The aim of this research
is to examine the educational philosophies adopted by pre-service teachers of
religious culture and ethics in terms of different variables. The sampling of
the research consisted of 288 students studying in the Department of Divinity
and in the Department of Religious Education. As data collection tools,
“Philosophy Preference Assessment Scale” which had been developed by Çetin,
İlhan and Arslan was used. It was understood that the pre-service teachers of
religion were more likely to adopt traditional philosophies of education, which
are based on perennialism and essentialism. The variables gender and department
did not have a significant effect on the results, whereas the variable grade
had a significant effect on the extent to which they adopted traditional or
contemporary philosophies of education.
Araştırmada, din kültürü ve ahlak bilgisi (DKAB)
öğretmen adaylarının benimsedikleri eğitim felsefeleri belirlenmiş; bölüm,
cinsiyet, sınıf düzeyi gibi çeşitli değişkenlerin etkisi ortaya çıkarılmıştır. Araştırmanın örneklemini çeşitli
üniversitelerin İlahiyat ve DKAB Eğitimi programlarında öğrenim gören 288 öğrenci
oluşturmaktadır. Tarama modelinde betimsel olarak yürütülen araştırmada; Çetin, İlhan ve Arslan tarafından geliştirilen
“Felsefi Tercih Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmaya katılan DKAB öğretmen
adaylarının daimici - esasici eğitim felsefelerini, ilerlemeci - yeniden
kurmacı eğitim felsefelerine göre daha çok benimsedikleri görülmüştür.
Araştırmada, cinsiyetin ve öğrenim görülen lisans programının öğretmen
adaylarının benimsedikleri eğitim felsefeleri üzerinde etkili bir değişken
olmadığı; buna karşın sınıf düzeyi değişkeninin öğretmen adaylarının
benimsedikleri eğitim felsefelerini anlamlı şekilde farklılaştırdığı tespit
edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 3, 2019 |
Acceptance Date | June 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.