Taşhan, S., Uçar, T., Karaaslan, T., & Akbaş Tunç, Ö. (2017). Toplumsal cinsiyet
  • rollerine ilişkin tutumların cinsel tabulara etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-8.
  • 19. Güven, E., & Altay, B. (2020). Ebelik öğrencilerinin kadına uygulanan şiddete ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 191-200.
  • 20. Gómez-Fernández, M. A., Goberna-Tricas, J., & Payà-Sánchez, M. (2017). Intimate partner violence as a subject of study during the training of nurses and midwives in Catalonia (Spain): a qualitative study. Nurse Education in Practice, 27, 13-21.
  • 21. Zeyneloğlu, S., & Terzioğlu, F. (2011). Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 409-420.
  • 22. Terzioğlu, F., Gönenç, İ. M., Özdemir, F., Güvenç, G., Kök, G., Sezer, N. Y., ve ark. (2016). Flört Şiddeti Tutum Ölçeği geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19(4), 225-232.
  • 23. Whittaker, A., Adler-Baeder, F., & Garneau, C. (2014). The effects of relationship education on adolescent traditional gender role attitudes and dating violence acceptance. Journal of Human Sciences and Extension, 2(3), 59-69.
  • 24. Shen, A. C. T., Chiu, M. Y. L., & Gao, J. (2012). Predictors of dating violence among Chinese adolescents: The role of gender-role beliefs and justification of violence. Journal of Interpersonal Violence, 27(6), 1066- 1089.
  • 25. Ertekin Pınar, S., & Sabancıoğulları, S. (2019). Nursing and midwifery students’ attitudes towards violence against women and recognizing signs of violence against women. International Journal of Caring Sciences, 12(3), 1520-1525.
  • 26. Sungur Taşdemir, Z., Karakuş Yetgin, M., & Karakuş, M. (2022). The attitudes of university students towards dating violence within the context of gender equality. Akdeniz Kadın Çalışmaları ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi, 5(2), 295-323.
  • 27. Yıldırım, G., & Ertekin Pınar, S. (2022). The relationship between decision making and gender roles of students studying in healthcare fields. Perspectives in Psychiatric Care, 58(2), 696-705.
  • 28. Zuo, X., Lou, C., Gao, E., Lian, Q., & Shah, I. H. (2018). Gender role attitudes, awareness and experiences of non-consensual sex among university students in Shanghai, China. Reproductive Health, 15(49), 2-10.
  • 29. Kök, G., Karaman, S., Özer, E., Özbek, N., Kılıç Uçar, A., & Güvenç, G. (2022). Bir grup üniversite öğrencisinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ile flört şiddetine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 9(2), 167-176.
  • 30. Darj, E., Wijewardena, K., Lindmark, G., & Axemo, P. (2017). ‘Even though a man takes the major role, he has no right to abuse’: future male leaders’ views on gender-based violence in Sri Lanka. Global Health Action, 10(1), 1348692.
  • 31. Yıldız, E., Bal, Ö., & Binbir, S. (2015). Kadına şiddetin adı: Mor halkalar. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 139-162.
  • 32. Baysan Arabacı, L., & Uygun, T. (2022). Şiddet uygulayan ve şiddet uygulanan bireylerin özellikleri. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 5(1), 38-46.
  • 33. Genç, Y., Altıparmak, İ. B., & Ustabaşı Gündüz, D. (2019). Kadına yönelik şiddetin erkekler tarafından değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 391-409.
  • 34. Alan Dikmen, H., & Gönenç, İ. M. (2020). The relationship between domestic violence and the attitudes of women towards honor, gender roles, and wife-beating in Turkey. Archives of Psychiatric Nursing, 34(5), 421- 426.
  • 35. McNaughton Reyes, H. L., Foshee, V. A., Niolon, P. H., Reidy, D. E., & Hall, J. E. (2016). Gender role attitudes and male adolescent dating violence perpetration: normative beliefs as moderators. Journal of Youth And Adolescence, 45, 350-360.
  • 36. You, S., & Shin, K. (2020). Influence of patriarchal sex-role attitudes on perpetration of dating violence. Current Psychology, 41, 943-948.
  • 37. Diéguez Méndez, R., Martínez-Silva, I. M., Varela, M. M., & Rodríguez-Calvo, M. S. (2020). Creencias y actitudes del alumnado universitario hacia la violencia de género. Educación Médica, 21(1), 3-10.
  • 38. Ferreira, M., Lopes, A., Aparício, G., Cabral, L., & Duarte, J. (2014). Teens and dating: Study of factors that influence attitudes of violence. Atención Primaria, 46(1), 187-190.
  • 39. Lotfi, S., Özkan, A. O., Babacan, M., & Akduman, Ö. (2022). Sosyal hizmet öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algılarının ve flört şiddeti tutumlarının çeşitli değişkenler bağlamında incelenmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 33(2), 463-482.
  • 40. Paat, Y. F., Markham, C., & Peskin, M. (2020). Co-occurrence of dating violence victimization subtypes: Assessing the influence of family factors, dating attitudes, risky behaviors, and the moderating effect of gender among school-aged teens. Violence and Victims, 35(4), 467-502.

Investigation of the Relationship Between Midwifery and Nursing Students' Gender Roles and Attitudes to Dating Violence

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 49 - 60, 31.01.2025
https://doi.org/10.46237/amusbfd.1451202

Abstract

Objective: The aim of the study was to examine the relationship between midwifery and nursing students' gender roles and their attitudes towards dating violence.
Methods: The sample of this descriptive type research was prepared the Faculty Health Sciences of a state university consisted of 318 students studying in the Midwifery (n=171) and Nursing (n=147). The data were collected via Google form with Personal Information Form, Gender Roles Attitude Scale (TCRTÖ) and Dating Violence Attitude Scale (FŞTÖ).
Results: According to the students' departments, a statistically significant difference was found between the average scores of the traditional gender role (p=0.024) sub-dimensions of the TCRT and the emotional (p<0.05), economic (p<0.05) and total FSTS (p<0.05), sub-dimensions. A statistically moderate positive significant relationship was found between students' TCRT total scores and all of FSTS (p=0.001) sub-dimensions. Developments in monthly income and earnings in midwifery departments and attitudes towards reactive gender roles affects at a statistically significant level. Moreover, monthly income, where they lived during their education, and their outlook towards flash points, their attitudes towards response brightness changes are found to be permanently significant (p<0.05). Gender and support status affect nursing students' attitudes towards gender roles, and gender affects their attitudes towards dating violence at a statistically significant level (p<0.05).
Conclusion: Although midwifery students have a more egalitarian attitude in terms of traditional gender roles, they do not support dating violence in terms of emotional, economic and violent behavior. Midwifery and nursing students do not adopt dating violence as they have a more egalitarian attitude in terms of gender roles.

References

  • 1. Llano-Suárez, A., Lana, A., Gasch-Gallén, Á., & Fernández-Feito, A. (2021). Gender roles and intimate partner violence among female university students in Spain: a cross-sectional study. Plos One, 16(11), e0259839.
  • 2. Özpulat, F. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin şiddet eğilimleri ile toplumsal cinsiyet algıları arasındaki ilişki. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi-BÜSBİD, 2(2), 151-161.
  • 3. Abiç, A., Temizkan Sekizler, E., & Vefikuluçay Yılmaz, D. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ile flört şiddeti arasındaki ilişki. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(3), 235-246.
  • 4. King, T. L., Singh, A., & Milner, A. (2019). Associations between gender-role attitudes and mental health outcomes in a nationally representative sample of Australian adolescents. Journal of Adolescent Health, 65(1), 72-78.
  • 5. Doran, F., & Hutchinson, M. (2016). Student nurses' knowledge and attitudes towards domestic violence: results of survey highlight need for continued attention to undergraduate curriculum. Journal of Clinical Nursing, 26, 2286-2296.
  • 6. Avşar Baldan, G., & Akış, N. (2017). Flört şiddeti. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 43(1), 41-44.
  • 7. Çakır Koçak, Y., & Öztürk Can, H. (2019). Flört şiddeti: tanımı, sınıflaması ve değerlendirmesi. F. Özbaşaran (Ed.), Toplumsal cinsiyet ve kadın. ss.43-53. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri.
  • 8. Kütük, E. K., Gümüştaş, F., & Almiş, B. H. (2018). Üniversite öğrencisi kızlarda flört şiddetinin belirleyicileri ve psikiyatrik sonuçlar açısından flört dışı şiddetten farklılıkları. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 19(2), 217-222.
  • 9. Gökçe, S. (2022). Öğretmenlerin flört şiddeti ve toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumlarının incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli. ss. 42-43.
  • 10. Alan Dikmen, H., Özaydın, T., & Yılmaz, S. D. (2018). Üniversitedeki kadın öğrencilerde yaşanan flört şiddeti ile anksiyete ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişki. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 170- 176.
  • 11. Tarı Selçuk, K., Avcı, D., & Mercan, Y. (2018). Üniversite öğrencilerinde flört şiddetine maruziyet: flört şiddetine yönelik tutumların ve toplumsal cinsiyet algısının şiddete maruziyet ile ilişkisi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(3), 302-308.
  • 12. Freijomil-Vázquez, C., Movilla-Fernández, M. J., Coronado, C., Seoane-Pillado, T., & Muñiz, J. (2022). Gender-based violence attitudes and dating violence experiences of students in nursing and other health sciences: a multicentre cross-sectional study. Nurse Education Today, 118, 105514.
  • 13. Maquibar, A., Hurtig, A. K., Vives-Cases, C., Estalella, I., & Goicolea, I. (2018). Nursing students' discourses on gender-based violence and their training for a comprehensive healthcare response: a qualitative study. Nurse Education Today, 68, 208-212.
  • 14. Flake, T. A., Barros, C., Schraiber, L. B., & Menezes, P. R. (2013). Intimate partner violence among undergraduate students of two universities of the state of São Paulo, Brazil. Revista Brasileira de Epidemiologia, 16(4), 801-816.
  • 15. Ertekin Pınar, Ş., & Özdemir, S. (2021). Ebelik öğrencilerine verilen eğitimin şiddette mesleki rollerine ilişkin tutum ve şiddet belirtilerini tanıma düzeyleri üzerine etkisi. Lokman Hekim Dergisi, 11(2), 300-309.
  • 16. Jayatilleke, A. C., Yoshikawa, K., Yasuoka, J., Poudel, K. C., Fernando, N., Jayatilleke, A. U., et al. (2015). Training Sri Lankan public health midwives on intimate partner violence: a pre-and post-intervention study. BMC Public Health, 15, 1-10.
  • 17. Sabancıoğulları, S., Yılmaz, F. T., Ar, E., & Çakmaktepe, G. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik şiddete ve şiddette mesleki role ilişkin tutumları, benlik saygıları ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 13(1), 35-45.
  • 18. Aksoy Derya, Y., Timur Taşhan, S., Uçar, T., Karaaslan, T., & Akbaş Tunç, Ö. (2017). Toplumsal cinsiyet
  • rollerine ilişkin tutumların cinsel tabulara etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-8.
  • 19. Güven, E., & Altay, B. (2020). Ebelik öğrencilerinin kadına uygulanan şiddete ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 191-200.
  • 20. Gómez-Fernández, M. A., Goberna-Tricas, J., & Payà-Sánchez, M. (2017). Intimate partner violence as a subject of study during the training of nurses and midwives in Catalonia (Spain): a qualitative study. Nurse Education in Practice, 27, 13-21.
  • 21. Zeyneloğlu, S., & Terzioğlu, F. (2011). Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 409-420.
  • 22. Terzioğlu, F., Gönenç, İ. M., Özdemir, F., Güvenç, G., Kök, G., Sezer, N. Y., ve ark. (2016). Flört Şiddeti Tutum Ölçeği geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19(4), 225-232.
  • 23. Whittaker, A., Adler-Baeder, F., & Garneau, C. (2014). The effects of relationship education on adolescent traditional gender role attitudes and dating violence acceptance. Journal of Human Sciences and Extension, 2(3), 59-69.
  • 24. Shen, A. C. T., Chiu, M. Y. L., & Gao, J. (2012). Predictors of dating violence among Chinese adolescents: The role of gender-role beliefs and justification of violence. Journal of Interpersonal Violence, 27(6), 1066- 1089.
  • 25. Ertekin Pınar, S., & Sabancıoğulları, S. (2019). Nursing and midwifery students’ attitudes towards violence against women and recognizing signs of violence against women. International Journal of Caring Sciences, 12(3), 1520-1525.
  • 26. Sungur Taşdemir, Z., Karakuş Yetgin, M., & Karakuş, M. (2022). The attitudes of university students towards dating violence within the context of gender equality. Akdeniz Kadın Çalışmaları ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi, 5(2), 295-323.
  • 27. Yıldırım, G., & Ertekin Pınar, S. (2022). The relationship between decision making and gender roles of students studying in healthcare fields. Perspectives in Psychiatric Care, 58(2), 696-705.
  • 28. Zuo, X., Lou, C., Gao, E., Lian, Q., & Shah, I. H. (2018). Gender role attitudes, awareness and experiences of non-consensual sex among university students in Shanghai, China. Reproductive Health, 15(49), 2-10.
  • 29. Kök, G., Karaman, S., Özer, E., Özbek, N., Kılıç Uçar, A., & Güvenç, G. (2022). Bir grup üniversite öğrencisinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ile flört şiddetine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 9(2), 167-176.
  • 30. Darj, E., Wijewardena, K., Lindmark, G., & Axemo, P. (2017). ‘Even though a man takes the major role, he has no right to abuse’: future male leaders’ views on gender-based violence in Sri Lanka. Global Health Action, 10(1), 1348692.
  • 31. Yıldız, E., Bal, Ö., & Binbir, S. (2015). Kadına şiddetin adı: Mor halkalar. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 139-162.
  • 32. Baysan Arabacı, L., & Uygun, T. (2022). Şiddet uygulayan ve şiddet uygulanan bireylerin özellikleri. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 5(1), 38-46.
  • 33. Genç, Y., Altıparmak, İ. B., & Ustabaşı Gündüz, D. (2019). Kadına yönelik şiddetin erkekler tarafından değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 391-409.
  • 34. Alan Dikmen, H., & Gönenç, İ. M. (2020). The relationship between domestic violence and the attitudes of women towards honor, gender roles, and wife-beating in Turkey. Archives of Psychiatric Nursing, 34(5), 421- 426.
  • 35. McNaughton Reyes, H. L., Foshee, V. A., Niolon, P. H., Reidy, D. E., & Hall, J. E. (2016). Gender role attitudes and male adolescent dating violence perpetration: normative beliefs as moderators. Journal of Youth And Adolescence, 45, 350-360.
  • 36. You, S., & Shin, K. (2020). Influence of patriarchal sex-role attitudes on perpetration of dating violence. Current Psychology, 41, 943-948.
  • 37. Diéguez Méndez, R., Martínez-Silva, I. M., Varela, M. M., & Rodríguez-Calvo, M. S. (2020). Creencias y actitudes del alumnado universitario hacia la violencia de género. Educación Médica, 21(1), 3-10.
  • 38. Ferreira, M., Lopes, A., Aparício, G., Cabral, L., & Duarte, J. (2014). Teens and dating: Study of factors that influence attitudes of violence. Atención Primaria, 46(1), 187-190.
  • 39. Lotfi, S., Özkan, A. O., Babacan, M., & Akduman, Ö. (2022). Sosyal hizmet öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algılarının ve flört şiddeti tutumlarının çeşitli değişkenler bağlamında incelenmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 33(2), 463-482.
  • 40. Paat, Y. F., Markham, C., & Peskin, M. (2020). Co-occurrence of dating violence victimization subtypes: Assessing the influence of family factors, dating attitudes, risky behaviors, and the moderating effect of gender among school-aged teens. Violence and Victims, 35(4), 467-502.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Midwifery (Other), Nursing (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Büşra Akkaya 0009-0005-5961-7210

Şükran Ertekin Pınar 0000-0002-5431-8159

Publication Date January 31, 2025
Submission Date March 13, 2024
Acceptance Date September 15, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Akkaya, B., & Ertekin Pınar, Ş. (2025). Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rolleri ile Flört Şiddetine Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 9(1), 49-60. https://doi.org/10.46237/amusbfd.1451202