Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Physical Education Teachers' Lifestyle Skills in Terms of Some Variables (Mediterranean Region Sample)

Yıl 2021, , 359 - 370, 28.12.2021
https://doi.org/10.38021/asbid.1014641

Öz

The aim of this study is to examine the life skill levels of physical education teachers in terms of some variables.
The universe of the study consisted of physical education teachers working in the Mediterranean region. The sample of the study consisted of a total of 270 teachers who participated on a voluntary basis among the teachers who made up the universe. Volunteers participating in the study were asked to fill in the personal information form and the Life Skills Scale for Sport. T test was used in independent groups in pairwise comparisons, and one-way analysis of variance ANOVA test was used in the analysis of more than two groups. The LSD test was used to determine where the difference originated. For the significance level of the tests, p<.05 was accepted.
As a result, it was seen that the life skills of the volunteers participating in the study were high. While a statistical difference was found in the variables of age, marital status, years of service and educational status, no difference was found according to the variables of gender and place of duty. This is due to the fact that the teachers participating in the study were the same branch teachers who had undergone similar undergraduate education processes; the differences are thought to be due to the increase in teachers' professional experience and their awareness of life skills.

Kaynakça

  • Açak ve Düz. (2018). Sporun Yaşam Becerilerine Etkisi Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi Cilt: 5, Sayı: 9,
  • Akgül A. Tıbbi Araştırmalarda İstatiksel Analiz Teknikleri. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Matbaası; 1997.
  • Anagün, Ş. S., Kılıç, Z., Atalay, N., ve Yaşar, S. (2015) Sınıf öğretmeni adayları Fen Bilimleri Öğretim Programını uygulamaya hazır mı? Turkish Studies, 10, 127–148.
  • Buğan, M. G. (1999). Yetişkin zihin engelli kadınların günlük yaşam becerilerini gerçekleştirme durumlarının belirlenmesi (Master's thesis, Anadolu Üniversitesi).
  • Cashmore, E. (2008). Sport and exercise psychology: The key concepts (2. baskı). London, UK: Routledge.
  • Cronin, L.D., ve Allen, J. (2015). Developmental experiences and well-being in sport: The importance of the coaching climate. The Sport Psychologist, 29, 62-71.
  • Cronin, L.D., ve Allen, J. (2017). Development and initial validation of the Life Skills Scale for Sport. Psychology of Sport and Exercise, (28), 105-119.
  • Çelenk, Ç. (2021). Motivation Affects Sports and Life Skills in Physical Disabled People. Propósitos y Representaciones, 9(SPE3), 1161.
  • Çodur, H. (2019). Farklı Programlardaki Öğretmen Adaylarının Konuşma Kaygı Düzeyleri İle Yaşam Becerileri Arasındaki İlişkinin Fiziksel Aktviteye Katılım Ve Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Atatürk Üniversitesi Örneği) Yüksek Lisans Tezi Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı Erzurum.
  • Danish, S.J., Forneris, T., Hodge, K., ve Heke, I. (2004). Enhancing youth development through sport. World Leisure, 46(3), 38-49.
  • Fidan, N., ve Erden, M. (1994). Eğitime giriş [Introduction to education]. Printing. Ankara: Meteksan Printing House/5. Baskı. Ankara: Meteksan Matbaacılık.
  • George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows step by step. A simple study guide and reference (10. Baskı). GEN, Boston, MA: Pearson Education, Inc.
  • Gould, D., ve Carson, S. (2010). The relationship between perceived coaching behaviours and developmental benefits of high school sports participation. Hellenic Journal of Psychology,7,298-314
  • Hellison, D., Martinek, T., ve Walsh, D. (2008). Sport and responsible leadership among youth. N. L. Holt (Ed.) içinde, Positive youth development through sport (pp. 49-60) Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  • Hodge, K., ve Danish, S. (1999). Promoting life skills for adolescent males through sport. A.M.
  • Horne, & M.S. Kiselica (Eds.) içinde, Handbook of counseling boys and adolescent males: A practitioner's guide (pp. 55-71). Newbury Park, CA: Sage
  • Jones, M.L., Dunn, J.G., Holt, N.L., Sullivan, P.J., ve Bloom, G.A. (2011). Exploring the ‘5Cs’ of positive youth development in sport. Journal of Sport Behavior, 34(3), 250-267.
  • Kardağ, A. (2019). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinde Yaşam Becerileri Ve Sosyal Bütünleşme İlişkisinin İncelenmesi, Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Manisa
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemi (Otuz Üçüncü Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karakuş, M., Köse, A. (2018). Ülkemizdeki Yerli Turistlerin Nevşehir-Kozaklı Bölgesindeki Termal Kaplıca Tercihlerindeki Faktörler ile Rekreatif Etkinliklerin Yeterlilik Durumlarının İncelenmesi, Spor Bilimleri Alanında Yenilikçi Yaklaşımlar, Gece kitaplığı, 269-285
  • Khalil, W. M. (2018). Life skills and their relationship to the adolescent childrens values. Science Exchange Journal, 39(2), 337-353.
  • Larson, R.W. (2000). Toward a psychology of positive youth development. American Psychologist, 55(1), 170-183.
  • Marsh, H.W. (1992). Extracurricular activities: Beneficial extension of the traditional curriculum or subversion of academic goals? Journal of Educational Psychology, 84(4), 553-62.
  • Yilmiz, A. (2020). Sporun farklı eğitim kademelerindeki sporcu-öğrencilerin yaşam becerilerine etkisi: karma araştırma yaklaşımı (The effect of sport on life skills of athlete students in different education levels: mixed research approach). Kastamonu Education Journal, 28(3), 1233-1243.
  • Zorlu, Y., Zorlu F, ve Dinç, S.(2019). Investigation Of Relationships Between The Preservice Science Teachers’ Life Skills And Metacognitive Awareness, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi (Efmed) 13( 1);302-327.

Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Yaşam Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Akdeniz Bölgesi Örneği)

Yıl 2021, , 359 - 370, 28.12.2021
https://doi.org/10.38021/asbid.1014641

Öz

Bu çalışmada beden eğitimi öğretmenlerinin yaşam beceri düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın evreni Akdeniz bölgesinde görev yapan beden eğitimi öğretmenleri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini evreni oluşturan öğretmenlerin içinden gönüllülük esasına göre katılan toplam 270 öğretmenden oluşmuştur. Çalışmaya katılan gönüllülerden kişisel bilgi formu ile sporun yaşam becerilerine etkisi ölçeğini doldurmaları istenmiştir. İkili karşılaştırmalarda bağımsız gruplarda T testi, ikiden fazla grupların analizinde ise tek yönlü varyans analizi ANOVA testi uygulanmıştır. Farklılığın nereden kaynaklandığını belirlemek için ise LSD testi uygulanmıştır. Testlerin anlamlılık düzeyi için p<.05 olarak kabul edilmiştir.
Sonuç olarak, çalışmaya katılan gönüllülerin yaşam becerilerinin yüksek olduğu görülmüştür. Yaş, medeni durum, hizmet yılı ve eğitim durumu değişkenlerinde istatistiksel olarak farklılık tespit edilirken cinsiyet ve görev yeri değişkenlerine göre farklılık tespit edilmemiştir. Bu durumun, çalışmaya katılan öğretmenlerin benzer lisans eğitim süreçlerinden geçmiş aynı branş öğretmenleri olmasından, oluşan farklılıkların ise öğretmenlerin mesleki tecrübelerindeki artışa bağlı olarak yaşam becerilerinde bilinçlenmesinden kaynaklandığı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Açak ve Düz. (2018). Sporun Yaşam Becerilerine Etkisi Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi Cilt: 5, Sayı: 9,
  • Akgül A. Tıbbi Araştırmalarda İstatiksel Analiz Teknikleri. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Matbaası; 1997.
  • Anagün, Ş. S., Kılıç, Z., Atalay, N., ve Yaşar, S. (2015) Sınıf öğretmeni adayları Fen Bilimleri Öğretim Programını uygulamaya hazır mı? Turkish Studies, 10, 127–148.
  • Buğan, M. G. (1999). Yetişkin zihin engelli kadınların günlük yaşam becerilerini gerçekleştirme durumlarının belirlenmesi (Master's thesis, Anadolu Üniversitesi).
  • Cashmore, E. (2008). Sport and exercise psychology: The key concepts (2. baskı). London, UK: Routledge.
  • Cronin, L.D., ve Allen, J. (2015). Developmental experiences and well-being in sport: The importance of the coaching climate. The Sport Psychologist, 29, 62-71.
  • Cronin, L.D., ve Allen, J. (2017). Development and initial validation of the Life Skills Scale for Sport. Psychology of Sport and Exercise, (28), 105-119.
  • Çelenk, Ç. (2021). Motivation Affects Sports and Life Skills in Physical Disabled People. Propósitos y Representaciones, 9(SPE3), 1161.
  • Çodur, H. (2019). Farklı Programlardaki Öğretmen Adaylarının Konuşma Kaygı Düzeyleri İle Yaşam Becerileri Arasındaki İlişkinin Fiziksel Aktviteye Katılım Ve Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Atatürk Üniversitesi Örneği) Yüksek Lisans Tezi Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı Erzurum.
  • Danish, S.J., Forneris, T., Hodge, K., ve Heke, I. (2004). Enhancing youth development through sport. World Leisure, 46(3), 38-49.
  • Fidan, N., ve Erden, M. (1994). Eğitime giriş [Introduction to education]. Printing. Ankara: Meteksan Printing House/5. Baskı. Ankara: Meteksan Matbaacılık.
  • George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows step by step. A simple study guide and reference (10. Baskı). GEN, Boston, MA: Pearson Education, Inc.
  • Gould, D., ve Carson, S. (2010). The relationship between perceived coaching behaviours and developmental benefits of high school sports participation. Hellenic Journal of Psychology,7,298-314
  • Hellison, D., Martinek, T., ve Walsh, D. (2008). Sport and responsible leadership among youth. N. L. Holt (Ed.) içinde, Positive youth development through sport (pp. 49-60) Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  • Hodge, K., ve Danish, S. (1999). Promoting life skills for adolescent males through sport. A.M.
  • Horne, & M.S. Kiselica (Eds.) içinde, Handbook of counseling boys and adolescent males: A practitioner's guide (pp. 55-71). Newbury Park, CA: Sage
  • Jones, M.L., Dunn, J.G., Holt, N.L., Sullivan, P.J., ve Bloom, G.A. (2011). Exploring the ‘5Cs’ of positive youth development in sport. Journal of Sport Behavior, 34(3), 250-267.
  • Kardağ, A. (2019). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinde Yaşam Becerileri Ve Sosyal Bütünleşme İlişkisinin İncelenmesi, Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Manisa
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemi (Otuz Üçüncü Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karakuş, M., Köse, A. (2018). Ülkemizdeki Yerli Turistlerin Nevşehir-Kozaklı Bölgesindeki Termal Kaplıca Tercihlerindeki Faktörler ile Rekreatif Etkinliklerin Yeterlilik Durumlarının İncelenmesi, Spor Bilimleri Alanında Yenilikçi Yaklaşımlar, Gece kitaplığı, 269-285
  • Khalil, W. M. (2018). Life skills and their relationship to the adolescent childrens values. Science Exchange Journal, 39(2), 337-353.
  • Larson, R.W. (2000). Toward a psychology of positive youth development. American Psychologist, 55(1), 170-183.
  • Marsh, H.W. (1992). Extracurricular activities: Beneficial extension of the traditional curriculum or subversion of academic goals? Journal of Educational Psychology, 84(4), 553-62.
  • Yilmiz, A. (2020). Sporun farklı eğitim kademelerindeki sporcu-öğrencilerin yaşam becerilerine etkisi: karma araştırma yaklaşımı (The effect of sport on life skills of athlete students in different education levels: mixed research approach). Kastamonu Education Journal, 28(3), 1233-1243.
  • Zorlu, Y., Zorlu F, ve Dinç, S.(2019). Investigation Of Relationships Between The Preservice Science Teachers’ Life Skills And Metacognitive Awareness, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi (Efmed) 13( 1);302-327.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Erkan Çimen 0000-0002-0043-0110

Abdullah Yavuz Akıncı 0000-0002-3808-6730

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 25 Ekim 2021
Kabul Tarihi 13 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Çimen, E., & Akıncı, A. Y. (2021). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Yaşam Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Akdeniz Bölgesi Örneği). Mediterranean Journal of Sport Science, 4(3), 359-370. https://doi.org/10.38021/asbid.1014641

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366