Gaziantep Menengiç coffee, one of Türkiye’s important gastronomic products is not only an traditional drink but also an important value that emphasizes the city's cultural richness by introducing it gastronomically. The aim of this research is to examine the culinary culture characteristics, gastronomic and economic value of Menengiç Coffee, one of the ethnic products representing Gaziantep cuisine, and to determine the effects of this product on gastronomy tourism and the local economy. The first city in Türkiye to receive the gastronomy title is Gaziantep, and this research includes interviews with eight local producers of its geographically indicated product, Menengiç coffee. Face-to-face interviews were conducted using a semi-structured questionnaire. This research includes the views of local producers not only on the production, gastronomic, cultural and economic value of this local product with geographical indication, but also on its benefits and sustainability. According to the findings, it was determined that it is produced with traditional methods, has an intense pistachio aroma and helps to cure many ailments such as rheumatism, colds, coughs and digestive disorders. In addition, it has been determined that the paste form of Menengiç Coffee, which is seen as a symbol of friendship and hospitality from a cultural perspective, is also used in milk desserts, cakes and cookies. It has been determined that the export of coffee to many foreign countries makes significant contributions to the employment and economy of the region. In this context, it stands out as an important value that reflects the cultural and economic richness of Gaziantep.
(Protokol NO. 2024/421)
Türkiye'nin önemli gastronomik ürünlerinden biri olan Gaziantep Menengiç kahvesi sadece geleneksel bir içecek değil, aynı zamanda bu şehri gastronomik açıdan tanıtan ve onun kültürel zenginliğini vurgulayan önemli bir unsurdur. Çalışmanın amacı, Gaziantep mutfağının önemli gastronomik ürünü olan Menengiç kahvesinin mutfak kültüründeki özelliklerini, gastronomik ve ekonomik değerini incelemek ve bu özgün ürünün gastronomi turizmi ve yerel ekonomi üzerindeki etkilerini belirlemektir. Araştırma, Türkiye’nin ilk gastronomi ünvanına sahip şehri Gaziantep’in coğrafi işaretli ürünü olan Menengiç kahvesi üretimi yapan 8 yerel üretici ile görüşmeleri kapsamaktadır. Görüşmeler yarı yapılandırılmış soru formu aracılığıyla yüz yüze gerçekleştirilmiştir. Çalışmada coğrafi işaret taşıyan bu yerel ürünün üretimine, gastronomik, kültürel ve ekonomik değerine, faydalarına ve sürdürülebilirliğine ilişkin yerel üreticilerin görüşleri yer almaktadır. Buna göre, Menengiç kahvesinin üreticiler tarafından geleneksel yöntemlerle üretildiği, yoğun Antep fıstığı aromasına sahip olduğu, romatizma, soğuk algınlığı, öksürük, sindirim gibi birçok rahatsızlığın giderilmesine yardımcı olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte kültürel açıdan dostluk ve misafirperverliğin sembolü olarak görülen Menengiç kahvesi macununun sütlü tatlılar, pasta ve kurabiyelerde de kullanıldığı belirlenmiştir. Çok sayıda ülkeye ihracatı da yapılan kahvenin bölge istihdamına ve ekonomisine önemli katkılar sağladığı saptanmıştır. Bu bağlamda Menengiç kahvesi, Gaziantep’in kültürel ve ekonomik zenginliğini yansıtan değerli bir unsur olarak dikkat çekmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Gastronomi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 1 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 2 |