Dünya ve Evren Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programında (FBDÖP)
Astronomi, jeoloji, Coğrafya gibi bilim dallarını içermesi nedeni ile
disiplinlerarası nitelik taşıyan bir konu alanıdır. 3. Sınıf düzeyinden 8.
Sınıf düzeyine kadar, dünya, gezegenler, dönme hareketi, kayaçlar, fosil,
erozyon, su kaynakları, çevre kirliliği, uzay teknolojisi, deprem, toprak
kayması (heyelan), hava durumu, mevsimler gibi içerikleri taşımaktadır. Bazı
araştırmanın sonuçları, öğrencilerin astronomi, uzay ve özellikle de gezegenler
konusuna, soyut içerikli ve makro düzeyde olmaları nedeni ile pek fazla ilgi
göstermedikleri sonucunu ortaya koymaktadır. Bu nedenle bu çalışmada, yukarıda
sözü edilen konuların öğrenilmesi ve öğretilmesi sürecine ilişkin olarak hem
FBDÖP hem de Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı Dersleri İçeriklerinde (FBÖPDİ) zamanlama ve içerik bağlamında mevcut olan
eksiklikler üzerinde durulmaktadır. Bu amaçla söz konusu soruna çözüm bulunması
için, öncelikle FBDÖP ve FBÖPDİ’in ilgili içerikler bakımından karşılaştırılması
yapılmıştır. Söz konusu karşılaştırılma için ilgili dokümanlarda içerik analizi
tekniği kullanılmıştır. Sonuç olarak, FBDÖP becerilerinin % 11,35’inin Dünya ve
Evren ile ilgili olduğu anlaşılmıştır. FBÖPDİ’te ise bu konuların yaklaşık
olarak % 2 düzeyinde yer aldığı tespit edilmiştir. İlgili öğretmenlik
programında belirtilen konuları kapsayan Yer Bilimleri, Çevre Bilimi, Astronomi
dersleri bulunmaktadır. Bu çalışmanın sonuçları fen eğitiminin sadece fizik,
kimya ve biyolojiden ibaret olmadığını, bunlarla birlikte Coğrafya, Metalürji,
Meteoroloji ve Uzay Bilimleri gibi farklı disiplinleri de içerdiğini ortaya
koymaktadır. Öğretmen adaylarının bu farkı anlamaları ve mesleki gelişimlerini
buna göre planlamaları, çocukların bu çalışmanın içeriğine konu olan bilim
disiplinlerinde daha çok özgün uygulamalar geliştirebilmelerine katkı
sunabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Submission Date | November 21, 2019 |
Acceptance Date | September 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 2 |