Research Article
BibTex RIS Cite

Analysis of Factors Affecting the Attitudes of Consumers on Food Purchasing Through E-commerce

Year 2012, Volume: 18 Issue: 3, 246 - 255, 04.09.2012
https://doi.org/10.1501/Tarimbil_0000001212

Abstract

The purpose of this study was to analyze the socio-economic factors affecting the attitudes of consumers located in Tokat Province on purchasing foods through e-commerce. Logit model was used and an estimator model was developed using the data obtained from questionnaires conducted with 277 consumers. The analyses showed that average monthly food expenses of consumers was 555.70 TL and 34.66% of the consumers trust the reliability of e-commerce processes. The reliable e-commerce tendency for food purchasing increased with the higher monthly food expenses of consumers. Explanatory variables included to the constructed Logit model such as monthly food expenses, trust and education levels were significantly important. The results revealed that monthly sense of trust; average food expenses and education level of consumers have important relationship with positive attitudes of consumers. E-commerce through the purchase of food, especially promotional activities to increase and secure environment should be established. 

E-Ticaret Yoluyla Gıda Maddeleri Satın Almaya Yönelik Tüketicilerin Tutumunu Etkileyen Faktörlerin Analizi

Year 2012, Volume: 18 Issue: 3, 246 - 255, 04.09.2012
https://doi.org/10.1501/Tarimbil_0000001212

Abstract

Bu çalışmada, Tokat ilinde yaşayan tüketicilerin e-ticaret yoluyla gıda maddeleri satın almaya yönelik tutumlarını etkileyen sosyo-ekonomik faktörlerin analizi amaçlanmıştır. Bu amaçla Logit modeli kullanılmış ve 277 tüketici ile yapılan anketlerden elde edilen veriler kullanılarak model tahmin edilmiştir. Analiz sonuçlarında tüketicilerin aylık ortalama gıda harcaması 555.70 TL olarak belirlenmiştir. Tüketicilerin %34.66’lık kısmı e-ticaret işlemlerine güvenmektedir. Araştırma sonuçlarına göre aylık gıda harcaması arttıkça tüketicilerin e-ticaret yoluyla gıda maddesi satın alamaya yönelik olumlu tutuma sahip olmaktadır. Oluşturulan Logit modele dâhil edilen açıklayıcı değişkenlerden aylık gıda harcaması, güven ve eğitim seviyesi istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Buna göre tüketicilerin aylık gıda harcaması, eğitim seviyesi ve güven duygusu ile olumlu tutuma sahip olma arasında pozitif yönlü ilişki olduğu ortaya çıkarmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Murat Sayılı

Akif Büyükköroğlu This is me

Publication Date September 4, 2012
Submission Date November 7, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 18 Issue: 3

Cite

APA Sayılı, M., & Büyükköroğlu, A. (2012). E-Ticaret Yoluyla Gıda Maddeleri Satın Almaya Yönelik Tüketicilerin Tutumunu Etkileyen Faktörlerin Analizi. Journal of Agricultural Sciences, 18(3), 246-255. https://doi.org/10.1501/Tarimbil_0000001212

Journal of Agricultural Sciences is published open access journal. All articles are published under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY).