Research Article
BibTex RIS Cite

Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Öz Yeterlikleri İle Bireysel Değerlerinin İncelenmesi

Year 2023, Volume: 6 Issue: 4, 1198 - 1208, 28.12.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1331895

Abstract

Araştırmada; Beden Eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının öz-yeterlikleri ile bireysel değerlerini mezun olunan lise ve cinsiyet değişkenlerine göre incelemektir.
Araştırma, nicel araştırma yaklaşımlarından ilişkisel tarama modeline uygun planmıştır. Araştırmanın evrenini, 2021-2022 öğretim yılında Giresun üniversitesi ve Trabzon üniversitesi spor bilimlerinde öğrenimlerine devam eden öğretmen adayları; örneklemini ise random yöntemiyle ve gönüllülük esasına göre belirlenen 135 kadın ve 122 erkek toplam 257 beden eğitimi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada verilerin toplanması için; Öğretmen Öz Yeterlik Ölçeği ile Bireysel Değerler Ölçeğinden yararlanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programına aktarıldıktan sonra istatistiki işlem olarak; Indepented sımple t-Testinden yararlanılmıştır. 0.05 anlamlılık düzeyi ele alınmıştır. Veri analizlerinde SPSS 24.00 paket programından faydalanılmıştır.
Sonuç olarak; yapılan analizler neticesinde ortaya çıkan istatistiki bulgular incelendiğinde beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının genel öz-yeterlilik alt boyutları bakımından cinsiyet değişkeni açısından anlamlı farkın olduğu ve bu fakın kadın katılımcıların lehine olduğu; mezun olunan lise değişkenine göre ise farkın olmadığı anlaşılmıştır. Cinsiyet değişkenine göre; bireysel değerler alt boyutlarından “saygı ve doğruluk, disiplin ve sorumluluk ile paylaşım ve saygı” alt boyutları bakımından anlamlı bir fark tespit edilmiş ve puan ortalamalarına göre farkın kadın katılımcıların lehine olduğu anlaşılmıştır. “Dürüstlük ve Paylaşım ile Güven ve Bağışlama” alt boyutları arasında bir farkın olmadığı saptanmıştır.

References

  • Akbulut, E., Aküzüm, C. (2021). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilik algıları ile kaynaştırma eğitimine yönelik tutumları arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 74-91.
  • Aksu, H. H. (2008). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz yeterlik inançları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 161-170.
  • Arseven, A. (2016). Öz yeterlik: Bir kavram analizi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(19), 63-80.
  • Asan H. T., Ekşi, F., Doğan, A., ve Ekşi, H. (2008). Bireysel Değerler Envanteri’nin dilsel eşdeğerlik, geçerlik ve güvenirlik calışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27, 15-38.
  • Bandura, A. (2006). Going global with social cognitive theory: From prospect to paydirt. In S.I. Donaldson, D. E. Berger & K. Pezdek (Eds.), The rise of applied psychology: Newfrontiers and rewarding careers (pp. 53-70). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Bektaş, T. Ö. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının öz yeterlilik düzeylerinin algıladıkları bireysel değerler üzerindeki yordayıcı ilişkinin incelenmesi. Atatürk üniversitesi, Eğitim bilimleri enstitüsü, Temel eğitim anabilim dalı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erzurum
  • Bümen, N. T., ve Özaydın, T. E. (2013). Adaylıktan göreve öğretmen öz yeterliği ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlardaki değişimler. Eğitim ve Bilim, 38(169),109- 125.
  • Çakır, Ö. Kan, A., ve Sünbül, Ö. (2006). Öğretmenlik meslek bilgisi ve tezsiz yüksek lisans programlarının tutum ve öz yeterlik açısından değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2(1), 36-47.
  • Çapa, Y., Çakıroğlu, J., ve Sarıkaya, H. (2005). Öğretmen öz yeterlik ölçeği Türkçe uyarlamasının geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 30(137), 74-81.
  • Çavdar, M. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin bireysel değerlerinin çok boyutlu incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Demir, T. G. (2015). Öğretmenlerin sergiledikleri rol fazlası davranışlar ve bireysel değerler ile ilişkisi. Yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ve Politikası Anabilim Dalı, Ankara.
  • Hurioğlu, L. (2016). Öğretmenlik uygulaması dersinde dönüt-düzeltmenin öğretmen adaylarının öğretimi planlama ve uygulama becerileri ile öz-yeterlik düzeylerine etkisi. .Doktora tezi, Çukurova Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Adana.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. (15. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Korkut, K. (2009). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik inançları ile sınıf yönetimi beceri algıları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur
  • Kurt, T. (2012). Öğretmenlerin öz yeterlik ve kolektif yeterlilik algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 195-227.
  • Küçük, E. (2008). İlköğretim okulları öğretmenlerinin okul yöneticilerine yönelik çağdaş denetim algıları ile mesleki motivasyon düzeyleri arasındaki ilişki (İstanbul ili Eyüp ilçesi örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • McMillan, J. H., ve Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence-based inquiry (7th Ed.). London: Pearson.
  • Pajares, F., ve Schunk, D. H. (2002). Self and self-belief in psychology and education: An historical perspective. In J. Aronson (Ed.), Improving Academic Achievement, New York, Academic Press.
  • Redmond, B. F. (2015). Self-Efficacy and social cognitive theory. https://wikispaces.psu.edu
  • Saraç, A. (2008). The relation of teacher efficacy to students‟ trigonometry self-efficacy andtrigonometry achievement (MSc thesis). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 301707).
  • Seçkin, A., ve Başbay, M. (2013). Beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(8), 253- 270.
  • Tokdemir, M. A. (2007). Tarih öğretmenlerinin değerler ve değerler eğitimi hakkındaki görüşleri. Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Ünlü, H. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin yeterlikleri ve sınıf yönetimi davranışları. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yalçın, H., ve Korkmaz, M. E. (2013). Preschool teachers conditions of motivation. The Journal of International Social Research, 6(26), 1307.
  • Yenice, N. (2012). Öğretmen adaylarının öz yeterlik düzeyleri ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 36-58.
  • Yerdelen, S. (2013). Multilevel investigations of students’ cognitive and affective learningoutcomes and their relationships with perceived classroom learning environment andteacher effectiveness (Doctoral dissertation). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 377887).
  • Yıldız. M. (2012). Öğretmen adaylarının benlik saygısı ve kişilik özelliklerinin sahip oldukları değerler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan

Examination of Self-Efficacy and Individual Values of Physical Education Teacher Candidates

Year 2023, Volume: 6 Issue: 4, 1198 - 1208, 28.12.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1331895

Abstract

In the research; The aim of this study is to examine the self-efficacy and individual values of physical education and sports teacher candidates according to the graduated high school and gender variables.
The research was planned in accordance with the relational survey model, one of the quantitative research approaches. The universe of the research consists of teacher candidates who continue their education in sports sciences at Giresun University and Trabzon University in the 2021-2022 academic year; The sample consists of 257 physical education teacher candidates, 135 female and 122 male, determined by random method and on a voluntary basis. In order to collect data in the study; Teacher Self-Efficacy Scale and Individual Values Scale were used. After the obtained data is transferred to the SPSS program, as a statistical process; The dependent simple t-Test was used. A significance level of 0.05 was considered. SPSS 24.00 package program was used in data analysis.
In conclusion; When the statistical findings that emerged as a result of the analyzes were examined, it was found that there was a significant difference in terms of gender variable in terms of general self-efficacy sub-dimensions of physical education and sports teacher candidates, and this difference was in favor of female participants; It was understood that there was no difference according to the graduated high school variable. According to the gender variable; A significant difference was found in terms of "respect and accuracy, discipline and responsibility, sharing and respect" sub-dimensions of individual values, and it was understood that the difference was in favor of female participants according to the mean scores. It was determined that there was no difference between the sub-dimensions of "Honesty and Sharing and Trust and Forgiveness".

References

  • Akbulut, E., Aküzüm, C. (2021). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilik algıları ile kaynaştırma eğitimine yönelik tutumları arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 74-91.
  • Aksu, H. H. (2008). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz yeterlik inançları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 161-170.
  • Arseven, A. (2016). Öz yeterlik: Bir kavram analizi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(19), 63-80.
  • Asan H. T., Ekşi, F., Doğan, A., ve Ekşi, H. (2008). Bireysel Değerler Envanteri’nin dilsel eşdeğerlik, geçerlik ve güvenirlik calışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27, 15-38.
  • Bandura, A. (2006). Going global with social cognitive theory: From prospect to paydirt. In S.I. Donaldson, D. E. Berger & K. Pezdek (Eds.), The rise of applied psychology: Newfrontiers and rewarding careers (pp. 53-70). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Bektaş, T. Ö. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının öz yeterlilik düzeylerinin algıladıkları bireysel değerler üzerindeki yordayıcı ilişkinin incelenmesi. Atatürk üniversitesi, Eğitim bilimleri enstitüsü, Temel eğitim anabilim dalı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erzurum
  • Bümen, N. T., ve Özaydın, T. E. (2013). Adaylıktan göreve öğretmen öz yeterliği ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlardaki değişimler. Eğitim ve Bilim, 38(169),109- 125.
  • Çakır, Ö. Kan, A., ve Sünbül, Ö. (2006). Öğretmenlik meslek bilgisi ve tezsiz yüksek lisans programlarının tutum ve öz yeterlik açısından değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2(1), 36-47.
  • Çapa, Y., Çakıroğlu, J., ve Sarıkaya, H. (2005). Öğretmen öz yeterlik ölçeği Türkçe uyarlamasının geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 30(137), 74-81.
  • Çavdar, M. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin bireysel değerlerinin çok boyutlu incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Demir, T. G. (2015). Öğretmenlerin sergiledikleri rol fazlası davranışlar ve bireysel değerler ile ilişkisi. Yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ve Politikası Anabilim Dalı, Ankara.
  • Hurioğlu, L. (2016). Öğretmenlik uygulaması dersinde dönüt-düzeltmenin öğretmen adaylarının öğretimi planlama ve uygulama becerileri ile öz-yeterlik düzeylerine etkisi. .Doktora tezi, Çukurova Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Adana.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. (15. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Korkut, K. (2009). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik inançları ile sınıf yönetimi beceri algıları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur
  • Kurt, T. (2012). Öğretmenlerin öz yeterlik ve kolektif yeterlilik algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 195-227.
  • Küçük, E. (2008). İlköğretim okulları öğretmenlerinin okul yöneticilerine yönelik çağdaş denetim algıları ile mesleki motivasyon düzeyleri arasındaki ilişki (İstanbul ili Eyüp ilçesi örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • McMillan, J. H., ve Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence-based inquiry (7th Ed.). London: Pearson.
  • Pajares, F., ve Schunk, D. H. (2002). Self and self-belief in psychology and education: An historical perspective. In J. Aronson (Ed.), Improving Academic Achievement, New York, Academic Press.
  • Redmond, B. F. (2015). Self-Efficacy and social cognitive theory. https://wikispaces.psu.edu
  • Saraç, A. (2008). The relation of teacher efficacy to students‟ trigonometry self-efficacy andtrigonometry achievement (MSc thesis). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 301707).
  • Seçkin, A., ve Başbay, M. (2013). Beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(8), 253- 270.
  • Tokdemir, M. A. (2007). Tarih öğretmenlerinin değerler ve değerler eğitimi hakkındaki görüşleri. Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Ünlü, H. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin yeterlikleri ve sınıf yönetimi davranışları. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yalçın, H., ve Korkmaz, M. E. (2013). Preschool teachers conditions of motivation. The Journal of International Social Research, 6(26), 1307.
  • Yenice, N. (2012). Öğretmen adaylarının öz yeterlik düzeyleri ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 36-58.
  • Yerdelen, S. (2013). Multilevel investigations of students’ cognitive and affective learningoutcomes and their relationships with perceived classroom learning environment andteacher effectiveness (Doctoral dissertation). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 377887).
  • Yıldız. M. (2012). Öğretmen adaylarının benlik saygısı ve kişilik özelliklerinin sahip oldukları değerler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sport and Exercise Psychology
Journal Section Arşiv
Authors

Mustafa Baş 0000-0001-8254-0905

Early Pub Date December 27, 2023
Publication Date December 28, 2023
Submission Date August 23, 2023
Acceptance Date September 13, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 6 Issue: 4

Cite

APA Baş, M. (2023). Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Öz Yeterlikleri İle Bireysel Değerlerinin İncelenmesi. Mediterranean Journal of Sport Science, 6(4), 1198-1208. https://doi.org/10.38021/asbid.1331895

27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .

2624526366