Evaluation of Şırnak Traditional Handicrafts as Touristic Products
Year 2018,
Volume: 6 Issue: 5, 687 - 692, 13.04.2018
Sedat Çelik
,
Lütfullah Sadi Toprak
Abstract
One
way of avoiding the disappearance of traditional handicrafts is to consider the
produced products as souvenirs in the tourism sector. In this study, increasing
the awareness of handicrafts unique to Şırnak province and using handicrafts as
touristic products in the frame of using handicrafts as touristic products have
been emphasized. Qualitative research method was used in the research. Firstly,
the literature was searched and then the traditional handicrafts of Şırnak
Province were presented with visual elements. Traditional handicrafts is an
element of cultural tourism and its being used as a touristic product is one of
the most important tool to provide contributions to the regions where it exists
in different dimensions such as cultural and social dimensions. The handicrafts
existing in Şırnak Province are required to be advertised and marketed as a
touristic product in order to prevent the disappearance of the potential.
References
- Akköprü, B. (2015). Van İlinde El Sanatları Alanında Verilen Proje Destekleri ve Etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Van: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
- Akpınarlı F. ve Onuk T. (2005). Cumhuriyetten Günümüze El Sanatlarının Doğuşu, Gelişimi, Sosyal, Kültürel, Eğitim ve Ekonomik İlişkiler Bakımında Bugün Ki Durumu ve Geleceği. V. Türk Kültür Sanatları Sempozyum Bildirileri, 13, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları. 27.
- Bayazit, M., Ceylan, U. ve Saylan, U. (2012). Geleneksel El Sanatlarının Bölge Turizmine Etkisi: Güneydoğu Anadolu Bölgesi. Journal of Life Sciences, 1, 899-908.
- Baz, İ. Şarman, N. ve Söyler, S. (2013). Şırnak Bastonu, Mardin: Mardin Sesi Gazetecilik ve Matbaacılık.
- Bendix, R. (1997). Folklorismus/ Folklorism, Folklore: An Encyclopedia of Bliefs, Costums, Tales, Music, and Art, 2, Santa-Barbara, California: ABC-CLIO, 337-339.
- Can, M. (2013). Geleneksel Türk El Sanatlarının Turizme ve Ekonomiye Katkısı. Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 5 (2).
- Durand, M. ve Jean-Paul F. (1979). L’artisanat en France, Paris: PUF.
- Etikan, S. ve Çukur, T. (2011). Kırsal Turizm Faaliyetlerinin Çomakdağ-Kızılağaç Köyü El Sanatları Üzerine Etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi.
- Hacıoğlu, N. (2011). Turizm Pazarlaması. İstanbul: Nobel Yayıncılık.
- http://idesanat.com/images/upload/su8694.pdf: Erişim Tarihi: 13.02.2018
- Hünerel, Z. S., ve Er, B. (2011). Halk Kültürünün Tanıtılmasında El Sanatlarının Yeri ve Önemi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1.
- İbrahimoğlu, M. (TRT Muhabiri) (2018). Yayınlanmamış Foto Arşivi, 13.02.2018
- İdiman, F. (1999). 2000’li Yıllarda Türkiye’de Geleneksel El Sanatlarının Sanatsal, Tarımsal ve Ekonomik Boyutu. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, No: 2301.
- John, S. (2014). A Study on the Role of Tourism in Promoting Arts and Crafts-A Case Study on Channapatna Toys. Proceedings of the Second International Conference on Global Business, Economics, Finance and Social Sciences, 11-13 July, India:, 1-9.
- Kılıçarslan, H. Etikan, S, ve Evecen, A., (2017). El Sanatlarında Ekonomik Kaygılarla Ortaya Çıkan Yeni Tasarımlar. Kalesmisi Dergisi, 5(9), 33-44.
- Köybaşı, N. (2006). Boş Zaman Sosyolojisi ve Boş Zamanları Değerlendirme Aracı Olarak Dinlence Turizmi ve Kültür Turizmine Katılan Yerli Turistlerin Karşılaştırmalı Sosyolojik Analizi. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
- Mustafa, M. (2011). Potential of Sustaining Handicrafts as a Tourism Product in Jordan. International Journal of Business and Social Science, 2(2), 145-152.
- Nyawo, J. ve Mubangizi, B. C. (2011). Art and Craft in Local Economic Development: Tourism Possibilities in Mtubatuba Local. Municipality. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 4(2), 1–15.
- Okutan, B. B. (2012). Türkiye’de Popüler Kültür ve Din İlişkisi: Kadın Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
- Ölmez, F. N., ve Etikan, S. (2015). Kavramsal Açıdan El Sanatları Sorunsalı. I. Ulusal El Sanatları Sempozyumu, Ankara Gazi Üniversitesi Türk El Sanatları Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları, No.1.
- Öter, Z. (2010). Türk El Sanatlarının Kültür Turizmi Bağlamında Değerlendirilmesi. Milli Folklor. 22 (86), 174-185.
- Özcüre, G. ve Yavuz, C. (2006). El Sanatları Ürünlerinin Bulunduğu Yöreye Sosyo Ekonomik Etkileri ve Katkıları (Ordu İli Örneği). Uluslararası Katılımlı Sanat Ekonomisi Sempozyumu, 167-183.
- Rızaoğlu, B. (2016). Turizm Pazarlaması, Ankara: Detay Yayıncılık.
- Şahin, H. İ. (2009). Dalyan ve Köyceğiz Çevresinde Gelenek, Turizm ve Folklorizm. Milli Folklor, 21 (82), 50-58.
- Şırnak Kültür ve Turizm İl Müdürlüğü (2017). http://www.sirnakkulturturizm.gov.tr/TR,56451/el-sanatlari.html, 2017, Son erişim tarihi: 19.12.2017.
- Tjoa, A. M., and Wagner, R. R. (1998). The Role of Handicraft Production and Art in Tourism and its Presentation in the Internet. In Information and Communication Technologies in Tourism (Edit: Buhalis, D.), 338-344. Springer, Vienna.
- Top, M. (2009). Şırnak Kültür Envanteri, Ankara: Anıt Matbaa.
- Tunç, A. ve Saç, F. (1998). Genel Turizm. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Türker, A., Kurt, S. ve Türker, G. Ö. (2015). Fakelore ve Folklorizmin Turizm ile İlişkisi Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. 16.Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı, Çanakkale, 360-373.
- Yanar, A. ve Arlı, M. (2014). Turistik Hediyelik Eşyada Kimlik Bilgisinin Önemi. VII. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi, 04-05 Nisan, Kuşadası, 16-26.
- Zargham, H. (2007). Sustainable Tourism Development and Handicrafts in the Developing World. Transactions on Ecology and the Environment, 102, 111-117.
Şırnak Geleneksel El Sanatlarının Turistik Ürün Olarak Değerlendirilmesi
Year 2018,
Volume: 6 Issue: 5, 687 - 692, 13.04.2018
Sedat Çelik
,
Lütfullah Sadi Toprak
Abstract
Geleneksel
el sanatlarının yok olmasının önüne geçebilmenin bir yolu da üretilen ürünlerin
turizm sektöründe hediyelik eşya olarak değerlendirilmesidir. Bu çalışmada
öncelikle el sanatlarının turistik ürünler olarak kullanılması çerçevesinde
Şırnak iline özgü el sanatlarının (baston, kilim, Şal-Şepik vb.)
bilinilirliğinin arttırılması ve turistik ürün olarak kullanılabilmesi üzerinde
durulmuştur. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılarak öncelikle
literatür taranmış daha sonra görsel unsurlarla Şırnak ilinin var olan
geleneksel el sanatları potansiyeli ortaya konmuştur. Araştırmada elde edilen
sonuçlara göre, kültür turizminin bir öğesi olan geleneksel el sanatlarının
bulunduğu bölgeye başta sosyal, kültürel olmak üzere farklı boyutlarda katkı
sağlamasının en önemli araçlarından biri turistik ürün olarak
kullanılabilmesidir. Şırnak ilinde var olan el sanatları potansiyelinin yok
olmasını önlemek ve turistik bir ürün olarak tanıtılması ve pazarlanması
gerekmektedir.
References
- Akköprü, B. (2015). Van İlinde El Sanatları Alanında Verilen Proje Destekleri ve Etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Van: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
- Akpınarlı F. ve Onuk T. (2005). Cumhuriyetten Günümüze El Sanatlarının Doğuşu, Gelişimi, Sosyal, Kültürel, Eğitim ve Ekonomik İlişkiler Bakımında Bugün Ki Durumu ve Geleceği. V. Türk Kültür Sanatları Sempozyum Bildirileri, 13, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları. 27.
- Bayazit, M., Ceylan, U. ve Saylan, U. (2012). Geleneksel El Sanatlarının Bölge Turizmine Etkisi: Güneydoğu Anadolu Bölgesi. Journal of Life Sciences, 1, 899-908.
- Baz, İ. Şarman, N. ve Söyler, S. (2013). Şırnak Bastonu, Mardin: Mardin Sesi Gazetecilik ve Matbaacılık.
- Bendix, R. (1997). Folklorismus/ Folklorism, Folklore: An Encyclopedia of Bliefs, Costums, Tales, Music, and Art, 2, Santa-Barbara, California: ABC-CLIO, 337-339.
- Can, M. (2013). Geleneksel Türk El Sanatlarının Turizme ve Ekonomiye Katkısı. Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 5 (2).
- Durand, M. ve Jean-Paul F. (1979). L’artisanat en France, Paris: PUF.
- Etikan, S. ve Çukur, T. (2011). Kırsal Turizm Faaliyetlerinin Çomakdağ-Kızılağaç Köyü El Sanatları Üzerine Etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi.
- Hacıoğlu, N. (2011). Turizm Pazarlaması. İstanbul: Nobel Yayıncılık.
- http://idesanat.com/images/upload/su8694.pdf: Erişim Tarihi: 13.02.2018
- Hünerel, Z. S., ve Er, B. (2011). Halk Kültürünün Tanıtılmasında El Sanatlarının Yeri ve Önemi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1.
- İbrahimoğlu, M. (TRT Muhabiri) (2018). Yayınlanmamış Foto Arşivi, 13.02.2018
- İdiman, F. (1999). 2000’li Yıllarda Türkiye’de Geleneksel El Sanatlarının Sanatsal, Tarımsal ve Ekonomik Boyutu. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, No: 2301.
- John, S. (2014). A Study on the Role of Tourism in Promoting Arts and Crafts-A Case Study on Channapatna Toys. Proceedings of the Second International Conference on Global Business, Economics, Finance and Social Sciences, 11-13 July, India:, 1-9.
- Kılıçarslan, H. Etikan, S, ve Evecen, A., (2017). El Sanatlarında Ekonomik Kaygılarla Ortaya Çıkan Yeni Tasarımlar. Kalesmisi Dergisi, 5(9), 33-44.
- Köybaşı, N. (2006). Boş Zaman Sosyolojisi ve Boş Zamanları Değerlendirme Aracı Olarak Dinlence Turizmi ve Kültür Turizmine Katılan Yerli Turistlerin Karşılaştırmalı Sosyolojik Analizi. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
- Mustafa, M. (2011). Potential of Sustaining Handicrafts as a Tourism Product in Jordan. International Journal of Business and Social Science, 2(2), 145-152.
- Nyawo, J. ve Mubangizi, B. C. (2011). Art and Craft in Local Economic Development: Tourism Possibilities in Mtubatuba Local. Municipality. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 4(2), 1–15.
- Okutan, B. B. (2012). Türkiye’de Popüler Kültür ve Din İlişkisi: Kadın Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
- Ölmez, F. N., ve Etikan, S. (2015). Kavramsal Açıdan El Sanatları Sorunsalı. I. Ulusal El Sanatları Sempozyumu, Ankara Gazi Üniversitesi Türk El Sanatları Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları, No.1.
- Öter, Z. (2010). Türk El Sanatlarının Kültür Turizmi Bağlamında Değerlendirilmesi. Milli Folklor. 22 (86), 174-185.
- Özcüre, G. ve Yavuz, C. (2006). El Sanatları Ürünlerinin Bulunduğu Yöreye Sosyo Ekonomik Etkileri ve Katkıları (Ordu İli Örneği). Uluslararası Katılımlı Sanat Ekonomisi Sempozyumu, 167-183.
- Rızaoğlu, B. (2016). Turizm Pazarlaması, Ankara: Detay Yayıncılık.
- Şahin, H. İ. (2009). Dalyan ve Köyceğiz Çevresinde Gelenek, Turizm ve Folklorizm. Milli Folklor, 21 (82), 50-58.
- Şırnak Kültür ve Turizm İl Müdürlüğü (2017). http://www.sirnakkulturturizm.gov.tr/TR,56451/el-sanatlari.html, 2017, Son erişim tarihi: 19.12.2017.
- Tjoa, A. M., and Wagner, R. R. (1998). The Role of Handicraft Production and Art in Tourism and its Presentation in the Internet. In Information and Communication Technologies in Tourism (Edit: Buhalis, D.), 338-344. Springer, Vienna.
- Top, M. (2009). Şırnak Kültür Envanteri, Ankara: Anıt Matbaa.
- Tunç, A. ve Saç, F. (1998). Genel Turizm. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Türker, A., Kurt, S. ve Türker, G. Ö. (2015). Fakelore ve Folklorizmin Turizm ile İlişkisi Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. 16.Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı, Çanakkale, 360-373.
- Yanar, A. ve Arlı, M. (2014). Turistik Hediyelik Eşyada Kimlik Bilgisinin Önemi. VII. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi, 04-05 Nisan, Kuşadası, 16-26.
- Zargham, H. (2007). Sustainable Tourism Development and Handicrafts in the Developing World. Transactions on Ecology and the Environment, 102, 111-117.