In this study, the
effect of the activity-based semiotic text analysis method on middle-school
seventh grade students’ story analysis skills
course was investigated. The model of the study is a quasi-experimental
design with a pretest-posttest control group.The deviant case sampling method,
which is a purposeful sampling method, was used to determine the sample of the
study. In this direction, based on the TEOG success rating of 2014–2015
academic year, 97 students at a middle school with a high rating (O1)
and at a middle school with a low rating (O2) in Erzurum province
center participated in the study. The
researcher went to the schools determined by the researcher and obtained the
data through the Story Analysis Form.
Data were analyzed using the t-Test for Independent and Dependent
Samples. According to the findings obtained, it is concluded that the
activities prepared based on the method of semiotic text analysis increase the
students' success in analyzing stories.
Bu
çalışmada etkinliklere dayalı göstergebilimsel metin çözümleme yönteminin
ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin hikâye çözümleme becerilerine etkisi
araştırılmıştır. Araştırmanın modeli öntest-sontest kontrol gruplu yarı
deneysel desendir Araştırmanın
çalışma grubu ise amaçlı örnekleme yöntemlerinden olan aykırı durum örneklemesi
ile belirlenmiştir. Bu doğrultuda 2014-2015 eğitim öğretim yılı TEOG başarı
sıralaması dikkate alınarak Erzurum il merkezindeki yüksek dereceli bir
ortaokul (O1) ile düşük dereceli bir ortaokuldaki (O2) 97
öğrenci çalışmaya katılmıştır. Araştırmacı bizzat belirlenen okullara giderek
“Hikaye Çözümleme Formu” aracılığıyla verileri elde etmiştir. Veriler, Bağımsız
ve Bağımlı Örneklemler için t-Testi kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen
bulgular doğrultusunda göstergebilimsel metin çözümleme yöntemi esas alınarak
hazırlanan etkinliklerin, öğrencilerin hikâye çözümleme başarılarını artırdığı
sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 3, 2019 |
Acceptance Date | April 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Number: Education & Psychology |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.