Araştırmada; Beden Eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının öz-yeterlikleri ile bireysel değerlerini mezun olunan lise ve cinsiyet değişkenlerine göre incelemektir.
Araştırma, nicel araştırma yaklaşımlarından ilişkisel tarama modeline uygun planmıştır. Araştırmanın evrenini, 2021-2022 öğretim yılında Giresun üniversitesi ve Trabzon üniversitesi spor bilimlerinde öğrenimlerine devam eden öğretmen adayları; örneklemini ise random yöntemiyle ve gönüllülük esasına göre belirlenen 135 kadın ve 122 erkek toplam 257 beden eğitimi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada verilerin toplanması için; Öğretmen Öz Yeterlik Ölçeği ile Bireysel Değerler Ölçeğinden yararlanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programına aktarıldıktan sonra istatistiki işlem olarak; Indepented sımple t-Testinden yararlanılmıştır. 0.05 anlamlılık düzeyi ele alınmıştır. Veri analizlerinde SPSS 24.00 paket programından faydalanılmıştır.
Sonuç olarak; yapılan analizler neticesinde ortaya çıkan istatistiki bulgular incelendiğinde beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının genel öz-yeterlilik alt boyutları bakımından cinsiyet değişkeni açısından anlamlı farkın olduğu ve bu fakın kadın katılımcıların lehine olduğu; mezun olunan lise değişkenine göre ise farkın olmadığı anlaşılmıştır. Cinsiyet değişkenine göre; bireysel değerler alt boyutlarından “saygı ve doğruluk, disiplin ve sorumluluk ile paylaşım ve saygı” alt boyutları bakımından anlamlı bir fark tespit edilmiş ve puan ortalamalarına göre farkın kadın katılımcıların lehine olduğu anlaşılmıştır. “Dürüstlük ve Paylaşım ile Güven ve Bağışlama” alt boyutları arasında bir farkın olmadığı saptanmıştır.
In the research; The aim of this study is to examine the self-efficacy and individual values of physical education and sports teacher candidates according to the graduated high school and gender variables.
The research was planned in accordance with the relational survey model, one of the quantitative research approaches. The universe of the research consists of teacher candidates who continue their education in sports sciences at Giresun University and Trabzon University in the 2021-2022 academic year; The sample consists of 257 physical education teacher candidates, 135 female and 122 male, determined by random method and on a voluntary basis. In order to collect data in the study; Teacher Self-Efficacy Scale and Individual Values Scale were used. After the obtained data is transferred to the SPSS program, as a statistical process; The dependent simple t-Test was used. A significance level of 0.05 was considered. SPSS 24.00 package program was used in data analysis.
In conclusion; When the statistical findings that emerged as a result of the analyzes were examined, it was found that there was a significant difference in terms of gender variable in terms of general self-efficacy sub-dimensions of physical education and sports teacher candidates, and this difference was in favor of female participants; It was understood that there was no difference according to the graduated high school variable. According to the gender variable; A significant difference was found in terms of "respect and accuracy, discipline and responsibility, sharing and respect" sub-dimensions of individual values, and it was understood that the difference was in favor of female participants according to the mean scores. It was determined that there was no difference between the sub-dimensions of "Honesty and Sharing and Trust and Forgiveness".
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sport and Exercise Psychology |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Early Pub Date | December 27, 2023 |
Publication Date | December 28, 2023 |
Submission Date | August 23, 2023 |
Acceptance Date | September 13, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 4 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .