Bu çalışma daha önce kayak veya snowboard aktivitesine hiç katılmamış bireylerin, bu iki branşın temel teknik ve becerilerini kapsayan 5 günlük bir eğitim süreci sonrasında denge performansları üzerindeki etkisini incelemek ve branşlar arasında karşılaştırma yapmak amacıyla yapılmıştır. Çalışmaya 26’sı (13 erkek, 13 kadın) kayak grubu, 34’ü (17 erkek, 17 kadın) ise snowboard grubu olmak üzere toplamda 60 kişi gönüllü olarak katılmıştır. Gönüllülerin kayak ve snowboard eğitimlerine başlamadan önce ön test denge ölçümleri yapılmıştır. Ardından Erciyes Kayak Merkezinde 5 gün boyunca kayak ve snowboard gruplarına temel teknik eğitimi verilmiş ve bir gün sonrasında son test denge ölçümleri yapılmıştır. Denge değerlerinin tespiti için Biodex Denge Sistemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22 paket programında değerlendirilmiş ve gruplar arasındaki farklılıkları incelemek amacıyla Mann-Whitney U ve T-Testi, grup içi karşılaştırmalarda ise Wilcoxon testi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre kayak eğitimi ardından statik ve dinamik tüm denge değerleri anlamlı derecede daha iyi olduğu tespit edilmiştir (p<0,05, p<0,01). Snowboard eğitiminden sonra dinamik OSI ve MLSI değerlerinde anlamlı farklılıkların olduğu saptanmıştır (p<0,05). Ayrıca snowboard ve kayak gruplarının değerleri karşılaştırıldığında son test statik OSI ve APSI değerlerinde kayakçıların lehine anlamı farklılıkların olduğu görülmüştür (p<0,01). Sonuç olarak, kayak eğitimlerinin hem statik hem de dinamik denge performans bileşenlerini anlamlı derecede olumlu etkilediği, snowboard eğitimlerinin ise dinamik denge üzerinde olumlu etkisinin olduğu söylenebilir. Branşlar arası karşılaştırılma yapıldığında ise özellikle kayak eğitiminin snowboard eğitimine göre statik dengeyi anlamlı derecede iyileştirdiği söylenebilir.
This study was conducted to examine the effects of individuals who have not participated in skiing or snowboarding activities before, on their balance performance after a 5-day training period covering the basic techniques and skills of these two branches, and to compare them between branches. A total of 60 people voluntarily participated in the study, of which 26 (13 men, 13 women) were in the ski group and 34 (17 men, 17 women) were in the snowboard group. The pre-test balance values were determined before the volunteers started their ski and snowboard training. Then, basic technical training was given to ski and snowboard groups for 5 days in Erciyes Ski Center and after one day, the post-test balance values were determined. Biodex Balance System was used to determine the balance values. The data obtained were evaluated in the SPSS 22 package program and Mann-Whitney U and T-Tests were used to examine the differences between groups, and the Wilcoxon test was used for in-group comparisons. According to the results obtained, it was determined that all static and dynamic balance values were significantly better after ski training (p<0.05, p<0.01). It was observed that there were significant differences in dynamic OSI and MLSI values after snowboard training (p<0.05). In addition, when the values of the snowboard and ski groups were compared, it was seen that there were significant differences in favor of the skiers in the static OSI and APSI values (p<0.01). As a result, it can be said that ski training has a significant positive effect on both static and dynamic balance performance components, while snowboard training has a positive effect on dynamic balance. When comparing the branches, it can be said that especially ski training improves static balance significantly compared to snowboard training.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Training |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Early Pub Date | September 28, 2023 |
Publication Date | September 28, 2023 |
Submission Date | May 30, 2023 |
Acceptance Date | August 7, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .