Bu çalışmada, klasik biçerdöver başlığıyla tahıl hasadına alternatif olabilecek yolucu başlığın buğday hasadında teknik ve işletmecilik yönünden karşılaştırılması hedeflenmiştir. Bu amaçla, her iki başlıkla hasada ait dane kaybı, gerçek tarla kapasitesi ve yakıt tüketimi değerleri belirlenmiştir. Tarla denemeleri, hasat başlığı (klasik ve yolucu), biçerdöver ilerleme hızı (5, 7 ve 9 km/h) ve ürün dane neminin (% 11 ve % 16) faktör olarak seçildiği tesadüf bloklarında bölünmüş parseller deneme desenine göre yürütülmüştür. Denemeler sonucunda ilerleme hızı ve dane neminin dane kayıpları ve yakıt tüketimi üzerinde istatistiksel olarak etkili olduğu belirlenmiştir. Klasik başlıkla hasatta 5 km/h ilerleme hızında % 11 nem içeriğinde toplam dane kaybı %0.79, yakıt tüketimi 10.4 L/ha bulunurken, % 16 nem içeriğinde toplam dane kaybı %0.71ve yakıt tüketimi ise 12.2 L/ha olarak saptanmıştır. Yolucu başlıkla hasatta toplam dane kayıpları ilerleme hızı ve ürün neminin artmasıyla azalmıştır. Yolucu başlıkla hasatta toplam dane kaybı değerleri ilerleme hızına bağlı olarak % 11 nem içeriğinde %1.11 ile %0.86 arasında değişirken, % 16 nem içeriğinde %0.82-%0.59 arasında değişmiştir. Yakıt tüketim değerleri ise ilerleme hızının artışı ile azalmış ancak dane neminin yükselmesiyle artmıştır. Bu değerler yine ilerleme hızına bağlı olarak yüksek nem içeriğinde 6.4-8.0-L/ha arasında kalırken, düşük nem içeriğinde 7.6-8.8 L/ha arasında değişmiştir. Klasik başlıkla ideal hasat hızı (5 km/h) ile yolucu başlığın en yüksek hasat hızı (9 km/h) karşılaştırıldığında yolucu başlıkla hasatta toplam kayıpların aynı kaldığı, gerçek tarla kapasitesinin %153 arttığı ve yakıt tüketiminin ortalama % 32 azaldığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 5, 2010 |
Submission Date | October 28, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 |
Journal of Agricultural Sciences is published open access journal. All articles are published under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY).