Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’DE MALİ DİSİPLİN POLİTİKALARININ EKONOMİK PERFORMANSA ETKİSİ: 1990-2015 DÖNEMSEL BİR ANALİZ

Year 2021, Volume: 21 Issue: 1, 203 - 222, 31.03.2021
https://doi.org/10.11616/basbed.v21i60671.757727

Abstract

Çalışmada, 1990-2015 yılları arasında Türkiye'de mali disiplin dönemlerinin belirlenmesi ve maliye politikalarının ekonomik etkilerinin analiz edilmesi amaçlanmıştır. Literatürde mali disiplin dönemleri, yapısal faiz dışı denge oranının yıllar itibariyle değişimi anlamında kullanılan mali etkinin büyüklüğü esas alınarak belirlenmektedir. Araştırmada mali etkinin büyüklüğü dikkate alınarak mali disiplin dönemleri belirlenmiştir. Mali disiplin dönemlerinin ekonomik etkilerini analiz etmek amacıyla ortalama analiz yöntemi kullanılmıştır. Bulgular, 2001 yılı öncesinde tespit edilen mali disiplin dönemlerinde daraltıcı, 2001 yılı sonrası tespit edilen mali disiplin dönemlerinde ise genişletici yönde etkilerin olduğunu göstermektedir.

References

  • Akıncı, A. ve Tuncer, G. (2016), Kamu Harcamaları ile Özel Tüketim Harcamaları Arasındaki İlişki: Türkiye Örneği, FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 8, 35-55.
  • Ahrend, R.,Catte P. ve Price, R. W. R. (2006), Interactions Between Monetary and Fiscal Policy: How Monetary Conditions Affect Fiscal Consolidation, OECD Economics Department Working Papers, 521, 1-44.
  • Alesina, A. ve Ardagna, S. (1998), Tales of Fiscal Adjustment, EconomicPolicy,13 (27), 489-585.
  • Alesina, A. ve Perotti, R. (1996), Fiscal Adjustment in OECD Countries: Composition and Macroecenomic Effects, IMF, 5730 (2),1-44.
  • Ardagna, S.(2007), Determinants and Consequences of Fiscal Consolidations in OECD Countries, Harvard University, 1-26.
  • Avrupa Komisyonu. (2007), Lessons from Successful Fiscal Consolidations, Public Finances in EMU, 3,193-237.
  • Barrios, S.,Langedjik, S. ve Pench, L. (2010), EU Fiscal Consolidation after The Financial Crisis Lessons from Past Experiences, European Commission Economic Papers, 418, 1-45.
  • Batum, H. T. (2015), Türkiye’de Mali Konsolidasyon, T.C. Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı Çalışma Raporları 2015, 3, 1-22.
  • Bornhost, F.,Fedelino, A., Dobrescu, G. ve Gottschalk, J. (2011), When and How to Adjust Beyond The Business Cycle? A Guide to Structurel Fiscal Balance, IMF Tecnical Notesand Manuals, 11(2), 1-46.
  • Çebi, C. ve Özlale, Ü. (2012), Türkiye’de Yapısal Bütçe Dengesi ve Mali Duruş, İktisat İşletme ve Finans,27 (310), 9-38.
  • Çebi, C. (2002), Kamu Kesimi İtibariyle Mali Etki Hesaplaması: Türkiye Uygulaması, Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası Araştırma Genel Müdürlüğü Çalışma Tebliği, 2, 1-11.
  • Durkaya, M. (2012), Türkiye’de Kamu Harcamaları ve Özel Tüketim İlişkisi, Maliye Dergisi, 162, 118-129.
  • Dernberg, T.F. (1975), Fiscal Analysis in the Federal Republic of Germany: The Cylically Neutral Budget, IMF StaffPapers,22,825-857.
  • Erdoğan, L. (2007), Genişletici Mali Daralma Hipotezi: Türkiye Uygulaması, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (2), 117-132.
  • Giavazzi, F. ve Pagano,M. (1996), Non-Keynesian Effects of Fiscal Policy Changes: Internetional Evidence and the Swedish Evidence, Swedish Economic Policy Review, 3, 67-103.
  • Guichard, S., Kennedy, M., Wurzel, E. ve Andre, C. (2007), What Promotes Fiscal Consolidation: OECD Country Experiences, OECD Economıcs Department Workıng Papers, 553.
  • Hallet, A.,Kattai, R. ve Lewis, J. (2012), How Reliable Are Cyclically Adjusted Budget Balances In Real Time?, Contemporary Economic Policy, 30 (1), 75-92.
  • Hemming, R. (2003), Policies to Promote Fiscal Discipline, IMF Fiscal Affairs Department, 2, 1-19.
  • Huart, F. (2011), Has Fiscal Discretion During Good Times and Bad Times Changed in The Euro Area Countries?, Economics Bulletin, 31 (1), 404-415.
  • Kumar, M.,Leigh, D. ve Plekhanov, A. (2007), Fiscal Adjustments: Determinants and Macroeconomic Consequences, IMF WorkingPaper,7 (178), 1-38.
  • Kolsuz, G. ve Yeldan, E. (2014), 1980 Sonrası Türkiye Ekonomisinde Büyümenin Kaynaklarının Ayrıştırılması, Çalışma ve Toplum Dergisi, 40 (1), 49-66.
  • McDermott, C. ve Wescott, R. F. (1996), An Ampirical Analysis of Fiscal Adjusments, IMF Staff Paper, 43 (4), 725-753.
  • Mulas-Granados, C. (2005), Fiscal Adjustments and the Short-TermTrade-Off between Economic Growtd and Equality. Revista de EconomiaPublica, 172 (1), 61-92.
  • Özatay, F. (2012), Mali Disiplin ve Büyüme: Türkiye Deneyimi, Türkiye Ekonomi Kurumu Tartışma Metni, 2012/110, 1-11.
  • Saraçoğlu, B., Yiğit, Ö. ve Koçak, N. A. (2014), Türkiye İçin Çıktı Açığı Tahmininde Alternatif Yöntemler, Business and Economics Research Journal, 5 (3),43-65.
  • Şen, H. ve Sağbaş, İ. (2007), Bütçe Açıkları ve Açık Finansman Politikası: Teori Ve Türkiye Uygulaması. Gözden Geçirilmiş ve Genişeltilmiş İkinci Baskı, Ankara: Orion Kitapevi.
  • Tsibouris, G.,Horton, M. A., Maliszewski, W. ve Flanagan, M. (2006), Experience with Large Fiscal Adjustments, IMF Occacional Paper, 246, 1-44.
  • Yüksel, C. ve Pınar, A. (2015), Türkiye’de Ortodoks Mali Uyum Dönemleri ve Ekonomik Etkileri, Maliye Dergisi, 169, 70-96.
Year 2021, Volume: 21 Issue: 1, 203 - 222, 31.03.2021
https://doi.org/10.11616/basbed.v21i60671.757727

Abstract

References

  • Akıncı, A. ve Tuncer, G. (2016), Kamu Harcamaları ile Özel Tüketim Harcamaları Arasındaki İlişki: Türkiye Örneği, FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 8, 35-55.
  • Ahrend, R.,Catte P. ve Price, R. W. R. (2006), Interactions Between Monetary and Fiscal Policy: How Monetary Conditions Affect Fiscal Consolidation, OECD Economics Department Working Papers, 521, 1-44.
  • Alesina, A. ve Ardagna, S. (1998), Tales of Fiscal Adjustment, EconomicPolicy,13 (27), 489-585.
  • Alesina, A. ve Perotti, R. (1996), Fiscal Adjustment in OECD Countries: Composition and Macroecenomic Effects, IMF, 5730 (2),1-44.
  • Ardagna, S.(2007), Determinants and Consequences of Fiscal Consolidations in OECD Countries, Harvard University, 1-26.
  • Avrupa Komisyonu. (2007), Lessons from Successful Fiscal Consolidations, Public Finances in EMU, 3,193-237.
  • Barrios, S.,Langedjik, S. ve Pench, L. (2010), EU Fiscal Consolidation after The Financial Crisis Lessons from Past Experiences, European Commission Economic Papers, 418, 1-45.
  • Batum, H. T. (2015), Türkiye’de Mali Konsolidasyon, T.C. Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı Çalışma Raporları 2015, 3, 1-22.
  • Bornhost, F.,Fedelino, A., Dobrescu, G. ve Gottschalk, J. (2011), When and How to Adjust Beyond The Business Cycle? A Guide to Structurel Fiscal Balance, IMF Tecnical Notesand Manuals, 11(2), 1-46.
  • Çebi, C. ve Özlale, Ü. (2012), Türkiye’de Yapısal Bütçe Dengesi ve Mali Duruş, İktisat İşletme ve Finans,27 (310), 9-38.
  • Çebi, C. (2002), Kamu Kesimi İtibariyle Mali Etki Hesaplaması: Türkiye Uygulaması, Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası Araştırma Genel Müdürlüğü Çalışma Tebliği, 2, 1-11.
  • Durkaya, M. (2012), Türkiye’de Kamu Harcamaları ve Özel Tüketim İlişkisi, Maliye Dergisi, 162, 118-129.
  • Dernberg, T.F. (1975), Fiscal Analysis in the Federal Republic of Germany: The Cylically Neutral Budget, IMF StaffPapers,22,825-857.
  • Erdoğan, L. (2007), Genişletici Mali Daralma Hipotezi: Türkiye Uygulaması, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (2), 117-132.
  • Giavazzi, F. ve Pagano,M. (1996), Non-Keynesian Effects of Fiscal Policy Changes: Internetional Evidence and the Swedish Evidence, Swedish Economic Policy Review, 3, 67-103.
  • Guichard, S., Kennedy, M., Wurzel, E. ve Andre, C. (2007), What Promotes Fiscal Consolidation: OECD Country Experiences, OECD Economıcs Department Workıng Papers, 553.
  • Hallet, A.,Kattai, R. ve Lewis, J. (2012), How Reliable Are Cyclically Adjusted Budget Balances In Real Time?, Contemporary Economic Policy, 30 (1), 75-92.
  • Hemming, R. (2003), Policies to Promote Fiscal Discipline, IMF Fiscal Affairs Department, 2, 1-19.
  • Huart, F. (2011), Has Fiscal Discretion During Good Times and Bad Times Changed in The Euro Area Countries?, Economics Bulletin, 31 (1), 404-415.
  • Kumar, M.,Leigh, D. ve Plekhanov, A. (2007), Fiscal Adjustments: Determinants and Macroeconomic Consequences, IMF WorkingPaper,7 (178), 1-38.
  • Kolsuz, G. ve Yeldan, E. (2014), 1980 Sonrası Türkiye Ekonomisinde Büyümenin Kaynaklarının Ayrıştırılması, Çalışma ve Toplum Dergisi, 40 (1), 49-66.
  • McDermott, C. ve Wescott, R. F. (1996), An Ampirical Analysis of Fiscal Adjusments, IMF Staff Paper, 43 (4), 725-753.
  • Mulas-Granados, C. (2005), Fiscal Adjustments and the Short-TermTrade-Off between Economic Growtd and Equality. Revista de EconomiaPublica, 172 (1), 61-92.
  • Özatay, F. (2012), Mali Disiplin ve Büyüme: Türkiye Deneyimi, Türkiye Ekonomi Kurumu Tartışma Metni, 2012/110, 1-11.
  • Saraçoğlu, B., Yiğit, Ö. ve Koçak, N. A. (2014), Türkiye İçin Çıktı Açığı Tahmininde Alternatif Yöntemler, Business and Economics Research Journal, 5 (3),43-65.
  • Şen, H. ve Sağbaş, İ. (2007), Bütçe Açıkları ve Açık Finansman Politikası: Teori Ve Türkiye Uygulaması. Gözden Geçirilmiş ve Genişeltilmiş İkinci Baskı, Ankara: Orion Kitapevi.
  • Tsibouris, G.,Horton, M. A., Maliszewski, W. ve Flanagan, M. (2006), Experience with Large Fiscal Adjustments, IMF Occacional Paper, 246, 1-44.
  • Yüksel, C. ve Pınar, A. (2015), Türkiye’de Ortodoks Mali Uyum Dönemleri ve Ekonomik Etkileri, Maliye Dergisi, 169, 70-96.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Ahmet Ulusoy This is me

Burak Şahingöz This is me

Publication Date March 31, 2021
Submission Date June 25, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 21 Issue: 1

Cite

APA Ulusoy, A., & Şahingöz, B. (2021). TÜRKİYE’DE MALİ DİSİPLİN POLİTİKALARININ EKONOMİK PERFORMANSA ETKİSİ: 1990-2015 DÖNEMSEL BİR ANALİZ. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 203-222. https://doi.org/10.11616/basbed.v21i60671.757727
AMA Ulusoy A, Şahingöz B. TÜRKİYE’DE MALİ DİSİPLİN POLİTİKALARININ EKONOMİK PERFORMANSA ETKİSİ: 1990-2015 DÖNEMSEL BİR ANALİZ. ASBİ. March 2021;21(1):203-222. doi:10.11616/basbed.v21i60671.757727
Chicago Ulusoy, Ahmet, and Burak Şahingöz. “TÜRKİYE’DE MALİ DİSİPLİN POLİTİKALARININ EKONOMİK PERFORMANSA ETKİSİ: 1990-2015 DÖNEMSEL BİR ANALİZ”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 21, no. 1 (March 2021): 203-22. https://doi.org/10.11616/basbed.v21i60671.757727.
EndNote Ulusoy A, Şahingöz B (March 1, 2021) TÜRKİYE’DE MALİ DİSİPLİN POLİTİKALARININ EKONOMİK PERFORMANSA ETKİSİ: 1990-2015 DÖNEMSEL BİR ANALİZ. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 21 1 203–222.
IEEE A. Ulusoy and B. Şahingöz, “TÜRKİYE’DE MALİ DİSİPLİN POLİTİKALARININ EKONOMİK PERFORMANSA ETKİSİ: 1990-2015 DÖNEMSEL BİR ANALİZ”, ASBİ, vol. 21, no. 1, pp. 203–222, 2021, doi: 10.11616/basbed.v21i60671.757727.
ISNAD Ulusoy, Ahmet - Şahingöz, Burak. “TÜRKİYE’DE MALİ DİSİPLİN POLİTİKALARININ EKONOMİK PERFORMANSA ETKİSİ: 1990-2015 DÖNEMSEL BİR ANALİZ”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 21/1 (March 2021), 203-222. https://doi.org/10.11616/basbed.v21i60671.757727.
JAMA Ulusoy A, Şahingöz B. TÜRKİYE’DE MALİ DİSİPLİN POLİTİKALARININ EKONOMİK PERFORMANSA ETKİSİ: 1990-2015 DÖNEMSEL BİR ANALİZ. ASBİ. 2021;21:203–222.
MLA Ulusoy, Ahmet and Burak Şahingöz. “TÜRKİYE’DE MALİ DİSİPLİN POLİTİKALARININ EKONOMİK PERFORMANSA ETKİSİ: 1990-2015 DÖNEMSEL BİR ANALİZ”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 21, no. 1, 2021, pp. 203-22, doi:10.11616/basbed.v21i60671.757727.
Vancouver Ulusoy A, Şahingöz B. TÜRKİYE’DE MALİ DİSİPLİN POLİTİKALARININ EKONOMİK PERFORMANSA ETKİSİ: 1990-2015 DÖNEMSEL BİR ANALİZ. ASBİ. 2021;21(1):203-22.