Nuri Bilge Ceylan’ın yönetmenliğini yaptığı Bir Zamanlar Anadolu’da (2011), erkeklerin bürokrasi, otorite, hiyerarşi, suç ve ölüm ile ilişkisini farklı karakterler üzerinden anlatmaktadır. Ayrıca film erkeklerin dünyasındaki kadın temsillerini sunmaktadır. Filmin hikâyesi bir cesedin aranmasına dayanmakta, bu arayış karakterlerin kendileriyle ve diğer karakterle olan hesaplaşmalarını açığa çıkarmaktadır. Filmdeki ‘muhtar sahnesi’ bir eşik oluşturmakta, bu sahnede hikâyeye dâhil olanlar kahramanların olgulara bakış açılarını anlamamıza yardımcı olmakta ve filmin bir diğer safhaya geçişini sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, Bir Zamanlar Anadolu’da filminin muhtar sahnesinde yer alan erkeklik performanslarını ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda, söylem ile güç arasındaki ilişkiye odaklanan eleştirel söylem analizi kullanılmıştır. Teun A. van Dijk’in söylemi anlamak için oluşturduğu düzeylerden yararlanılarak filmin erkeklerinin bürokrasiden taşra kültürüne, hegemonik erkeklikten iktidar krizlerine kadar yayılan söylem stratejilerine odaklanılmaktadır. Film, erkeklik ideolojisini yaymayı amaçlayan bir propaganda olarak ele alınmamış; yönetmen, senaristler ve kahramanların erkeklik temsillerine yönelik yaklaşımları bağlamında incelenmiştir. Bazı kategoriler aracılığıyla, muhtar sahnesindeki erkeklik söylemine ilişkisel olarak bakmak hedeflenmiştir.
Directed by Nuri Bilge Ceylan, Once Upon a Time in Anatolia (2011) tells the story of men’s relationship with bureaucracy, authority, hierarchy, crime and death through different characters. Additionally, the film presents representations of women in a men’s world. The story of the film is based on the search for a body, and this search reveals the characters’ reckoning with themselves and the other characters. The “mukhtar scene” in the film acts as a threshold, with the characters introduced in this scene helping us understand the protagonists’ perspectives on the events and leading the film into the next phase. The aim of this study is to reveal the performances of masculinity in the mukhtar scene of Once Upon a Time in Anatolia. For this purpose, critical discourse analysis was used, focusing on the relationship between discourse and power. Utilizing the levels that Teun A. van Dijk created to understand discourse, the focus is on the discourse strategies of the men in the film, ranging from bureaucracy to provincial culture, from hegemonic masculinity to crises of power. The film was not considered as a propaganda aiming to spread the ideology of masculinity; it was examined in the context of the director, scriptwriters and characters’ approaches to the representation of masculinity. Through some categories, it was aimed to look at the discourse of masculinity in the muhtar scene relationally
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology of Gender, Cinema Sociology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | January 18, 2025 |
Acceptance Date | May 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 3 Issue: 1 |
ASA Journal is licensed under the Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) license.