In this study, which aimed to analyze consumer trends in olive oil consumption and their behavior towards different marketing approaches, 300 consumers were interviewed, and the data obtained were evaluated using a Likert scale and logistic regression analysis. When the criteria that were effective in consumers’ preference for direct marketing channels over indirect marketing were examined, gender, marital status, age, consumer employment in the private sector, income level, education level, shopping from the market, shopping from boutique producers, and tin packaging variables were found to be significant. Different marketing approaches, considering the regions in which consumers are located, may be effective in increasing consumers’ olive oil consumption. Giving particular importance to olive oil promotional activities and a marketing approach that considers different consumer characteristics constitute the top priorities
Tüketicilerin zeytinyağı tüketimine ilişkin eğilimleri ve farklı pazarlama yaklaşımlarına karşı davranışlarını analiz etmeyi amaçlayan araştırmada, 300 tüketici ile görüşülerek, elde edilen veriler Likert ölçeği ve lojistik regresyon analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Tüketicilerin dolaylı pazarlamaya göre doğrudan pazarlama kanalını tercih etmesinde etkili olan kriterler incelendiğinde, cinsiyet, medeni hal, yaş, tüketicinin özel sektörde çalışması, gelir düzeyi, eğitim düzeyi, marketten alışveriş, butik üreticiden alışveriş ve teneke ambalaj değişkeni anlamlı saptanmıştır. Tüketicilerin bulunduğu bölgelerde dikkate alınarak farklı pazarlama yaklaşımlarının tüketicilerin zeytinyağı tüketimini arttırma konusunda etkili olabileceği görülmektedir. Özellikle zeytinyağı tanıtım faaliyetlerine önem verilmesi, farklı tüketici özelliklerini dikkate alan pazarlama anlayışının burada en öncelikli konuyu oluşturmaktadır.
Çalışmamızın 2020 yılı öncesinde yapılmış olması sebebiyle etik kurul izni gerektirmeyen çalışmalar arasında yer aldığını beyan ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Marketing in Agricultural Management, Agricultural Economics (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | May 7, 2024 |
Acceptance Date | June 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 34 Issue: 1 |