Research Article
BibTex RIS Cite

An Analysis of the Factors that Determine the Profession Preferences of University Students

Year 2018, Volume: 6 Issue: 5, 713 - 723, 13.04.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.378084

Abstract

The choice of profession has an important effect
not only on the future profits of the person and professional happiness, but
also on the social environment, the quality of life, financial possibilities,
etc. University education is of great importance in determining the future
occupation of the person. So the right part is an important step taken in this
way of preference. The purpose of this study is to determine the factors that
played a decisive role in the university selection and to determine the competencies
of department selection and to evaluate the level of consciousness they have
while carrying out their preferences. In the quantitative research method, the
data obtained in the study using the survey research technique was analyzed
with the help of the IBM SPSS 23.0 program. As a result of the reliability
analysis, 891 Cronbach's Alpha value has been reached and it is concluded that
the survey is reliable. It is observed that the vast majority of students tend
to choose professions with high business advantages and social prestige that
are appropriate for their talents and abilities.
Young people, who indicate that they have a
conscious preference for the department, have chosen departments which are
appropriate to their goals by taking into account some factors such as career,
financial gain, job opportunity, etc.

References

  • Anılan, H., Çemrek, F. ve Anagün, Ş.S. (2008). Ortaöğretim Öğrencilerinin Meslek Seçimi ve Üniversite Tercihlerine İlişkin Görüşleri (Eskişehir Örneği). E‐Journal of New World Sciences Academy Social Sciences, 3(2), 238‐249.
  • Alparslan, T.; Kılcıgil, E., (2005). Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyo Kültürel Yapı – Meslek Seçimi İlişkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, III (1), S.17-26.
  • Arslan, K. (2002). Üniversiteli Gençlerde Mesleki Tercihler ve Girişimcilik Eğilimleri, Doğuş Üniversitesi Dergisi, Sayı:6, 1-11.
  • Australian Education Council (1992), Career Education in Australian Schools: National Goals, Student, School and System Outcomes and Evaluative Arrangements, Canberra, Australia.
  • Aydemir, Leyla (2017), Lise Öğrencilerinin Meslek Seçimindeki Kararsızlıklarına Etki Eden Faktörler (Trabzon Örneği), Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 10, 651-664.
  • Baltacı, F. ve Üngören, E. (2010). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Eğitim Memnuniyetlerinin ve Geleceğe Yönelik Bakış Açılarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, 11. Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı, Detay Yayıncılık, Ankara: 312-323.
  • Çapan, B.E.; Korkut Owen, F. (2017). Orta Öğretı̇m Öğrencı̇lerinin Yönelmeyı̇ Düşündüklerı̇ Eğitim Alanları Ve Karı̇yer Psı̇kolojik Danışmanlığı, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:16 Sayı:61, 551-568.
  • Erdem, B. & Kayran, M. (2013), Balıkesir Üniversitesi Turizm Otelciliği ve İşletmecilik Yüksekokulu Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(1), 81-106.
  • Erdinç, S. B. & Kahraman, S. (2012). Turizm Mesleğini Seçme Nedenlerinin İncelenmesi, VI. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi (12-15 Nisan) Bildiriler Kitabı, 229-237.
  • Ginzberg, E. Ginsburg S.W., Axelrad S., Herma J.L. (1951). Occupational Choice. New York, Columbia University Press.
  • Holland, J.L. (1973). Making vocational choices: A theory of careers. New Jersey: Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Da ıtım.
  • Kıyak, S. (2006). Genel Lise Öğrencilerinin Meslek Seçimi Yaparken Temel Aldığı Kriterler, Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Yönetimi Ve Denetimi Yüksek Lisans Programı, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Korkut Owen, F.; Yılmaz, O.; Kepir, D.; Ulaş, Ö.; Özdemir, S. (2011). Üniversite Öğrencilerine Bölüm Seçimlerini Etkileyen Etmenler Sempozyum: XI. Ulusal Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Kongresi, Erişim: Pegem.net, Eğitim Bilimleri İndeksi, http://www.pegem.net/akademi/kongrebildiri_detay.aspx?id=134312, 01.01.2015.
  • Kuzgun, Y. (2004). Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özsoy, O. (2002). Geleceğin Meslekleri, İstanbul: Hayat Yayınları.
  • ÖZyüREK, R. ve Atıcı, M. (2002). Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi Kararlarında Kendilerine Yardım Eden Kaynakların Belirlenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(17), 33‐42.
  • Roe, A. (1957). Early Determinants of Vocational Choice. Journal of Counseling Psychology, 4(3), 212‐217. Sarıkaya, T. ve Khorshid, L. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçİmini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi, Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçİmi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2); 393- 423.
  • Sunar, L. (22.08.2015). Türkiye’de Çalışma Yaşamı ve Mesleklerin Itiibarı. http://turkeyses.net/meslekiitibar/
  • Super, Donald E. (1957). The Psychology of Careers, New York, Harper.
  • Ulaş, Ö. & Yıldırım, İ. (2015). Lise Öğrencilerinde Mesleki Olgunluğun Yordayıcıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 151-165.
  • Vurucu, F. (2010). Meslek Lisesi Öğrencilerinin Meslek Seçimi Yeterliliği Ve Meslek Seçimini Etkileyen Faktörler, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Yüksek Lisans Programı, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yelken, K. (2008). Orta Öğretim Son Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerini ve Meslek Seçimini Etkileyen Faktörler: Sakarya İl Merkezi Örneği, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.

Üniversite Öğrencilerinin Meslek Tercihlerini Belirleyen Faktörlere Yönelik Bir İnceleme

Year 2018, Volume: 6 Issue: 5, 713 - 723, 13.04.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.378084

Abstract

Meslek
seçimi kişinin yalnızca gelecekte ki kazancının, mesleki mutluluğunun değil,
aynı zamanda sosyal çevresinin, yaşam kalitesinin, maddi olanaklarının vb.
belirlenmesinde önemli bir etkiye sahiptir. Kişinin ileride sahip olacağı
mesleği belirlemesinde üniversite eğitimi büyük önem taşımaktadır. Dolayısıyla
doğru bölüm tercihi bu yolda atılan önemli bir adımdır. Bu çalışmanın amacı
üniversite eğitimi almakta olan öğrencilerin bölüm seçimlerinde belirleyici rol
oynamış faktörleri saptayarak bölüm seçme yeterliliklerini ve tercihlerini
gerçekleştirirken sahip oldukları bilinç düzeylerini değerlendirmeyi
amaçlamaktadır. Nicel araştırma yöntemlerinden anket araştırma tekniğinin
kullanıldığı çalışmada elde edilen veriler IBM SPSS 23.0 programı yardımıyla
analiz edilmiştir. Yapılan güvenilirlik analizi sonucunda, 891 Cronbach’s Alpha
değerine ulaşılmış olup, anketin güvenilir olduğu sonucuna varılmıştır.
Araştırma sonunda, öğrencilerin büyük çoğunluğunun gerek kendi kararları
gerekse başkalarının tavsiyeleri ile yeteneklerine uygun, iş avantajları
yüksek, toplumsal saygınlığı olan meslekleri seçme eğiliminde oldukları
görülmektedir. Bilinçli olarak bölüm tercihinde bulunduklarını belirten
gençlerin kariyer, maddi kazanç, iş imkânı vb. etmenleri dikkate alarak hedeflerine
uygun bölüm seçiminde bulundukları saptanmıştır.

References

  • Anılan, H., Çemrek, F. ve Anagün, Ş.S. (2008). Ortaöğretim Öğrencilerinin Meslek Seçimi ve Üniversite Tercihlerine İlişkin Görüşleri (Eskişehir Örneği). E‐Journal of New World Sciences Academy Social Sciences, 3(2), 238‐249.
  • Alparslan, T.; Kılcıgil, E., (2005). Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyo Kültürel Yapı – Meslek Seçimi İlişkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, III (1), S.17-26.
  • Arslan, K. (2002). Üniversiteli Gençlerde Mesleki Tercihler ve Girişimcilik Eğilimleri, Doğuş Üniversitesi Dergisi, Sayı:6, 1-11.
  • Australian Education Council (1992), Career Education in Australian Schools: National Goals, Student, School and System Outcomes and Evaluative Arrangements, Canberra, Australia.
  • Aydemir, Leyla (2017), Lise Öğrencilerinin Meslek Seçimindeki Kararsızlıklarına Etki Eden Faktörler (Trabzon Örneği), Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 10, 651-664.
  • Baltacı, F. ve Üngören, E. (2010). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Eğitim Memnuniyetlerinin ve Geleceğe Yönelik Bakış Açılarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, 11. Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı, Detay Yayıncılık, Ankara: 312-323.
  • Çapan, B.E.; Korkut Owen, F. (2017). Orta Öğretı̇m Öğrencı̇lerinin Yönelmeyı̇ Düşündüklerı̇ Eğitim Alanları Ve Karı̇yer Psı̇kolojik Danışmanlığı, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:16 Sayı:61, 551-568.
  • Erdem, B. & Kayran, M. (2013), Balıkesir Üniversitesi Turizm Otelciliği ve İşletmecilik Yüksekokulu Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(1), 81-106.
  • Erdinç, S. B. & Kahraman, S. (2012). Turizm Mesleğini Seçme Nedenlerinin İncelenmesi, VI. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi (12-15 Nisan) Bildiriler Kitabı, 229-237.
  • Ginzberg, E. Ginsburg S.W., Axelrad S., Herma J.L. (1951). Occupational Choice. New York, Columbia University Press.
  • Holland, J.L. (1973). Making vocational choices: A theory of careers. New Jersey: Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Da ıtım.
  • Kıyak, S. (2006). Genel Lise Öğrencilerinin Meslek Seçimi Yaparken Temel Aldığı Kriterler, Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Yönetimi Ve Denetimi Yüksek Lisans Programı, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Korkut Owen, F.; Yılmaz, O.; Kepir, D.; Ulaş, Ö.; Özdemir, S. (2011). Üniversite Öğrencilerine Bölüm Seçimlerini Etkileyen Etmenler Sempozyum: XI. Ulusal Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Kongresi, Erişim: Pegem.net, Eğitim Bilimleri İndeksi, http://www.pegem.net/akademi/kongrebildiri_detay.aspx?id=134312, 01.01.2015.
  • Kuzgun, Y. (2004). Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özsoy, O. (2002). Geleceğin Meslekleri, İstanbul: Hayat Yayınları.
  • ÖZyüREK, R. ve Atıcı, M. (2002). Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi Kararlarında Kendilerine Yardım Eden Kaynakların Belirlenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(17), 33‐42.
  • Roe, A. (1957). Early Determinants of Vocational Choice. Journal of Counseling Psychology, 4(3), 212‐217. Sarıkaya, T. ve Khorshid, L. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçİmini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi, Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçİmi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2); 393- 423.
  • Sunar, L. (22.08.2015). Türkiye’de Çalışma Yaşamı ve Mesleklerin Itiibarı. http://turkeyses.net/meslekiitibar/
  • Super, Donald E. (1957). The Psychology of Careers, New York, Harper.
  • Ulaş, Ö. & Yıldırım, İ. (2015). Lise Öğrencilerinde Mesleki Olgunluğun Yordayıcıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 151-165.
  • Vurucu, F. (2010). Meslek Lisesi Öğrencilerinin Meslek Seçimi Yeterliliği Ve Meslek Seçimini Etkileyen Faktörler, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Yüksek Lisans Programı, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yelken, K. (2008). Orta Öğretim Son Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerini ve Meslek Seçimini Etkileyen Faktörler: Sakarya İl Merkezi Örneği, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Leyla Aydemir 0000-0003-3225-2010

Publication Date April 13, 2018
Acceptance Date February 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 6 Issue: 5

Cite

APA Aydemir, L. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Meslek Tercihlerini Belirleyen Faktörlere Yönelik Bir İnceleme. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(5), 713-723. https://doi.org/10.18506/anemon.378084

Cited By











Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.