Research Article
BibTex RIS Cite

Sporla İlgili Metaforik Algıların Kuşaklara Göre İncelenmesi

Year 2022, Volume: 5 Issue: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı, 614 - 621, 19.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1199419

Abstract

Bu araştırmanın amacı farklı kuşakların spor kavramıyla ilgili algılarını metafor metodu kullanarak belirlemektir. Bu araştırma spora yönelik algıları ortaya koyması bakımından nitel araştırma desenlerinden olgubilim kapsamında yapılmıştır. Araştırma grubu Erzincan ilinde farklı kuşaklarda bulunan 56’sı kadın 49’u erkek olmakla birlikte toplam 105 Kişiden oluşmaktadır. Araştırma verileri katılımcıların “Spor ……. gibidir. Çünkü………” cümlesini tamamlamaları ile elde edilmiştir. Katılımcıların beyan ettikleri düşünce ve görüşler ile sınırlıdır. Verilerin analizi " tasnif etme, adlandırma, kategori geliştirme, geçerlik ve güvenirliği sağlama ve verileri bilgisayar ortamına aktarma" aşamalarından oluşmuştur. Araştırmaya katılan toplam 105 katılımcı, X kuşağı 46, Y kuşağı 48, Z kuşağı 40 metafor üretmişlerdir. Üretilen bu metaforların ait olduğu kategoriler incelendiğinde Sağlık, Yaşam, Rahatlama ve Pozitif katkı kategorilerine ait metaforlar ürettikleri anlaşılmıştır. Sonuç olarak spor algısı bütün kuşaklarda benzer metaforlarla açıklandığı anlaşılmaktadır. Bu sonuç spor yapısının tarihsel süreçte başkalaşım yaşamadan varlığını sürdürdüğüne işaret etmektedir.

References

  • Cebeci, O. (2013). Metafor ve şiir dilinin yapısal özellikleri. İthaki Yayınları.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavrami ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin Görüşleri. Türk eğitim bilimleri dergisi, 6(4), 693-712.
  • Creswell, J. W. (2013). Steps in conducting a scholarly mixed methods study.
  • Çelik, A., Zengin, S., & Baş, M. (2017). Sporcu lise öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin belirlenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(4), 20-31.
  • Çetin, C., ve Karalar, S. (2016). X, Y ve Z kuşağı öğrencilerin çok yönlü ve sınırsız kariyer algıları üzerine bir araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi, 14(28), 157-197.
  • Çolakoğlu, F., ve Şenel, Ö. (2003). Sekiz Haftalık Aerobik Egzersiz Programının Sedanter Orta Yaşlı Bayanların Vücut Kompozisyonu ve Kan Lipidleri Üzerindeki Etkileri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 57-61.
  • Gassner, G. J. (1999). Using metaphors for high-performance teaching and coaching. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 70(7), 33-35.
  • Altuntuğ, N. (2012). Kuşaktan kuşağa tüketim olgusu ve geleceğin tüketici profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 203-212.
  • Kavalci, K., ve Unal, S. (2016). A Research on Comparing Consumer Decision-Making Styles and Learning Styles in Terms of the Generatıon Y and Z. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 1033-1050.
  • Kurtipek, S., ve Sönmezoğlu, U. (2018). Determination of the perceptions of sports managers about sport concept: A metaphor analysis study.
  • Koç, M., Murathan, F., Ve Murathan, T. (2015) İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Spor Kavramına İlişkin Algıları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(9), 294-303
  • Kyles, D. (2005). Managing your multigenerational workforce. Strategic Finance, 87(6), 52.
  • Miles M.B., Huberman A.M. (2015). Nitel Veri Analizi: Genişletilmiş Bir Kaynak Kitap. Çeviri editörleri: Sadegül Akbaba Altun ve Ali Ersoy. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim I. Kademe Öğretmen Ve Öğrencilerinin Bilgi Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. İlköğretim Online, 7(2), 421-455.
  • Sevinç, Ö. S., Ve Ergenç, M. (2017). Düzce Üniversitesi’nin Bazı Fakültelerinde Öğrenim Görmekte Olan Lisans Öğrencilerinin “Spor” Hakkındaki Metaforları. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 106-131.
  • Yetim, A. A., ve Kalfa, M. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Sporla İlgili Metaforik Algıları ve Spor Etkinliği Dersi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 41-54.
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11 baski: 1999-2018).
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Qualitative research methods in social sciences. Ankara: Seçkin Publishing, 78.

Investigation Of Sports Related Metaphoric Perceptions According to Generations

Year 2022, Volume: 5 Issue: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı, 614 - 621, 19.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1199419

Abstract

The aim of this research is to determine the perceptions of different generations about the concept of sport by using the metaphor method. This research was carried out within the scope of phenomenology, one of the qualitative research designs, in terms of revealing the perceptions about sports. The research group consists of a total of 105 people, 56 women and 49 men, from different generations in the province of Erzincan. The research data showed that the participants “Sports ……. like this. Because ………” is obtained by completing the sentence. It is limited to the thoughts and opinions expressed by the participants. The analysis of the data consisted of the stages of "classifying, naming, developing a category, ensuring validity and reliability, and transferring the data to the computer environment". A total of 105 participants participated in the research, generation X 46, Y generation 48, Z generation 40 metaphors. When the categories to which these metaphors belong are examined, it is understood that they produce metaphors belonging to the categories of Health, Life, Relaxing and Positive Contribution. As a result, it is understood that the perception of sports is explained with similar metaphors in all generations. This result shows that the perception of sports continues to exist without any change in the historical process.

References

  • Cebeci, O. (2013). Metafor ve şiir dilinin yapısal özellikleri. İthaki Yayınları.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavrami ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin Görüşleri. Türk eğitim bilimleri dergisi, 6(4), 693-712.
  • Creswell, J. W. (2013). Steps in conducting a scholarly mixed methods study.
  • Çelik, A., Zengin, S., & Baş, M. (2017). Sporcu lise öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin belirlenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(4), 20-31.
  • Çetin, C., ve Karalar, S. (2016). X, Y ve Z kuşağı öğrencilerin çok yönlü ve sınırsız kariyer algıları üzerine bir araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi, 14(28), 157-197.
  • Çolakoğlu, F., ve Şenel, Ö. (2003). Sekiz Haftalık Aerobik Egzersiz Programının Sedanter Orta Yaşlı Bayanların Vücut Kompozisyonu ve Kan Lipidleri Üzerindeki Etkileri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 57-61.
  • Gassner, G. J. (1999). Using metaphors for high-performance teaching and coaching. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 70(7), 33-35.
  • Altuntuğ, N. (2012). Kuşaktan kuşağa tüketim olgusu ve geleceğin tüketici profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 203-212.
  • Kavalci, K., ve Unal, S. (2016). A Research on Comparing Consumer Decision-Making Styles and Learning Styles in Terms of the Generatıon Y and Z. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 1033-1050.
  • Kurtipek, S., ve Sönmezoğlu, U. (2018). Determination of the perceptions of sports managers about sport concept: A metaphor analysis study.
  • Koç, M., Murathan, F., Ve Murathan, T. (2015) İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Spor Kavramına İlişkin Algıları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(9), 294-303
  • Kyles, D. (2005). Managing your multigenerational workforce. Strategic Finance, 87(6), 52.
  • Miles M.B., Huberman A.M. (2015). Nitel Veri Analizi: Genişletilmiş Bir Kaynak Kitap. Çeviri editörleri: Sadegül Akbaba Altun ve Ali Ersoy. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim I. Kademe Öğretmen Ve Öğrencilerinin Bilgi Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. İlköğretim Online, 7(2), 421-455.
  • Sevinç, Ö. S., Ve Ergenç, M. (2017). Düzce Üniversitesi’nin Bazı Fakültelerinde Öğrenim Görmekte Olan Lisans Öğrencilerinin “Spor” Hakkındaki Metaforları. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 106-131.
  • Yetim, A. A., ve Kalfa, M. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Sporla İlgili Metaforik Algıları ve Spor Etkinliği Dersi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 41-54.
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11 baski: 1999-2018).
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Qualitative research methods in social sciences. Ankara: Seçkin Publishing, 78.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Science and Exercise
Journal Section Arşiv
Authors

Hasan Buğra Ekinci 0000-0002-3883-2983

Ahmet Yavuz Mallı 0000-0001-6478-4893

Cemil Tuğrulhan Şam 0000-0003-3142-6541

Nurcan Demirel 0000-0003-3666-3845

Publication Date December 19, 2022
Submission Date November 4, 2022
Acceptance Date December 12, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 5 Issue: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı

Cite

APA Ekinci, H. B., Mallı, A. Y., Şam, C. T., Demirel, N. (2022). Sporla İlgili Metaforik Algıların Kuşaklara Göre İncelenmesi. Mediterranean Journal of Sport Science, 5(Özel Sayı 1), 614-621. https://doi.org/10.38021/asbid.1199419

27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .

2624526366