Günümüzde İç Anadolu Bölgesi'nin orta kesiminde yer alan Kappadokia'da irili ufaklı birçok nehir bulunmaktadır. Bu nehirler, bölgenin karasal ikliminin dezavantajlarını kısmen de olsa azaltarak bölgenin ekonomik açıdan avantajlı hale gelmesinde önemli bir rol oynamış olmalıdır. Nitekim bölgedeki nehirler üzerine inşa edilen barajlar, muhtemelen hem yöneticiler hem de halk için önemli kaynaklar oluşturmuştur. Kappadokia bölgesinde Hitit döneminde baraj yapımının varlığı arkeolojik kanıtlar sonucunda tespit edilebilmektedir. Ayrıca Strabon'un anlatımları doğrultusunda Kappadokia bölgesinde Helenistik dönemde iki barajın inşa edildiği bilinmektedir. Bölgede yaptığımız incelemeler sonucunda Melas/Karasu üzerindeki barajın, Boğazköprü'nün hemen kuzeyindeki dar bir geçitte inşa edilmiş olabileceği düşünülmektedir. Bu sonuç Strabon'un anlattıkları ve ünlü gezgin Hamilton'un tasvirleri ile uyumludur. Ayrıca bölgenin topografyası, nehrin geçtiği vadinin yükseltisi ve nehrin Mazaka'ya olan uzaklığı ve dolayısıyla aktif kullanım olasılığı göz önüne alındığında söz konusu bölgenin lokalizasyon önerisi için en uygun alan olduğu anlaşılmaktadır. Bunun dışında Herpa üzerindeki barajın ise doğrudan içme suyu veya tarımsal üretim için inşa edilmiş olabileceği düşünülebilir. Öte yandan V. Ariarathes'in lüks ve gösterişe olan düşkünlüğünün Melas üzerindeki barajın yapımında büyük rol oynadığı anlaşılmaktadır. Bu çalışmada, Kappadokia bölgesinde inşa edilen barajların tarihsel gelişiminin antik kaynakların verdiği bilgiler modern kaynaklarla karşılaştırılarak ve arazi incelemesi yapılarak detaylı bir şekilde incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, Melas üzerindeki barajın lokalizasyonu, alan üzerinde yaptığımız çalışmadan elde edilen veriler ışığında, antik ve modern kaynaklarla birlikte açıklanmaya çalışılmıştır.
TToday, Cappadocia, located in the central part of the Central Anatolia region, has many large and small rivers. These rivers must have played an important role in making the region economically advantageous by partially reducing the disadvantages of the region's continental climate. As a matter of fact, the dams built on the rivers in the region probably constituted important resources for both the rulers and the people. The existence of dam construction in the Hittite period in the region of Cappadocia can be identified through archaeological evidence. In addition, it is known that two dams were built in the Hellenistic period in the Cappadocia region in line with Strabo's narratives. As a result of our investigations in the region, it is thought that the dam on Melas/Karasu may have been built in a narrow passage just north of Boğazköprü. This conclusion is in accordance with the accounts of Strabo and the descriptions of the famous traveller Hamilton. Moreover, considering the topography of the region, the elevation of the valley through which the river flows, and the distance of the river from Mazaka and thus the possibility of active use, it is understood that the area in question is the most suitable area for the localisation proposal. Apart from this, the dam on Herpa may have been built directly for drinking water or agricultural production. On the other hand, it is understood that Ariarathes V's fondness for luxury and ostentation played a major role in the construction of the dam on Melas. In this study, it is aimed to analyse the historical development of the dams built in the Cappadocia region in detail by comparing the information provided by ancient sources with modern sources and by conducting a field survey. For this purpose, the localisation of the dam on Melas is explained in the light of the data obtained from the field study, together with ancient and modern sources.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Ancient History (Other) |
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Early Pub Date | November 30, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | August 15, 2024 |
Acceptance Date | October 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 30 |