The aim of this study was to determine the motor skills (MS), physical activity levels (PAL) and attention levels (AL) of 11-year-old children and to examine the relationship between these variables. A total of 222 volunteer children, 101 boys and 121 girls aged 11, participated in the study. In the study, the PAL of the children were determined with the Physical Activity Questionnare for Older Children PAQ-C, the MS, the big muscle skills measurement test (BMST) and the AL with the D2 attention test. Percentage and frequency values of the data on the PAL, MS and AL of the children were used and the relationship between PAL, MS and AL was determined by Pearson correlation analysis. According to the analysis results, 78.2% of the men in the categorization of MS; 74.4% of the girls are in the below average, bad and very bad category; In the categorization of AL, 49.5% of men; 20.7% of the girls were found to be in the bad and intermediate category. While there was no significant relationship between the PAL and AL of the participants, a positive significant relationship was determined between the PAL and locomotor skill. In addition, a significant relationship was determined between MS and AL parameters. In addition, a significant relationship was found between the MS and AL parameters. As a result, in cases where it is desired to improve the basic motor skills and attention levels of children, it may be recommended to direct them to games and sports activities that include physical activities.
Bu çalışmanın amacı, 11 yaşındaki çocukların motor beceri (MB), fiziksel aktivite seviyesi (FAS) ve dikkat düzeylerinin (DD) belirlenmesi ile bu değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışmaya 11 yaşında 101 erkek ve 121 kız olmak üzere toplam 222 çocuk gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmada çocukların FAS’leri ilköğretim öğrencileri için fiziksel aktivite soru formu (PAQ-C) ile, MB’leri, büyük kas becerilerini ölçme testi (BÜKBÖT) ile DD’leri ise D2 dikkat testi ile belirlenmiştir. Çocukların FAS, MB ve DD’lerine ait verilerin yüzde ve frekans değerleri kullanılmış ve FAS, MB ve DD’leri arasındaki ilişki pearson korelasyon analizi ile belirlenmiştir. Yapılan analiz sonuçlarına göre MB’lerin kategorilendirilmesinde erkeklerin %78,2’sinin; kızların ise %74,4’ünün ortalama altı, kötü ve çok kötü kategorisinde olduğu; DD’lerinin kategorilendirilmesinde ise erkeklerin % 49,5’nin; kızların ise %20,7’nin kötü ve vasat kategorisinde olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların FAS’leri ile DD’leri arasında anlamlı bir ilişki bulunmazken, FAS’i ile lokomotor beceri arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki belirlenmiştir. Ayrıca MB ile DD parametreleri arasında da anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Sonuç olarak, çocukların temel MB’lerinin ve DD’lerinin geliştirilmek istendiği durumlarda, içerisinde fiziksel aktiviteler bulunan oyun ve sportif faaliyetlere yönlendirilmesi önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Publication Date | August 28, 2021 |
Submission Date | May 2, 2021 |
Acceptance Date | August 4, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 2 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .