The pandemic commenced in the Chinese city of Wuhan and was designated by the World Health Organization and the Turkish Ministry of Health as a novel form of coronavirus (Covid 19). The epidemic has affected the whole world so far and is still doing so. In this sense, the tourist industry is one of the worst hit by the epidemic. The most compelling considerations for this are undoubtedly the travel limitations enacted as part of quarantine procedures to manage and prevent the pandemic, as well as people's deferral of holiday plans for fear of contracting the coronavirus. The study aims to put forward if there are any differences in the of uncertainty, anxiety, and stress levels experienced by X and Y generation employees as a result of coronavirus as well as their holiday purchase intentions. In order to achieve this goal, 388 people over the age of 20 with a source of income were contacted, and data have been collected using questionnaire forms prepared on google forms. Within the scope of the study, T-Test and One-Way Anova analyses were utilized to evaluate the differences between the X and Y generation employees' fear of contracting coronavirus and their holiday purchase intention. As a result of the analyses, it was revealed that there is a significant difference between the X and Y generation employees at the 0.05 significance level. Simply put, it has been discovered that generation-Y employees are less bothered by thinking about coronavirus than generation-X employees, and generation-Y employees are more inclined than generation-X employees to purchase holidays if they could access to the possibilities in the future. Furthermore, it was asserted that the majority of the participants intend to purchase a holiday if they can afford it, despite the fact that the participants' degrees of uncertainty, anxiety, and stress as a result of coronavirus differ depending on their educational status.
Çin'in Wuhan şehrinde ortaya çıkan, Dünya Sağlık Örgütü ve T.C. Sağlık Bakanlığınca yeni tip koronavirüs (Covid 19) olarak adlandırılan salgın, tüm dünyayı etkilemiş ve etkilemeye devam etmektedir. Bu kapsamda turizm sektörü de salgından en çok etkilenen sektörler arasındadır. Şüphesiz bunun en önemli nedenleri salgını kontrol altına alma ve önleme amaçlı karantina tedbirleri çerçevesinde uygulanan seyahat sınırlamaları ve insanların koronavirüse yakalanma korkusuyla seyahat planlarını ertelemeleridir. Bu noktada mevcut çalışmanın amacı, X ve Y kuşağı çalışanların koronavirüsten kaynaklı belirsizlik, kaygı ve stres düzeyleri ile X ve Y kuşağı çalışanların tatil satın alma niyetleri arasındaki farklılıkları tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda google formlar üzerinden hazırlanan anket formları sosyal medya üzerinden 20 yaş üstü ve gelir elde eden 388 kişiye ulaşılarak veriler toplanmıştır. Araştırmanın amacı kapsamında belirlenen X ve Y kuşağı çalışanların koronavirüse yakalanma korkusu ile tatil satın alma niyetleri arasındaki farklılıkları tespit edebilmek için T-Testi ve Tek Yönlü Anova analizlerinden yararlanmıştır. Söz konusu testlerin incelenmesi neticesinde X ve Y kuşağı çalışanlar arasında 0,05 anlamlılık düzeyinde anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Diğer bir ifadeyle Y kuşağı çalışanlarının X kuşağı çalışanlarına nazaran koronavirüsü düşünmekten daha az rahatsız oldukları ve gelecekte imkânları olması durumunda Y kuşağı çalışanlarının X kuşağı çalışanlarına göre daha fazla tatil satın alma niyetinde oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca katılımcıların koronavirüsten kaynaklı belirsizlik, kaygı ve stres düzeyleri eğitim durumlarına göre farklılık gösterse de katılımcıların büyük bir çoğunluğu imkânlarının olması durumunda tatil satın alma niyetinde oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | April 29, 2023 |
Publication Date | April 30, 2023 |
Acceptance Date | July 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 11 Issue: 1 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.