This study examines the relationship between sports science students' levels of internet-specific epistemic justification and their attitudes towards e-learning in sports. The research was designed using a quantitative research method, specifically adopting a correlational survey model. The study group consists of a total of 250 students, including 146 males (58.4%) and 104 females (41.6%). To determine the students' levels of e-learning, the "Attitude Scale for E-Learning in Sports" was employed, while the "Internet-Specific Epistemic Justification Scale" (adaptation for physical education and sports teaching) was used to determine the levels of epistemic justification. Data analysis involved t-tests, ANOVA, and Pearson correlation analysis. According to the study findings, there is a significant difference in favor of females in terms of the average attitude scores towards e-learning in sports among students. The average scores of students in the sub-dimensions of e-learning in sports and internet-specific epistemic justification do not significantly differ based on the daily time spent on the internet. A positive relationship between e-learning in sports and internet-specific epistemic justification was observed in all sub-dimensions. In conclusion, the positive attitudes of sports science students towards e-learning are closely related to epistemic justification processes. To positively influence sports science students' attitudes towards e-learning, it may be necessary to develop epistemic justification processes and incorporate these processes into the design of e-learning materials. Additionally, for more effective utilization of e-learning in sports science education, guiding students on how to trust internet sources, evaluate information, and utilize them effectively may be crucial.
Bu çalışmada spor bilimi öğrencilerinin internete özgü epistemik gerekçelendirme düzeyleri ile sporda e-öğrenmeye yönelik tutumları arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemleri arasında yer alan ilişkisel tarama modeli benimsenerek dizayn edilmiştir. Araştırma grubunu 146’sı erkek (%58,4), 104’ü kadın (%41,6) olmak üzere toplam 250 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin e-öğrenme düzeylerinin belirlenmesinde “Sporda e-öğrenmeye yönelik tutum ölçeği”, epistemik gerekçelendirme düzeylerinin belirlenmesinde ise “İnternete özgü epistemik gerekçelendirme ölçeği” (Beden eğitimi ve spor öğretimi uyarlaması) kullanılmıştır. Verilerin analizinde t-testi, ANOVA ve Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Çalışma bulgularına göre, öğrencilerin sporda e-öğrenmeye yönelik tutum puan ortalamalarında kadınlar lehine anlamlı farklılık görülmüştür. Öğrencilerin sporda e-öğrenme ve internete özgü epistemik gerekçelendirme alt boyutlarında aldıkları puan ortalamaları günlük internette geçirilen süreye göre anlamlı olarak farklılık göstermemiştir. Sporda e-öğrenme ile internete özgü epistemik gerekçelendirme tüm alt boyutları arasında pozitif ilşkinin olduğu görülmüştür. Sonuç olarak; spor bilimi öğrencilerinin e-öğrenmeye yönelik olumlu tutumlarının, epistemik gerekçelendirme süreçleri ile yakından ilişkilidir. Spor bilimi öğrencilerinin e-öğrenmeye yönelik tutumlarının olumlu yönde etkilenmesi için, epistemik gerekçelendirme süreçlerinin geliştirilmesi ve bu süreçlerin e-öğrenme materyallerinin tasarımına dahil edilmesi gerekebilir. Ayrıca, spor bilimi eğitiminde e-öğrenmenin daha etkili bir şekilde kullanılabilmesi için, öğrencilere internet kaynaklarına nasıl güvenebilecekleri, bilgiyi nasıl değerlendirebilecekleri ve en iyi şekilde kullanabilecekleri konusunda rehberlik edilmesi önemli olabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Early Pub Date | October 25, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | October 9, 2023 |
Acceptance Date | October 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1-Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .