The aim of this study is to develop a math anxiety scale to determine
the math anxiety levels of parents whose children are in primary school. The
study was conducted by descriptive method. The data of the study gathered from
408 people (276 mothers and 132 fathers).
The three-dimensional structure obtained in the AFA analysis was also
confirmed by the DFA test.The fit index values obtained in this context were
calculated as χ2/df = 2.74, RMSEA = .104, NFI = .92, NNFI = .94, CFI
= .95, IFI = .95, GFI = .82 and AGFI = .76 . When the obtained fit index values
are examined, it can be said that Parental Math Anxiety Scale consisting of a
total of three dimensions and 16 items is a valid measurement tool. When all
the findings from the study are taken into account, it can be said that the
Parental Math Anxiety Scale is a valid and reliable measurement tool for
measuring the math anxiety levels of parents whose children are in primary
school.
Bu çalışmada ilkokul düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin ebeveynlerinin matematik kaygı düzeylerini belirlemeye yönelik ölçek geliştirmek hedeflenmiştir. Çalışma tarama yöntemi ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri çocuğu ilkokula devam eden 276 anne ve 132 baba olmak üzere toplam 408 kişiden toplanmıştır. AFA analizlerinde elde edilen üç boyutlu yapının DFA testi ile de doğrulandığı görülmüştür. Bu bağlamda elde edilen uyum indeksi değerleri ise χ2/Sd= 2.74, RMSEA= .104, NFI= .92, NNFI= .94, CFI= .95, IFI= .95, GFI= .82 ve AGFI= .76 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen uyum indeksi değerleri incelendiğinde toplam üç boyut ve 16 maddeden oluşan Ebeveyn Matematik Kaygısı Ölçeği’nin (EMKÖ) çocukları ilkokula devam eden ailelerin matematik kaygısı düzeylerini ölçmede geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 16, 2018 |
Acceptance Date | October 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: STEMES’18 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.