Bu çalışmanın amacı, spor bilimlerinde öğrenim gören öğrencilerin pandemi sürecinde uzaktan eğitim ortamlarının kullanımına ilişkin tutumları ile akademik öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu spor bilimleri alanında öğrenim gören 131 erkek 70 kadın olmak üzere toplam 201 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Katılımcıların demografik bilgilerini belirlemek amacıyla, “Kişisel Bilgi Formu”, “Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitim Ortamlarının Kullanımına İlişkin Tutum Ölçeği” ve “Akademik Öz Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekler katılımcılara “Google Formlar” aracılığı ile oluşturulan linkler üzerinden doldurtulmuştur. Araştırma da cinsiyete göre PSUEOKİT ve Akademik Öz Yeterlik ortalamaları arasında anlamlı fark olmadığı, uzaktan eğitim döneminde derslerin verimli geçtiğini, yeterli altyapıya sahip olduğunu ve aktif spor yaptığını belirtenlerin PSUEOKİT ve Akademik Öz Yeterlik ortalamalarının değer katılımcılardan istatistiksel olarak yüksek olduğu belirlenmiştir. Bölüme göre karşılaştırıldığında PSUEOKİT memnuniyet alt boyutunda öğretmenlik bölümündekilerin ortalamalarının antrenörlük bölümündekilerden yüksek olduğu belirlenmiştir. Sınıfa göre karşılaştırmada ise 4. Sınıf öğrencilerinin akademik öz yeterliklerinin 1. Sınıf ve 2.sınıf öğrencilerinden yüksek olduğu tespit edilmiştir. PSUEOKİT alt boyutları ile akademik öz yeterlik arasından anlamlı ilişki olduğu ve PSUEOKİT alt boyutlarının akademik öz yeterliliği yordadığı belirlenmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin PSUEOKİT ve Akademik Öz Yeterlikleri cinsiyete göre farklılaşmadığı, derslerin verimli olduğunu, alt yapı olarak yeterli seviyede olduğunu düşünenler ve aktif spor yapanların PSUEOKİT ve Akademik Öz Yeterlik olarak daha iyi durumda oldukları, öğretmenlik bölümündekilerin ortalamalarının antrenörlüktekilerden yüksek olduğu, 4. Sınıf öğrencilerinin PSUEOKİT ve Akademik Öz Yeterliklerinin yüksek olduğu ve PSUEOKİT’ in akademik öz yeterliğin önemli bir yordayıcısı olduğu tespit edilmiştir.
The aim of this study is to examine the relationship between the students attitudes towards the use of distance education environments during the pandemic process and their academic self-efficacy.Relational scanning model was used in the research. The study group consists of a total of 100 university students, 50 of whom are woman and 50 men, studying in the field of sports sciences. In order to determine the demographic information of the participants, “Personal Information Form”, “Attitude Scale Regarding the Use of Distance Education Environments in the Pandemic Process” and “Academic Self-Efficacy Scale” were used. The scales were filled in by the participants over the links created by “Google Forms”. In the analysis of the data, the distribution characteristics were determined and the suitability of the parametric tests was reviewed, and the independent sample t test was used in the comporions of two independent groups, Pearson correlation analysis and simple linear regression analysis were used to determine the relationship between the variables.In the study, it was determined that there was no significant difference between the PSUEOKIT and Academic Self-Efficacy averages according to gender, and the PSUEOKIT and Academic Self-Efficacy averages of those who stated that the courses were efficient during the distance education period, had sufficient infrastructure and were doing active sports were statistically higher than the participants. When compared according to the department, it was determined that the average of those in the teaching department in the PSUEOKIT satisfaction sub-dimension was higher than those in the coaching department. In the comparison according to the class, it was determined that the academic self-efficacy of the 4th grade students was higher than the 1st and 2nd year students. It was determined that there was a significant relationship between PSUEOKIT sub-dimensions and academic self-efficacy, and PSUEOKIT sub-dimensions predicted academic self-efficacy. As a result of the research, PSUEOKIT and Academic Self-Efficacy of the students do not differ according to gender, those who think that the lessons are efficient, the infrastructure is at a sufficient level and those who do active sports are in a better position in terms of PSUEOKIT and Academic Self-Efficacy, the average of those in the teaching department is higher than those in coaching. and Academic Self-Efficacy is high and PSUEOKIT is an important predictor of academic self-efficacy.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2022 |
Submission Date | August 17, 2022 |
Acceptance Date | December 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 4 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .