In
this study was aim to analyse the England’s historical situation of
eco-politics based on free market which was trying to create a World in its own
imagination together with Industry Revolution as well as the foundation of
thought of free market it defended in the 19th century. It was be claimed that
the intellectual effort regarding the belief that free market form the wealth
of nation constitutes the emperial ideology of England which was trying to transform into a
hegemonic power. The capitalist and territorral strategical differences of
England, which was trying to create a World economics in its own axis in the
19th century, was be analysed. In the study, how England which was trying to
form a World economics constructed the other economical formats and the
products they created in terms of its own economical needs as on hegemonic
power was be discussed.
Bu
çalışmada, Sanayi Devrimi ile birlikte kendi imgesinde bir dünya yaratmaya
çalışan İngiltere’nin serbest piyasaya dayalı eko-politikasının tarihsel
durumunu; 19. yüzyılda savunduğu serbest piyasa düşüncesinin emperyal temelleri
incelenmektedir. Serbest piyasanın ulusların zenginliğini oluşturduğuna dair
entelektüel çabanın hegemonik bir güce dönüşmeye çalışan İngiltere’nin emperyal
ideolojisini oluşturduğu ileri sürülmektedir. 19. yüzyılda kendi çevresinde bir
dünya ekonomisi oluşturmaya çalışan İngiltere’nin dönemsel olarak uyguladığı
kapitalist ve teritoryal stratejilerinin farklılığı analiz edilmektedir.
Çalışmada, dünya ekonomisi oluşturmaya çalışan İngiltere’nin diğer ekonomi
biçimlerini ve onların ürettiği ürünleri, hegemon bir güç olarak kendi ekonomik
gereksinimleri bağlamında nasıl yapılandırdığı tartışılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 24, 2019 |
Acceptance Date | January 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.