The aim of this study is to examine the life skill levels of physical education teachers in terms of some variables.
The universe of the study consisted of physical education teachers working in the Mediterranean region. The sample of the study consisted of a total of 270 teachers who participated on a voluntary basis among the teachers who made up the universe. Volunteers participating in the study were asked to fill in the personal information form and the Life Skills Scale for Sport. T test was used in independent groups in pairwise comparisons, and one-way analysis of variance ANOVA test was used in the analysis of more than two groups. The LSD test was used to determine where the difference originated. For the significance level of the tests, p<.05 was accepted.
As a result, it was seen that the life skills of the volunteers participating in the study were high. While a statistical difference was found in the variables of age, marital status, years of service and educational status, no difference was found according to the variables of gender and place of duty. This is due to the fact that the teachers participating in the study were the same branch teachers who had undergone similar undergraduate education processes; the differences are thought to be due to the increase in teachers' professional experience and their awareness of life skills.
Bu çalışmada beden eğitimi öğretmenlerinin yaşam beceri düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın evreni Akdeniz bölgesinde görev yapan beden eğitimi öğretmenleri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini evreni oluşturan öğretmenlerin içinden gönüllülük esasına göre katılan toplam 270 öğretmenden oluşmuştur. Çalışmaya katılan gönüllülerden kişisel bilgi formu ile sporun yaşam becerilerine etkisi ölçeğini doldurmaları istenmiştir. İkili karşılaştırmalarda bağımsız gruplarda T testi, ikiden fazla grupların analizinde ise tek yönlü varyans analizi ANOVA testi uygulanmıştır. Farklılığın nereden kaynaklandığını belirlemek için ise LSD testi uygulanmıştır. Testlerin anlamlılık düzeyi için p<.05 olarak kabul edilmiştir.
Sonuç olarak, çalışmaya katılan gönüllülerin yaşam becerilerinin yüksek olduğu görülmüştür. Yaş, medeni durum, hizmet yılı ve eğitim durumu değişkenlerinde istatistiksel olarak farklılık tespit edilirken cinsiyet ve görev yeri değişkenlerine göre farklılık tespit edilmemiştir. Bu durumun, çalışmaya katılan öğretmenlerin benzer lisans eğitim süreçlerinden geçmiş aynı branş öğretmenleri olmasından, oluşan farklılıkların ise öğretmenlerin mesleki tecrübelerindeki artışa bağlı olarak yaşam becerilerinde bilinçlenmesinden kaynaklandığı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2021 |
Submission Date | October 25, 2021 |
Acceptance Date | December 13, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .