Yabancılaşma olgusunun sinema üzerindeki yansıması birçok defa filmlere konu olmuştur. 1980 sonrası Türk sineması, dönemin toplum yapısını ve gerek ekonomik gerek de siyasi durumları aktaran çeşitli filmler ile seyircinin karşısına çıkmıştır. Çalışmaya konu olan ve başrolünde Kemal Sunal’ın oynadığı Öğretmen filminden dönemin sosyal yapısı, ekonomik yapısı ve özellikle yabancılaşma olgusu ile ilgili geri bildirimler almak mümkündür. Çalışmada filmin öyküsünün analizi yabancılaşma kavramı merkeze alınarak yapılmıştır. Çalışmanın amacı ise, şimdiye kadar Öğretmen filmini bir şekilde kapsamları dahiline almış diğer çalışmalardan farklı olarak, filmin yabancılaşma boyutunu irdelemektir. Filmin eğitim yönünün yanında güçlü bir çatışma ve yabancılaşma yönü de mevcuttur. Yabancılaşmanın emek ile olan ilişki ve bu ilişkinin çalışma kapsamındaki filmdeki yeri belirlenmiş. Bu doğrultuda yabancılaşmanın toplumsal boyutu üzerinde de durulmuştur. Çalışmada; yabancılaşma kavramıyla ilgili birtakım tanımlamalar ve bilgiler verildikten sonra, filmin analizi yapılmıştır. Film boyunca başroldeki Öğretmen Hüsnü karakterini çevreleyen yabancılaşma durumunun saptanıp filmin odaklandığı hikaye, karakterlerin replikleri ve Marx’ın yabancılaşma teorisi odağında bir sonuca bağlanması için çalışılmıştır.
The reflection of the phenomenon of alienation in the cinema has become the subject of discussion more than once. After 1980, Turkish cinema appeared in front of an audience with variety of films, that conveyed the social structure of that period, as well as economic and political situations. In the film “Teacher”, which is the object of the study and where the main role was played by Kemal Sunal, you can get feedback concerning the social, economic and especially the phenomenon of alienation. In the study, the analysis of the film was based on the concept of alienation. The purpose of the study is to research the aspect of of alienation in the film, that hasn’t been studied in this field yet. Besides the educational aspect, the film also has a strong aspect of conflict and exclusion. The connection between the alienation of labour and its place in the film as part of the study is determined. The social dimension of alienation is also revealed. In the study, after providing some definitions and information about the concept of alienation, the film was analyzed. Throughout the film, the situation of alienation surrounding the character Hyusnyu was determined, and the story focused on the film tried to connect the lines of the characters and the conclusion in the focus of Marx’s theory of alienation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 13 |