Araştırmada,
zihinsel yetersizliğe sahip çocuğu olan annelerin yaşadığı güçlükler ve başa
çıkma yöntemleri araştırılmıştır. Katılımcılar; zihinsel yetersizliğe sahip
çocuğu olan anneler arasından maksimum çeşitlilik ve gönüllülük ilkesine göre
15 anne seçilmiştir. Veri toplamada, Kişisel Bilgi Formu ve Yarı
Yapılandırılmış Görüşme soruları kullanılmıştır. Araştırmada nitel araştırma
yönteminden, durum araştırması deseni uygulanmıştır. Verilen çözümlenmesi ve
analizinde betimsel analiz yöntemi uygulanmıştır. Bulgulara göre anneler en çok
psikolojik alanda ve eğitim alanında sorun yaşadıklarını belirtmişlerdir.
Annelerin en çok kullandığı başa çıkma yöntemi problem odaklı başa çıkma
yöntemi olmuştur. Annelerin kullandıkları başa çıkma yöntemleri sorun
alanlarına göre değişim gösterdiği, Problem odaklı başa çıkma yöntemlerinden
aktif başa çıkma ve yararlı sosyal destek kullanımı, duygu odaklı başa çıkma
yöntemlerinde ise kabullenme ve duygusal destek kullanımı olmuştur.
In
this study, the topic being investigated is the problems experienced by mothers
who have a child with an intellectual disability and how they are coping with
these issues. 15 mothers participated in this study and Mothers who
participated in this study were chosen according to maximum diversity method
and they all consented voluntarily to participate in this study. The research
methods included in this study include a Personal Information Questionnaire and
Semi Structured Individual Interview. A qualitative research method and a case
study design were used. The descriptive analysis method was used to analyse to
obtained data. According to the results of the research, mothers stated that
their major problems are in psychological and education fields. The most
commonly used methods of coping by mothers are problem-focused coping. The most
frequently used problem-focused coping methods are; active coping and the use
of instrumental social support, while the most commonly used emotion-focused
coping methods are acceptance and seeking of emotional social support.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 5, 2019 |
Acceptance Date | November 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.