Bu
araştırmanın amacı Dünya’da ve Türkiye’de anadili eğitiminde güncel
yönelimlerin öğretim üyelerinin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesidir.
Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim türündedir. Verilerin
toplanması amacıyla, Türkiye’de görev yapan beş öğretim üyesiyle yarı
yapılandırılmış görüşme formu ile görüşmeler yapılmıştır. Yurt dışındaki iki
öğretim üyesiyle, elektronik posta ile iletişim kurulmuştur Verilerin
analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda akıcı
okuma ve konuşma konusunun anadili eğitiminde ağırlık kazandığı tespit
edilmiştir. Kalem yerine klavye kullanımı güncel yönelimlerden bir diğeridir. Üst
düzey bilişsel becerileri geliştirme güncel yönelimler arasındadır.
The aim of this research on actual mother tongue education in the world
and Turkey is evaluated in accordance with the opinion of the members of the
academic. Research is the phenomenology of qualitative research methods. The
collection of data in order, with five academicians who served in Turkey were
interviewed with semi-structured interview form. Two academicians in abroad
were contacted by e-mail. Content analysis method was used in the analysis of
the data. As a result of this research, fourteen themes were reached. As a
result of the study, it was determined that fluent reading and speaking
subjects gained weight in mother tongue education. Using keyboard instead of
pen is one of the current trends. Developing high level cognitive skills is one
of the current trends.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2019 |
Acceptance Date | October 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.