This study aims to evaluate the effectiveness of face-to-face education in the pandemic with a mixed methodology according to the covid-19 phobias and anxiety levels of higher education students. The research was designed within the framework of convergent simultaneous mixed research design. Quantitative data were obtained by using a covid-19 phobia questionnaire with the participation of 248 higher education students in a university located in the Mediterranean region of Turkey. Qualitative data were collected by using an open-ended question about the anxiety of catching the disease with the participation of 64 students. The first part of the scale includes demographic informations. In the other parts, there are 20 question items in 5-point Likert type and an open-ended question statement was included in order to enable different opinions to be expressed. Normally distributed quantitative data were analyzed using statistical programs, and qualitative data were analyzed using content analysis method to describe participant views. The results of the research reveal that university students have covid-19 phobia in the face-to-face education process and their phobias differ significantly according to the type of vaccine and the presence of people they are worried about infecting. On the other hand, it was determined that the place of residence don’t have a significant effect on the covid-19 phobia of the students. In addition, students explain their anxiety about getting sick in the context of environmental, individual and educational factors.
Bu çalışma, yükseköğretim öğrencilerinin covid-19 fobilerine ve kaygı düzeylerine göre pandemi sürecinde yüz yüze eğitim etkinliğini karma bir metodoloji ile değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Araştırma yakınsak paralel karma araştırma deseni çerçevesinde tasarlanmıştır. Nicel veriler, Türkiye'de Akdeniz bölgesinde yer alan bir üniversitede, 248 yükseköğretim öğrencisinin katılımıyla covid-19 fobisi anketi kullanılarak; nitel veriler ise, 64 öğrencinin katılımıyla hastalığa yakalanma kaygılarına ilişkin açık uçlu bir soru kullanılarak toplanmıştır. Ölçeğin ilk bölümünde demografik bilgiler yer almaktadır. İkinci bölümde, 5'li Likert tipinde 20 soru maddesi bulunmaktadır. Nitel kısmında ise, farklı görüşlerin de ifade edilebilmesini sağlamak amacıyla, bir açık uçlu soru ifadesine yer verilmiştir. Normal dağılım gösteren nicel veriler, istatistiksel programlar kullanılarak, nitel veriler ise katılımcı görüşlerinin betimlenmesi için içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları, yüz yüze eğitim sürecinde üniversite öğrencilerinin covid-19 fobisi olduğunu ve fobilerinin aşı türü ile hastalığı bulaştırmaktan endişe ettikleri kişilerin bulunmasına göre anlamlı farklılık gösterdiğini ortaya koymaktadır. Buna karşın, ikamet edilen yerin öğrencilerin covid-19 fobisi üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı belirlenmiştir. Ayrıca, öğrenciler hastalığa yakalanma kaygılarını çevresel, bireysel ve eğitimsel faktörler bağlamında açıklamaktadırlar.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2022 |
Acceptance Date | June 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.