Research Article
BibTex RIS Cite

Evaluating Local Competition Factors in Food Retailing Industry: Antalya Region Example

Year 2018, Volume: 6 Issue: ICEESS’ 18, 263 - 270, 15.12.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.452834

Abstract

The purpose of this study is to identify areas which enable local
competitive advantage by examining factors affecting competition in Antalya
food retailing sector. In Antalya, which has been becoming one of the major
tourism centers of the world in recent years, the rapid structural change of
firms and increasing competition in the food retail business has drawn
attention. This situation requires to determine the factors behind the intense
competition movements within the industry at the provincial level according to
the variables in Porter's (2000) competitiveness model.
In-depth interviews were
conducted with the stakeholders of the firms which are operating in the food
retailing sector in Antalya by using supportive forms.
In this study, data
obtained from the interviews were evaluated through the NVivo program. It is
hoped that the results of this research will contribute both to the factors
affecting the regional competitiveness of the sector as well as to the
literature on sectoral competition issues.

References

  • Bensoussan, B. E., & Fleisher, C.S. (2008). Analysis Without Paralysis: 10 Tools to Make Better Strategic Decisions. Ebook, FT Press.
  • Deliotte (2018). Global Powers of Retailing 2018 Report. (Accessed on 10/02/2018), https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/at/Documents/about-deloitte/global-powers-of-retailing-2018.pdf
  • Durmuş-Arıcı, E. (2008). Rekabet Stratejisi, Örgüt Yapısı ve Performans İlişkilerinin Gıda Perakende Sektörü Bağlamında Araştırılması. Doktora Tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi.
  • Dursun, E. (2006). Gıda Ürünleri Pazarında Gıda Perakendecilerinin Yeri ve Sektörel Analizi. Yüksek Lisans Tezi. Edirne: Trakya Üniversitesi.
  • Fortune (2017). Fortune 500 Türkiye 2017 Listesi. (Erişim: 17.05.2018), http://www.fortuneturkey.com/fortune500.
  • Goldman, A., Ramaswami, S., & Krider, R. (2002). Barriers To The Advancement of Modern Food Retail Formats: Theory And Measurement. Journal of Retailing, 78, 281-295.
  • Görmez, A. (2017). Türkiye Gıda Perakendeciliği Piyasasında Rekabet Analizi (1995-2015). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Hüseyinoğlu, I. Ö. (2017). Bütüncül Kanal (Omni-Channel) Stratejisinin İncelenmesi: Gıda Perakendecisinden Bulgular. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Pazarlama Kongresi Özel Sayısı, 119-133.
  • Kai Wu, D. (2017). Michael E. Porter’ın Elmas Modeli ve Tayvanlı Girişimcilerin İstanbul’da Yatırım Potansiyeline Yönelik Bir Değerlendirme. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Karacaoğlu, K. (2009). Rekabet Üstünlüğünü Etkileyen Unsurların Yapısal Eşitlik Modeli İle Belirlenmesi. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 34, 165-187.
  • KPMG Danışmanlık (2018). Perakende Sektörel Bakış 2018 Raporu. (Erişim: 10/02/2018), https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/tr/pdf/2018/01/sektorel-bakis-2018-perakende.pdf
  • OECD (2018). Regional Competitiveness. (Erişim: 28.07.2018), http://www.oecd.org/cfe/regional-policy/regionalcompetitiveness.htm
  • Ortakalan (2018). Zincir marketlerin Nisan açılışları. (Erişim: 18.04.2018), http://www.ortakalan.com.tr/haberler/zincir-marketlerin-nisan-acilislari-28141#1
  • Planet Retail (2018). İlk En Büyük 250 Firma. (Erişim: 17.05.2018), https://www.planetretail.net/Reports/Rankings.
  • Porter, M. E. (1985). Competitive Advantage. New York: The Free Press.
  • Porter, M. E. (1990). The Competitive Advantage of Nations. New York: The Free Press.
  • Porter, M. E. (2000). Rekabet Stratejisi: Sektör ve Rakip Analizi Teknikleri. (Çev: Gülen Ulubilgen). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Retail Turkiye (2016). Yerel marketler, 2015’te %13 büyüdü. (Erişim: 08.04.2018), http://www.retailturkiye.com/kapak-konusu/yerel-marketler-2015te-13-buyudu
  • Singh, I. (2001). Natural Resource Based Clusters In The New Economy: Theory And Reality. 4. Annual International Conference of The Competiiveness Institute, October, Arizona.
  • Spector, D. (2005). The Strategic Uses of Price Discrimination. Sweden: Swedish Competition Authority.
  • Tek, O. B., & Orel, F. (2006). Perakende Pazarlama Yönetimi. İzmir: Birleşik Matbaacılık.
  • TÜİK (2018). Perakende Satış Endeksleri. (Erişim: 17.05.2018), http://www.tuik.gov.tr/HbPrint.do?id=27908
  • Yalçın, B. (2011). Küresel Perakende Zincirlerinin Stratejik Yayılımları: Antalya İli Örneği. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 57-66.
  • Yeniçeri, T., Akın, E, Özel, H., & Güler, Ş. (2015). Yerel, Ulusal ve Indirimli Marketler Arasındaki Rekabetin Perakendeci Değer Algısı ve Müşteri Tercihine Etki Eden Faktörler Bakımından İncelenmesi. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 16, 99-126.
  • Yolcu, T., Ekici, S. G., Altunışık, R., & Özkaynar, K. (2017). Online mı? Offline mı? Tüketici Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICMEB17 Özel Sayısı, 1027-1033.

Gıda Perakende Sektöründe Yerel Rekabet Dinamiklerinin Değerlendirilmesi: Antalya İli Örneği

Year 2018, Volume: 6 Issue: ICEESS’ 18, 263 - 270, 15.12.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.452834

Abstract

Bu
çalışmanın amacı Antalya gıda perakende sektöründe rekabeti etkileyen
etmenlerin incelenmesi yoluyla sektörde yerel rekabet üstünlüğü sağlayan
alanları belirlemektir. Son yıllarda Türkiye’nin ve dünyanın önemli turizm
merkezlerinden biri olan Antalya’da gıda perakende işletmelerindeki hızlı
yapısal değişim ve artan rekabet dikkat çekmektedir. Bu durum sektörün içinde
bulunduğu yoğun rekabet hareketlerinin ardında yatan faktörlerin Porter’ın
(2000) rekabetçilik modelindeki değişkenlere göre yerel düzeyde belirlenmesini
gerekli kılmıştır. Araştırmada Antalya ilinde gıda perakende sektöründe faaliyet
gösteren paydaşlar ile derinlemesine görüşmeler yapılmış ve bu görüşmelerde
destekleyici formlar kullanılmıştır. Çalışmada görüşme yoluyla elde edilen
veriler NVivo programı aracılığı ile değerlendirilmiştir. Bu araştırmanın
sonuçlarının hem sektörün bölgesel rekabetçiliğini etkileyen faktörlerle ilgili
hem de sektörün rekabet sorunları ile ilgili alan yazınına katkıda bulunacağı
umulmaktadır.

References

  • Bensoussan, B. E., & Fleisher, C.S. (2008). Analysis Without Paralysis: 10 Tools to Make Better Strategic Decisions. Ebook, FT Press.
  • Deliotte (2018). Global Powers of Retailing 2018 Report. (Accessed on 10/02/2018), https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/at/Documents/about-deloitte/global-powers-of-retailing-2018.pdf
  • Durmuş-Arıcı, E. (2008). Rekabet Stratejisi, Örgüt Yapısı ve Performans İlişkilerinin Gıda Perakende Sektörü Bağlamında Araştırılması. Doktora Tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi.
  • Dursun, E. (2006). Gıda Ürünleri Pazarında Gıda Perakendecilerinin Yeri ve Sektörel Analizi. Yüksek Lisans Tezi. Edirne: Trakya Üniversitesi.
  • Fortune (2017). Fortune 500 Türkiye 2017 Listesi. (Erişim: 17.05.2018), http://www.fortuneturkey.com/fortune500.
  • Goldman, A., Ramaswami, S., & Krider, R. (2002). Barriers To The Advancement of Modern Food Retail Formats: Theory And Measurement. Journal of Retailing, 78, 281-295.
  • Görmez, A. (2017). Türkiye Gıda Perakendeciliği Piyasasında Rekabet Analizi (1995-2015). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Hüseyinoğlu, I. Ö. (2017). Bütüncül Kanal (Omni-Channel) Stratejisinin İncelenmesi: Gıda Perakendecisinden Bulgular. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Pazarlama Kongresi Özel Sayısı, 119-133.
  • Kai Wu, D. (2017). Michael E. Porter’ın Elmas Modeli ve Tayvanlı Girişimcilerin İstanbul’da Yatırım Potansiyeline Yönelik Bir Değerlendirme. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Karacaoğlu, K. (2009). Rekabet Üstünlüğünü Etkileyen Unsurların Yapısal Eşitlik Modeli İle Belirlenmesi. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 34, 165-187.
  • KPMG Danışmanlık (2018). Perakende Sektörel Bakış 2018 Raporu. (Erişim: 10/02/2018), https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/tr/pdf/2018/01/sektorel-bakis-2018-perakende.pdf
  • OECD (2018). Regional Competitiveness. (Erişim: 28.07.2018), http://www.oecd.org/cfe/regional-policy/regionalcompetitiveness.htm
  • Ortakalan (2018). Zincir marketlerin Nisan açılışları. (Erişim: 18.04.2018), http://www.ortakalan.com.tr/haberler/zincir-marketlerin-nisan-acilislari-28141#1
  • Planet Retail (2018). İlk En Büyük 250 Firma. (Erişim: 17.05.2018), https://www.planetretail.net/Reports/Rankings.
  • Porter, M. E. (1985). Competitive Advantage. New York: The Free Press.
  • Porter, M. E. (1990). The Competitive Advantage of Nations. New York: The Free Press.
  • Porter, M. E. (2000). Rekabet Stratejisi: Sektör ve Rakip Analizi Teknikleri. (Çev: Gülen Ulubilgen). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Retail Turkiye (2016). Yerel marketler, 2015’te %13 büyüdü. (Erişim: 08.04.2018), http://www.retailturkiye.com/kapak-konusu/yerel-marketler-2015te-13-buyudu
  • Singh, I. (2001). Natural Resource Based Clusters In The New Economy: Theory And Reality. 4. Annual International Conference of The Competiiveness Institute, October, Arizona.
  • Spector, D. (2005). The Strategic Uses of Price Discrimination. Sweden: Swedish Competition Authority.
  • Tek, O. B., & Orel, F. (2006). Perakende Pazarlama Yönetimi. İzmir: Birleşik Matbaacılık.
  • TÜİK (2018). Perakende Satış Endeksleri. (Erişim: 17.05.2018), http://www.tuik.gov.tr/HbPrint.do?id=27908
  • Yalçın, B. (2011). Küresel Perakende Zincirlerinin Stratejik Yayılımları: Antalya İli Örneği. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 57-66.
  • Yeniçeri, T., Akın, E, Özel, H., & Güler, Ş. (2015). Yerel, Ulusal ve Indirimli Marketler Arasındaki Rekabetin Perakendeci Değer Algısı ve Müşteri Tercihine Etki Eden Faktörler Bakımından İncelenmesi. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 16, 99-126.
  • Yolcu, T., Ekici, S. G., Altunışık, R., & Özkaynar, K. (2017). Online mı? Offline mı? Tüketici Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICMEB17 Özel Sayısı, 1027-1033.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Eren Durmuş Özdemir 0000-0002-0077-9363

Kadir Çırağ This is me 0000-0003-2168-8820

Publication Date December 15, 2018
Acceptance Date September 4, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 6 Issue: ICEESS’ 18

Cite

APA Durmuş Özdemir, E., & Çırağ, K. (2018). Gıda Perakende Sektöründe Yerel Rekabet Dinamiklerinin Değerlendirilmesi: Antalya İli Örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(ICEESS’ 18), 263-270. https://doi.org/10.18506/anemon.452834

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.