Research Article
BibTex RIS Cite

FUAR ORGANİZASYONLARINDA PERFORMANS ALGISI: EMITT 2020

Year 2021, Volume: 21 Issue: 1, 283 - 303, 31.03.2021
https://doi.org/10.11616/basbed.v21i60671.898003

Abstract

Fuar organizasyonlarında performans algısı katılımcı firmalar açısından önem taşımaktadır. Fuarların başarılı bir şekilde gerçekleşmesi ve katılımcıların fuardan fayda sağlanması sonucu fuar performansı artmaktadır. Bu araştırmada, fuar organizasyonlarında stant açan katılımcı firmaların performans algı düzeylerinin demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında 2020 EMITT fuarına katılan firmalara ulaşılmış ve 362 veri elde edilmiştir. Fuar performansı ölçeğine, açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Kümeleme analizi aracılığıyla katılımcı firmaların fuar performans algı düzeyleri ortaya çıkarılmıştır. Ayrıca, fuar performans algı düzeyleri ile demografik özellikleri arasındaki farklılıklar çoklu uyum analizi ile incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, fuar performans düzeyi, fuara katılım amacına, katılım sıklığına, anlaşma sayısına ve faaliyet gösterilen iş alanına göre farklılaşmaktadır.

References

  • Acartürk, K. (2013). Fuar Organizasyonlarının Katılımcı Firmaların Finansal Performanslarına Etkileri, (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alberca-Oliver, P., Rodríguez-Oromendía, A. and Parte-Esteban, L. (2015). Measuring the efficiency of trade shows: A Spanish case study. Tourism Management, 47, s. 127-137.
  • Aymankuy, Y. (2013). Kongre ve Fuar Organizasyonları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Aytekin, I. (2017). İlişkisel Pazarlama Perspektifinden İhtisas Fuarlarına Katılımın Fuar Performansına Etkisi, (Yüksek Lisans Tezi), İzmir: Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Barros, F., Pinsky, V., Nascimento, F. and Fischmann, A. (2015). Fair trade: international literature review and research agenda. Latin American Journal of Management for Sustainable Development, 2(3-4), s. 315-331.
  • Blythe, J. (1999). Visitor and Exhibitor Expectations and Outcomes at Trade Exhibitions. Marketting Intellegence and Planning. 17(2), s. 100-110.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(2), s. 470-483.
  • Can, A. (2014). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Chiou, J. S., Hsieh, C. H. and Shen, C. C. (2007). Product innovativeness, trade show strategy and trade show performance: The case of Taiwanese global information technology firms. Journal of global marketing, 20(2-3), s. 31-42.
  • Çelik, H. E. ve Yılmaz, V. (2013). LISREL 9.1 ile Yapısal Eşitlik Modellemesi: Temel Kavramlar Uygulamalar Programlama. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dekimpe, M. G., Francois, P., Gopalakrishna, S., Lilien, G. L. and Van den Bulte, C. (1997). Generalizing about trade show effectiveness: A cross-national comparison. Journal of Marketing, 61(4), s. 55-64.
  • Demirci, B. ve Arslaner, E. (2012). Fuar Organizasyonlarının Yerel Ekonomiye ve Tekrar Gelme Niyetine Etkileri: Bursa Örneği. Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 4(2), s. 63-73.
  • Devillers, J. and Karcher, W. (1991). Applied Multivariate Analysis in SAR and Environmental Statistics. Chemical and environmental Sciences. Netherland: Klawer Academic publications.
  • EMITT. (2021). www.emittistanbul.com.tr, (Erişim Tarihi: 25.02.2021)
  • Fenich, G. (2005). Meetings, Expositions, Events, and Conventions, New Jersey: Prentice Hall.
  • Gottlieb, U. and Bianchi, C. (2017). Virtual Trade Shows: Exhibitors’ Perspectives On Virtual Marketing Capability Requirements, Electronic Commerce Research and Applications, 21, s. 17-26.
  • Gürbüz, S. (2019). AMOS ile yapısal eşitlik modellemesi, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hair, J. F., Black, W.C., Babin, B.J. and Anderson, R.E. (2010). Multivariate data analysis: A global perspective, New Jersey: Prentice Hall.
  • Han, H. S. and Verma, R. (2014). Why attend tradeshows? A comparison of exhibitor and attendee’s preferences, Cornell Hospitality Quarterly, 55(3), s. 239-251.
  • Hansen, K. (2004). Measuring performance at trade shows: scale development and validation, Journal of business Research, 57(1), s. 1-13.
  • Herbig, P., O’Harra, B. and Palumbo, F. (1997). Differences Between Trade Show Exhibitors And Non-Exhibitors, Journal of Business and Industrial Marketing, 12(6), s. 368-382.
  • Centrexstat (2020), Welcome, https://www.centrexstat.org,(Erişim Tarihi: 18.04.2020).
  • Hultsman, W. (2001). From the eyes of an exhibitor: Characteristics that make exhibitions a success for all stakeholders, In Journal of Convention & Exhibition Management, 3(3), s. 27-44.
  • Jin, X., Weber, K. and Bauer, T. (2012). Impact of clusters on exhibition destination attractiveness: Evidence from Mainland China, Tourism Management, 33(6), s. 1429-1439.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kerin, R. A. and Cron, W. L. (1987). Assessing Trade Show Functions And Performance: An Exploratory Study, Journal of Marketing, 51(3), s. 87-94.
  • Kozak, N. (2001). Doğu Akdeniz Uluslararası Turizm ve Seyahat Fuarı. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 12(1), s. 82-82.
  • Kozak, N. (2004), Türkiye’de Ticari Turizm Fuarlarına Katılma Amaçları Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 15(1), ss. 36-46.
  • Lee, C. H. and Kim, S. Y. (2008). Differential Effects Of Determinants On Multi-Dimensions Of Trade Show Performance: By Three Stages Of Pre-Show, At-Show, and Post-Show Activities. Industrial Marketing Management, 37(7), s. 784-796.
  • Li, L.Y. (2007), Marketing Resources Aand Performance of Exhibitor Firms in Trade Shows: A Contingent Resource Perspective, Industrial Marketing Management, 36, s. 360-370.
  • Lin, Y., Jiang, J. and Kerstetter, D. (2018). A Three-Component Framework For Trade Show Performance Evaluation. Journal of Hospitality and Tourism Research, 42(6), s. 855-879.
  • Ling-Yee, L. (2007). The Effects Of Firm Resources On Trade Show Performance: How Do Trade Show Marketing Processes Matter? Journal of Business and Industrial Marketing, 23(1), s. 35-47.
  • Nunnally, J. C. (1979). Psychometric Theory (2nd ed). New York: McGraw-Hill.
  • Poorani, A. A. (1996). Trade Show Management: Budgetin and Planning for a Succesful Event. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 37(4), s. 77-84.
  • Rai, S. and Nayak, J. K. (2019). The Essence and Measurement Of Trade Show Event Experiences, Event Management, 24(2), s. 409-425.
  • Rice, G. and Almossawi, M. (2002). A Study of Exhibitor Firms at an Arabian Gulf Trade Show: Goals, Selection Criteria and Perceived Problems. Journal of Global Marketing, 15(3-4), s. 149-172.
  • Sarmento, M. and Simões, C. (2018). The Evolving Role of Trade Fairs in Business: A Systematic Literature Review and a Research Agenda. Industrial Marketing Management, 73, s. 154-170.
  • Shoham, A. (1992). Selecting and Evaluating Trade Shows. Industrial Marketing Management, 21(4), s. 335-341.
  • Shoham, A. (1999). Performance in Trade Shows and Exhibitions: a Synthesis and Directions for Future Research. Journal of Global Marketing, 12(3), s. 41-57.
  • Smith, T. M., Hama, K. and Smith, P. M. (2003). The Effect Of Successful Trade Show Attendance on Future Show Interest: Exploring Japanese Attendee Perspectives of Domestic And Offshore International Events. Journal of Business and Industrial Marketing, 18(4/5), s. 403-418.
  • Şengel, Ü., Zengin, B., Şengel, T. ve Işkın, M. (2018). Kongre ve Fuar Organizasyonlarının Turizm Sektörüne Etkileri: EMITT Örneği. Turar Turizm ve Araştırma Dergisi, 7(1), s. 4-20.
  • Tabachnick, B. G. and Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics, (6th Ed.), Northridge CA: California State University.
  • Tafesse, W., Korneliussen, T. and Skallerud, K. (2010). Importance Performance Analysis As A Trade Show Performance Evaluation And Benchmarking Tool. Journal of Convention and Event Tourism, 11(4), s. 314–328.
  • Tunçel, Ç., Sağlam, B., Uygur, M. S., Cesur, H. ve Kıran, N. F. (2019). Fuarcılık Sektör İncelemesi Raporu, Ankara: Rekabet Kurumu.
  • Turaeva, V. (2014). Fuar Öncesi, Fuar Sırası ve Fuar Sonrası Firma Aktivitelerinin Fuar performans Ölçümüne Olan Etkileri, (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Year 2021, Volume: 21 Issue: 1, 283 - 303, 31.03.2021
https://doi.org/10.11616/basbed.v21i60671.898003

Abstract

References

  • Acartürk, K. (2013). Fuar Organizasyonlarının Katılımcı Firmaların Finansal Performanslarına Etkileri, (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alberca-Oliver, P., Rodríguez-Oromendía, A. and Parte-Esteban, L. (2015). Measuring the efficiency of trade shows: A Spanish case study. Tourism Management, 47, s. 127-137.
  • Aymankuy, Y. (2013). Kongre ve Fuar Organizasyonları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Aytekin, I. (2017). İlişkisel Pazarlama Perspektifinden İhtisas Fuarlarına Katılımın Fuar Performansına Etkisi, (Yüksek Lisans Tezi), İzmir: Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Barros, F., Pinsky, V., Nascimento, F. and Fischmann, A. (2015). Fair trade: international literature review and research agenda. Latin American Journal of Management for Sustainable Development, 2(3-4), s. 315-331.
  • Blythe, J. (1999). Visitor and Exhibitor Expectations and Outcomes at Trade Exhibitions. Marketting Intellegence and Planning. 17(2), s. 100-110.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(2), s. 470-483.
  • Can, A. (2014). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Chiou, J. S., Hsieh, C. H. and Shen, C. C. (2007). Product innovativeness, trade show strategy and trade show performance: The case of Taiwanese global information technology firms. Journal of global marketing, 20(2-3), s. 31-42.
  • Çelik, H. E. ve Yılmaz, V. (2013). LISREL 9.1 ile Yapısal Eşitlik Modellemesi: Temel Kavramlar Uygulamalar Programlama. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dekimpe, M. G., Francois, P., Gopalakrishna, S., Lilien, G. L. and Van den Bulte, C. (1997). Generalizing about trade show effectiveness: A cross-national comparison. Journal of Marketing, 61(4), s. 55-64.
  • Demirci, B. ve Arslaner, E. (2012). Fuar Organizasyonlarının Yerel Ekonomiye ve Tekrar Gelme Niyetine Etkileri: Bursa Örneği. Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 4(2), s. 63-73.
  • Devillers, J. and Karcher, W. (1991). Applied Multivariate Analysis in SAR and Environmental Statistics. Chemical and environmental Sciences. Netherland: Klawer Academic publications.
  • EMITT. (2021). www.emittistanbul.com.tr, (Erişim Tarihi: 25.02.2021)
  • Fenich, G. (2005). Meetings, Expositions, Events, and Conventions, New Jersey: Prentice Hall.
  • Gottlieb, U. and Bianchi, C. (2017). Virtual Trade Shows: Exhibitors’ Perspectives On Virtual Marketing Capability Requirements, Electronic Commerce Research and Applications, 21, s. 17-26.
  • Gürbüz, S. (2019). AMOS ile yapısal eşitlik modellemesi, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hair, J. F., Black, W.C., Babin, B.J. and Anderson, R.E. (2010). Multivariate data analysis: A global perspective, New Jersey: Prentice Hall.
  • Han, H. S. and Verma, R. (2014). Why attend tradeshows? A comparison of exhibitor and attendee’s preferences, Cornell Hospitality Quarterly, 55(3), s. 239-251.
  • Hansen, K. (2004). Measuring performance at trade shows: scale development and validation, Journal of business Research, 57(1), s. 1-13.
  • Herbig, P., O’Harra, B. and Palumbo, F. (1997). Differences Between Trade Show Exhibitors And Non-Exhibitors, Journal of Business and Industrial Marketing, 12(6), s. 368-382.
  • Centrexstat (2020), Welcome, https://www.centrexstat.org,(Erişim Tarihi: 18.04.2020).
  • Hultsman, W. (2001). From the eyes of an exhibitor: Characteristics that make exhibitions a success for all stakeholders, In Journal of Convention & Exhibition Management, 3(3), s. 27-44.
  • Jin, X., Weber, K. and Bauer, T. (2012). Impact of clusters on exhibition destination attractiveness: Evidence from Mainland China, Tourism Management, 33(6), s. 1429-1439.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kerin, R. A. and Cron, W. L. (1987). Assessing Trade Show Functions And Performance: An Exploratory Study, Journal of Marketing, 51(3), s. 87-94.
  • Kozak, N. (2001). Doğu Akdeniz Uluslararası Turizm ve Seyahat Fuarı. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 12(1), s. 82-82.
  • Kozak, N. (2004), Türkiye’de Ticari Turizm Fuarlarına Katılma Amaçları Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 15(1), ss. 36-46.
  • Lee, C. H. and Kim, S. Y. (2008). Differential Effects Of Determinants On Multi-Dimensions Of Trade Show Performance: By Three Stages Of Pre-Show, At-Show, and Post-Show Activities. Industrial Marketing Management, 37(7), s. 784-796.
  • Li, L.Y. (2007), Marketing Resources Aand Performance of Exhibitor Firms in Trade Shows: A Contingent Resource Perspective, Industrial Marketing Management, 36, s. 360-370.
  • Lin, Y., Jiang, J. and Kerstetter, D. (2018). A Three-Component Framework For Trade Show Performance Evaluation. Journal of Hospitality and Tourism Research, 42(6), s. 855-879.
  • Ling-Yee, L. (2007). The Effects Of Firm Resources On Trade Show Performance: How Do Trade Show Marketing Processes Matter? Journal of Business and Industrial Marketing, 23(1), s. 35-47.
  • Nunnally, J. C. (1979). Psychometric Theory (2nd ed). New York: McGraw-Hill.
  • Poorani, A. A. (1996). Trade Show Management: Budgetin and Planning for a Succesful Event. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 37(4), s. 77-84.
  • Rai, S. and Nayak, J. K. (2019). The Essence and Measurement Of Trade Show Event Experiences, Event Management, 24(2), s. 409-425.
  • Rice, G. and Almossawi, M. (2002). A Study of Exhibitor Firms at an Arabian Gulf Trade Show: Goals, Selection Criteria and Perceived Problems. Journal of Global Marketing, 15(3-4), s. 149-172.
  • Sarmento, M. and Simões, C. (2018). The Evolving Role of Trade Fairs in Business: A Systematic Literature Review and a Research Agenda. Industrial Marketing Management, 73, s. 154-170.
  • Shoham, A. (1992). Selecting and Evaluating Trade Shows. Industrial Marketing Management, 21(4), s. 335-341.
  • Shoham, A. (1999). Performance in Trade Shows and Exhibitions: a Synthesis and Directions for Future Research. Journal of Global Marketing, 12(3), s. 41-57.
  • Smith, T. M., Hama, K. and Smith, P. M. (2003). The Effect Of Successful Trade Show Attendance on Future Show Interest: Exploring Japanese Attendee Perspectives of Domestic And Offshore International Events. Journal of Business and Industrial Marketing, 18(4/5), s. 403-418.
  • Şengel, Ü., Zengin, B., Şengel, T. ve Işkın, M. (2018). Kongre ve Fuar Organizasyonlarının Turizm Sektörüne Etkileri: EMITT Örneği. Turar Turizm ve Araştırma Dergisi, 7(1), s. 4-20.
  • Tabachnick, B. G. and Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics, (6th Ed.), Northridge CA: California State University.
  • Tafesse, W., Korneliussen, T. and Skallerud, K. (2010). Importance Performance Analysis As A Trade Show Performance Evaluation And Benchmarking Tool. Journal of Convention and Event Tourism, 11(4), s. 314–328.
  • Tunçel, Ç., Sağlam, B., Uygur, M. S., Cesur, H. ve Kıran, N. F. (2019). Fuarcılık Sektör İncelemesi Raporu, Ankara: Rekabet Kurumu.
  • Turaeva, V. (2014). Fuar Öncesi, Fuar Sırası ve Fuar Sonrası Firma Aktivitelerinin Fuar performans Ölçümüne Olan Etkileri, (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Mehmet Tahir Dursun This is me

Nazmi Kozak This is me

Publication Date March 31, 2021
Submission Date March 16, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 21 Issue: 1

Cite

APA Dursun, M. T., & Kozak, N. (2021). FUAR ORGANİZASYONLARINDA PERFORMANS ALGISI: EMITT 2020. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 283-303. https://doi.org/10.11616/basbed.v21i60671.898003
AMA Dursun MT, Kozak N. FUAR ORGANİZASYONLARINDA PERFORMANS ALGISI: EMITT 2020. ASBİ. March 2021;21(1):283-303. doi:10.11616/basbed.v21i60671.898003
Chicago Dursun, Mehmet Tahir, and Nazmi Kozak. “FUAR ORGANİZASYONLARINDA PERFORMANS ALGISI: EMITT 2020”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 21, no. 1 (March 2021): 283-303. https://doi.org/10.11616/basbed.v21i60671.898003.
EndNote Dursun MT, Kozak N (March 1, 2021) FUAR ORGANİZASYONLARINDA PERFORMANS ALGISI: EMITT 2020. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 21 1 283–303.
IEEE M. T. Dursun and N. Kozak, “FUAR ORGANİZASYONLARINDA PERFORMANS ALGISI: EMITT 2020”, ASBİ, vol. 21, no. 1, pp. 283–303, 2021, doi: 10.11616/basbed.v21i60671.898003.
ISNAD Dursun, Mehmet Tahir - Kozak, Nazmi. “FUAR ORGANİZASYONLARINDA PERFORMANS ALGISI: EMITT 2020”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 21/1 (March 2021), 283-303. https://doi.org/10.11616/basbed.v21i60671.898003.
JAMA Dursun MT, Kozak N. FUAR ORGANİZASYONLARINDA PERFORMANS ALGISI: EMITT 2020. ASBİ. 2021;21:283–303.
MLA Dursun, Mehmet Tahir and Nazmi Kozak. “FUAR ORGANİZASYONLARINDA PERFORMANS ALGISI: EMITT 2020”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 21, no. 1, 2021, pp. 283-0, doi:10.11616/basbed.v21i60671.898003.
Vancouver Dursun MT, Kozak N. FUAR ORGANİZASYONLARINDA PERFORMANS ALGISI: EMITT 2020. ASBİ. 2021;21(1):283-30.