Amaç: Bu çalışmanın amacı yaşlı bireylere bakım veren kadınlara verilen ev kazaları ve ilk yardım eğitiminin, kadınların ilk yardım bilgi düzeylerine ve ev kazalarına yönelik riskleri belirleyebilme becerilerine, farkındalık ve bilgi düzeylerine etkisini değerlendirmektir.
Yöntemler: Bu çalışmada, yarı deneysel araştırma metotlarından “kontrol grupsuz ön-test ve son-test” tasarım kullanılmıştır. Bir halk eğitim merkezinde düzenlenen mesleki ve teknik eğitim kurslarına katılan, Mayıs-Haziran 2024 tarihlerinde kurslara devam eden ve yaşlı bireye bakım veren 47 kadın ile yürütülmüştür. Araştırma verileri; “Tanıtıcı bilgi formu”, “İlk yardım becerilerine yönelik soru formu” ve “Bireylerin ev kazalarına yönelik farkındalıklarını, bilgi düzeylerini ve riskleri belirleyebilme becerilerini değerlendirme formu” kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Yaşlı bireye bakım veren kadınların yaş ortalaması 34,27±6,43 ve %95,7’si gelir getiren herhangi bir işte çalışmamaktadır. Kadınların yaşlı bir bireye bakım verme süresi ortalama 3,1±4,49 yıldır. Kadınların ilk yardım becerileri puan ortalaması eğitim öncesi 5,29±1,71, eğitim sonrası 6,42±1,62’dir. Eğitim öncesi ev kazaları ile ilgili farkındalıkları, bilgi düzeyleri ve riskleri belirleyebilme becerileri puan ortalaması 67,00±10,67, eğitim sonrası ise 75,12±4,53’tür. Eğitim öncesi ve eğitim sonrası ilk yardım becerileri puan ortalamaları ve ev kazaları ile ilgili farkındalıkları, bilgi düzeyleri ve riskleri belirleyebilme becerileri puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak önemli farklılık bulunmuştur.
Sonuç: Yaşlı bireylere bakım veren kadınlara yönelik verilen ev kazaları ve ilk yardım eğitimi kadınların ilk yardım bilgi düzeylerini, ev kazalarına yönelik farkındalıklarını, bilgi düzeylerini ve riskleri belirleyebilme becerilerini arttırmıştır. Bu çalışmada elde edilen sonuçlar verilen eğitimin etkinliğini ortaya koymaktadır. Yaşlı bireylere bakım veren kadınlara yönelik bu eğitimler kadınların uygun oldukları zaman diliminde verilmeli ve eğitimler belirli aralıklarla tekrar edilmelidir.
Aim: The purpose of this study was to evaluate the effect of home accidents and first aid training given to women caring for elderly individuals on women’s first aid knowledge levels and awareness of home accidents, knowledge levels, and skills to detect risks.
Methods: In this study, ‘pre-test and post-test with no control group’ design, one of the quasi-experimental research methods, was used. The study was conducted with 47 women who participated in vocational and technical training courses held at Yozgat Akdagmadeni Public Education Centre, continuing the courses in May-June 2024 and caring for elderly individuals. The research data were collected using the “Introductory information form”, “Questionnaire for first aid skills” and “Form for assessing individuals’ awareness, knowledge levels and ability to identify risks for home accidents”.
Results: The average age of women caring for elderly people was 34.2±6.43 years. 95.7% of the women were not employed in any income-earning job. The average duration of caring for an elderly person was 3.1±4.49 years. The mean first aid skills score of the women before the training was 5.29±1.71, and the mean first aid skills score after the training was 6.42±1.62. The mean score of their awareness, knowledge level and ability to identify risks related to home accidents was 67.00±10.67, and the mean score of their awareness, knowledge level and ability to identify risks related to home accidents after the training was 75.12±4.53. A statistically significant difference was found between the mean scores of first aid skills before and after the training and the mean scores of awareness, knowledge levels and ability to identify risks related to home accidents.
Conclusion: Home accidents and first aid training provided to women caring for elderly increased women’s first aid knowledge level, awareness of home accidents, knowledge level and ability to detect risks. The results obtained in this study reveal the effectiveness of the training provided. These trainings for women caring for elderly individuals should be given at times when women are available and the trainings should be repeated at intervals.
Araştırmanın uygulanması için Üniversite Etik Kurulu (Tarih: 20/03/2024 Karar Sayısı:12/71) izni alınmıştır. Formlar uygulanmadan önce katılımcılardan aydınlatılmış onamları alınmıştır. Araştırmanın etik kurul izninin alınmasının ardından halk eğitim merkezinden de gerekli izinler alınmıştır. Çalışmanın tüm aşamaları Helsinki Deklarasyonu ilkelerine uygun olarak gerçekleştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Health Nursing, Aged Care Nursing, Nursing (Other) |
Journal Section | ORIGINAL ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | November 2, 2024 |
Acceptance Date | July 1, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 30 Issue: 3 |
This Journal licensed under a CC BY-NC (Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0) International License.