İnsanlar, hayatlarının neredeyse her alanında bilinçli ya da bilinçsiz olarak birbirlerini etkileyecek faaliyetlerde bulunmaktadır. Erving Goffman, Benlik Sunumu Kuramı ile bireylerin çoğu zaman bilinçli bir biçimde sosyal çevrelerinde ve iş hayatlarında kendi çıkarlarına hizmet etmeyi amaçlayan etkileme girişiminde bulunduklarını ifade etmektedir. Ayrıca hangi eylemlerle olumlu veya olumsuz izlenim oluşturduklarını ve bu izlenimleri nasıl denetleyebildiklerini açıklamaktadır. Çalışmada, söz konusu benlik sunumu performansları, etki altına alma eylemleri ve izlenim yönetimleri iş hayatı perspektifinde değerlendirilmiştir. İşgörenler, kendi çıkarlarına hizmet etmek için astlarını veya üstlerini etkilemeyi, olumlu imaj çizmeyi ve nihayetinde ödüllendirilmeyi arzulamaktadır. Bu hedeflere ulaşabilmek için ise benlik sunumu performansları sergilemektedir. İş hayatında sergilenen performanslar, benlik sunumunun yanı sıra politik davranış olgusu ile de ilişkilidir. Nitekim, politik davranışın da işgörenlerin veya çalışma ortamındaki grupların kişisel çıkarlarına yönelik olarak gerçekleştirdiği bir etkileme girişimi olduğu bilinmektedir. Bu bağlamda, çalışmanın amacı benlik sunumunun, izlenim denetiminin ve politik davranışın birbirinden bağımsız kavramlar olmadığını ortaya koymaktır. Araştırmada politik davranış ve benlik sunumunun etki altına alma suretiyle gerçekleşen manipülatif eylemleri kapsadığı, temel hedeflerinin, kazanımlarının, risklerinin benzer nitelikte olduğu ve ikisi için de işbirliğinin önem arz ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca Erving Goffman’ın ele aldığı benlik sunumu kavramlarının politik davranış ile ilişkilendirilebileceği ve izlenim yönetimi taktiklerinin de politik davranışa uyarlanabileceği belirlenmiştir
People consciously or unconsciously engage in activities to influence each other in almost every aspect of their lives. With his Self-Presentation Theory, Erving Goffman states that individuals often intentionally attempt to influence others in their social and professional lives to serve their interests. He also explains through which actions they create positive or negative impressions and how they can control them. This study evaluates self-presentation performances, influencing actions, and impression management in the context of business life. To serve their interests, employees desire to influence their subordinates or superiors, portray a positive image, and ultimately be rewarded. To achieve these goals, they exhibit self-presentation performances. The performances displayed in business life are related to the phenomenon of political behavior as well as self-presentation. It is known that political behavior is an attempt to influence employees or groups in the work environment for their interests. This study aims to demonstrate that self-presentation, impression control, and political behavior are not independent concepts. The study concluded that political behavior and self-presentation include manipulative actions carried out through influence, that their primary goals, gains, and risks are similar, and that cooperation is essential for both. In addition, it was determined that the concepts of self-presentation discussed by Erving Goffman can be associated with political behavior, and impression management tactics can be adapted to political behavior
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Policy and Administration (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | August 29, 2024 |
Publication Date | August 30, 2024 |
Submission Date | January 5, 2024 |
Acceptance Date | July 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.