Research Article
BibTex RIS Cite

Eleştirel Düşünme Engellerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi: Rekreasyon Yönetimi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma

Year 2022, Volume: 5 Issue: 4, 1122 - 1137, 28.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1163901

Abstract

Araştırmanın amacı rekreasyon yönetimi bölümlerinde öğrenim gören lisans öğrencilerinin eleştirel düşünme engellerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, serbest zaman değerlendirme alışkanlıkları ve bölüm tercih nedenleri açısından incelenmesidir. Araştırma grubunu Necmettin Erbakan Üniversitesi Rekreasyon Yönetimi bölümünde öğrenim gören 253 birey oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve Semerci vd. (2019) tarafından geliştirilen Eleştirel Düşünme Engelleri (ELDEN) Ölçeği ile elde edilmiştir. Verilerin analizi doğrultusunda araştırmaya katılan bireylere yönelik tanımlayıcı bilgiler yüzde ve frekans olarak verilmiş, araştırma kapsamında kullanılan ELDEN ölçeğinin normallik testleri yapılmıştır. Değişkenler arasındaki farklılıkların tespiti doğrultusunda bağımsız gruplar t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre eleştirel düşünme engelleri düzeyi; cinsiyet, serbest zaman değerlendirme alışkanlığı olarak sportif aktiviteler ve bölüm tercih nedeni açısından anlamlı olarak farklılaşmaktadır. Sonuç olarak erkek bireylerin eleştirel düşünme engellerinin kadın bireylerden daha yüksek olduğu söylenebilir. Ayrıca bölüm tercih nedeni “puanın diğer bölümler için yetersiz olması” olan katılımcıların eleştirel düşünme engelleri düzeyinin, bölüm tercih nedeni “bölüme ilgi duyması” olan katılımcılara kıyasla daha fazla olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Akinoğlu, O. (2003). Bir eğitim değeri olarak eleştirel düşünme. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 7-26.
  • Ay, Ş., ve Akgöl, H. (2008). Eleştirel düşünme gücü ile cinsiyet, yaş ve sınıf düzeyi. Journal of Theoretical Educational Science, 1(2), 65-75.
  • Aybek, B., ve Aslan, S. (2017). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ile benimsedikleri eğitim felsefelerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16(2), 373-385.
  • Baron, J. (2000). Thinking and deciding (Third Edition). Cambridge University Press.
  • Bassham, G., Irwin, W., Nardone, H., ve Wallace, J. M. (2011). Critical thinking: A student’s introduction (Fourth Edition). McGraw-Hill.
  • Bono, E. de. (1978). Teaching thinking. Penguin Books.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (28. basım). Pegem Akademi.
  • Cottrell, S. (2017). Critical thinking skills: Effective analysis, argument and reflection. Bloomsbury Publishing.
  • Cüceloğlu, D. (1995). İyi düşün doğru karar ver (37. basım). Sistem Yayıncılık.
  • Demir, R., ve Aybek, B. (2014). Lise Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, 122-140.
  • Demiral, U. (2018). Examination of Critical Thinking Skills of Preservice Science Teachers: A Perspective of Social Constructivist Theory. Journal of Education and Learning, 7(4), 179-190.
  • Demirhan, E., ve Köklükaya, A. N. (2014). The critical thinking dispositions of prospective science teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 1551-1555.
  • Doğanay, A., Taş, M. A., ve Erden, Ş. (2007). Üniversite öğrencilerinin bir güncel tartışmalı konu bağlamında eleştirel düşünme becerilerinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52(52), 511-546.
  • Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (Fourth Edition). SAGE Publications.
  • Giancarlo, C. A., and Facione, P. A. (2001). A look across four years at the disposition toward critical thinking among undergraduate students. The Journal of General Education, 29-55.
  • Greeno, J. G. (1989). A perspective on thinking. (C. 44, Issue 2). American Psychological Association.
  • Gülle, M. (2015). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin bölümlerine göre eleştirel düşünme ve empati kurma düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi., Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı.
  • Gürkaynak, İ., Üstel, F., ve Gülgöz, S. (2003). Eleştirel düşünme: Sabancı Üniversitesi Eğitim Reformu Girişimi. İstanbul.
  • Halpern, D. F. (2013). Thought and knowledge: An introduction to critical thinking. Psychology Press.
  • Hayati, N., and Berlianti, N. A. (2020). Critical thinking skills of natural science undergraduate students on biology subject: Gender perspective. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 6(1), 83-90.
  • Hendricks, J. K. (2010). Preparing students for critical-thinking applications on standardized tests. Unpublished Doctoral Thesis, Walden University, Collage Of Education, Administrator Leadership for Teaching and Learning.
  • Karadağlı, F. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3), 123-128.
  • Karafil, A. Y. (2014). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin çeşitli demografik faktörler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Spor Yöneticiliği Bilim Dalı.
  • Karaman, M. K. (2016). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ve eleştirel düşünme eğilimleri üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(1).
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Içinde Nobel Akademik Yayıncılık (35. basım). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • King, P. M., Wood, P. K., and Mines, R. A. (1990). Critical thinking among college and graduate students. The Review of Higher Education, 13(2), 167-186.
  • Moon, J. (2008). Critical thinking: An exploration of theory and practice. Routledge.
  • Nunnally, J. C. (1994). Psychometric theory 3E. Tata McGraw-hill education.
  • Paul, R., and Elder, L. (2006). Critical thinking competency standards. Foundation for Critical Thinking Dillon Beach.
  • Pithers, R. T., and Soden, R. (2000). Critical thinking in education: A review. Educational Research, 42(3), 237-249.
  • Roohr, K., Olivera-Aguilar, M., Ling, G., and Rikoon, S. (2019). A multi-level modeling approach to investigating students’ critical thinking at higher education institutions. Assessment & Evaluation in Higher Education, 44(6), 946-960.
  • Saçlı, F., ve Demirhan, G. (2008). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Programında Öğrenim Gören Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Saptanması ve Karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 92-110.
  • Şahinel, S. (2016). Eleştirel düşünme. Pegem Atıf İndeksi, 2016(5), 123-136.
  • Schuster, S. (2021). The art of thinking in systems: Improve your logic, think more critically, and use proven systems to solve your problems-strategic planning for everyday life. Createspace Independent Publishing.
  • Seferoğlu, S. S., ve Akbıyık, C. (2006). Eleştirel düşünme ve öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(30), 193-200.
  • Semerci, N., Semerci, Ç., Fatma, Ü., Yılmaz, E., & Yılmaz, Ö. (2019). Eleştirel Düşünme Engelleri (ELDEN) Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(1), 281-299.
  • Şenşekerci, E., ve Bilgin, A. (2008). Eleştirel düşünme ve öğretimi. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(14), 15-43.
  • Shermis, S. S. (1992). Critical Thinking: Helping Students Learn Reflectively. ERIC Clearinghouse on Reading and Communication Skills.
  • Snyder, L. G., and Snyder, M. J. (2008). Teaching critical thinking and problem solving skills. The Journal of Research in Business Education, 50(2), 90.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., and Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics (Fifth Edition). Pearson.
  • Tümkaya, S., Aybek, B., and Aldaş, H. (2009). An Investigation of University Students’ Critical Thinking Disposition and Perceived Problem Solving Skills. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), 36.
  • Willingham, D. T. (2007). Critical thinking: Why it is so hard to teach? American Federation of Teachers Summer 2007, p. 8-19.
  • Yakar, Z., Altındağ Pekbay, C., ve Kaya, F. (2010). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Karşılaştırılması. Education Sciences, 5(3), 720-728.

Examining Critical Thinking Barriers In Terms Of Different Variables: A Study On Recreation Management Students

Year 2022, Volume: 5 Issue: 4, 1122 - 1137, 28.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1163901

Abstract

The aim of this research is to determine the critical thinking barriers of undergraduate students studying in recreation management departments in terms of gender, class level, leisure habits, and reasons for selecting a department. The group of the research consists of students studying at the recreation management department at Necmettin Erbakan University. The sample of the study consists of 253 individuals. The research data was obtained via personal information form prepared by the researchers and the Critical Thinking Barrier Scale (CTB) developed by Semerci et al. (2019). For the purpose of the analysis of the data, descriptive information about the individuals participating in the research was given as percentage and frequency, and normality tests of the (CTB) scale were used. Independent groups t-test and one-way anova analysis of variance were used to determine the differences between the variables. According to the findings, there was a significant difference between the level of critical thinking barriers with gender, sportive activities as a leisure habit, and department preference reason. As a result, it can be said that male individuals have higher critical thinking barriers than female individuals. In addition, it has been determined that the participants whose department preference reason was "insufficient score for other departments" had higher critical thinking barriers than the participants whose department preference reason was "have interest in the department."

References

  • Akinoğlu, O. (2003). Bir eğitim değeri olarak eleştirel düşünme. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 7-26.
  • Ay, Ş., ve Akgöl, H. (2008). Eleştirel düşünme gücü ile cinsiyet, yaş ve sınıf düzeyi. Journal of Theoretical Educational Science, 1(2), 65-75.
  • Aybek, B., ve Aslan, S. (2017). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ile benimsedikleri eğitim felsefelerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16(2), 373-385.
  • Baron, J. (2000). Thinking and deciding (Third Edition). Cambridge University Press.
  • Bassham, G., Irwin, W., Nardone, H., ve Wallace, J. M. (2011). Critical thinking: A student’s introduction (Fourth Edition). McGraw-Hill.
  • Bono, E. de. (1978). Teaching thinking. Penguin Books.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (28. basım). Pegem Akademi.
  • Cottrell, S. (2017). Critical thinking skills: Effective analysis, argument and reflection. Bloomsbury Publishing.
  • Cüceloğlu, D. (1995). İyi düşün doğru karar ver (37. basım). Sistem Yayıncılık.
  • Demir, R., ve Aybek, B. (2014). Lise Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, 122-140.
  • Demiral, U. (2018). Examination of Critical Thinking Skills of Preservice Science Teachers: A Perspective of Social Constructivist Theory. Journal of Education and Learning, 7(4), 179-190.
  • Demirhan, E., ve Köklükaya, A. N. (2014). The critical thinking dispositions of prospective science teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 1551-1555.
  • Doğanay, A., Taş, M. A., ve Erden, Ş. (2007). Üniversite öğrencilerinin bir güncel tartışmalı konu bağlamında eleştirel düşünme becerilerinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52(52), 511-546.
  • Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (Fourth Edition). SAGE Publications.
  • Giancarlo, C. A., and Facione, P. A. (2001). A look across four years at the disposition toward critical thinking among undergraduate students. The Journal of General Education, 29-55.
  • Greeno, J. G. (1989). A perspective on thinking. (C. 44, Issue 2). American Psychological Association.
  • Gülle, M. (2015). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin bölümlerine göre eleştirel düşünme ve empati kurma düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi., Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı.
  • Gürkaynak, İ., Üstel, F., ve Gülgöz, S. (2003). Eleştirel düşünme: Sabancı Üniversitesi Eğitim Reformu Girişimi. İstanbul.
  • Halpern, D. F. (2013). Thought and knowledge: An introduction to critical thinking. Psychology Press.
  • Hayati, N., and Berlianti, N. A. (2020). Critical thinking skills of natural science undergraduate students on biology subject: Gender perspective. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 6(1), 83-90.
  • Hendricks, J. K. (2010). Preparing students for critical-thinking applications on standardized tests. Unpublished Doctoral Thesis, Walden University, Collage Of Education, Administrator Leadership for Teaching and Learning.
  • Karadağlı, F. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3), 123-128.
  • Karafil, A. Y. (2014). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin çeşitli demografik faktörler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Spor Yöneticiliği Bilim Dalı.
  • Karaman, M. K. (2016). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ve eleştirel düşünme eğilimleri üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(1).
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Içinde Nobel Akademik Yayıncılık (35. basım). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • King, P. M., Wood, P. K., and Mines, R. A. (1990). Critical thinking among college and graduate students. The Review of Higher Education, 13(2), 167-186.
  • Moon, J. (2008). Critical thinking: An exploration of theory and practice. Routledge.
  • Nunnally, J. C. (1994). Psychometric theory 3E. Tata McGraw-hill education.
  • Paul, R., and Elder, L. (2006). Critical thinking competency standards. Foundation for Critical Thinking Dillon Beach.
  • Pithers, R. T., and Soden, R. (2000). Critical thinking in education: A review. Educational Research, 42(3), 237-249.
  • Roohr, K., Olivera-Aguilar, M., Ling, G., and Rikoon, S. (2019). A multi-level modeling approach to investigating students’ critical thinking at higher education institutions. Assessment & Evaluation in Higher Education, 44(6), 946-960.
  • Saçlı, F., ve Demirhan, G. (2008). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Programında Öğrenim Gören Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Saptanması ve Karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 92-110.
  • Şahinel, S. (2016). Eleştirel düşünme. Pegem Atıf İndeksi, 2016(5), 123-136.
  • Schuster, S. (2021). The art of thinking in systems: Improve your logic, think more critically, and use proven systems to solve your problems-strategic planning for everyday life. Createspace Independent Publishing.
  • Seferoğlu, S. S., ve Akbıyık, C. (2006). Eleştirel düşünme ve öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(30), 193-200.
  • Semerci, N., Semerci, Ç., Fatma, Ü., Yılmaz, E., & Yılmaz, Ö. (2019). Eleştirel Düşünme Engelleri (ELDEN) Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(1), 281-299.
  • Şenşekerci, E., ve Bilgin, A. (2008). Eleştirel düşünme ve öğretimi. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(14), 15-43.
  • Shermis, S. S. (1992). Critical Thinking: Helping Students Learn Reflectively. ERIC Clearinghouse on Reading and Communication Skills.
  • Snyder, L. G., and Snyder, M. J. (2008). Teaching critical thinking and problem solving skills. The Journal of Research in Business Education, 50(2), 90.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., and Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics (Fifth Edition). Pearson.
  • Tümkaya, S., Aybek, B., and Aldaş, H. (2009). An Investigation of University Students’ Critical Thinking Disposition and Perceived Problem Solving Skills. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), 36.
  • Willingham, D. T. (2007). Critical thinking: Why it is so hard to teach? American Federation of Teachers Summer 2007, p. 8-19.
  • Yakar, Z., Altındağ Pekbay, C., ve Kaya, F. (2010). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Karşılaştırılması. Education Sciences, 5(3), 720-728.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports and Recreation
Journal Section Arşiv
Authors

Yalçın Tükel 0000-0003-3843-5889

Andaç Akçakese 0000-0002-2954-5632

Alperen Fatih Yolcu 0000-0001-8483-0447

Mehmet Demirel 0000-0003-1454-022X

Publication Date December 28, 2022
Submission Date August 18, 2022
Acceptance Date December 28, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 5 Issue: 4

Cite

APA Tükel, Y., Akçakese, A., Yolcu, A. F., Demirel, M. (2022). Eleştirel Düşünme Engellerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi: Rekreasyon Yönetimi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Mediterranean Journal of Sport Science, 5(4), 1122-1137. https://doi.org/10.38021/asbid.1163901

27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .

2624526366