Araştırma, anne çocuk fiziksel aktivite programının etkilerinin belirlenmesini amaçlamaktadır. Araştırma nitel bir araştırma olup fenomolojik desende tasarlanmıştır. Araştırmada veri toplamak için katılımcıların görüşlerini araştıran yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılmıştır. Form, konu hakkında derinlemesine bilgi edinmek için tasarlanmış açık uçlu sorulardan oluşmaktadır. Açık uçlu görüşme formatı bu araştırma için en uygun teknik olarak seçilmiştir. Veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmada, anne-çocuk etkileşimli fiziksel aktivite programına katılan ebeveynlerin deneyimlerini ve algılarını keşfetmek ve tanımlamak için fenomenolojik bir tasarım kullanılmıştır. Anne-Çocuk Fiziksel Aktivite Programına Katılım Nedenleri, Anı Oluşturma, Sosyalleşme, Birlikte Kaliteli Zaman Geçirme, Sağlık Bilinci ve Hareketin Önemi, Ekran Süresini Azaltma/Teknolojik Cihazlardan Uzak Durma temalarına ulaşılmıştır. Çocukların Anne-Çocuk Fiziksel Aktivite Programından elde ettikleri kazanımlar aşağıdaki gibidir: Özgüven gelişimi, Kendini ifade edebilme, Yaratıcılık ve hayal gücü, Sosyal uyum ve takım çalışması, Aile ile kaliteli zaman geçirme. Annelerin Anne-Çocuk Fiziksel Aktivite Programından Kazanımları Fiziksel sağlık ve canlılık, Psikolojik iyi oluş ve stres yönetimi ve Ebeveyn rol modelliği alt temalarına ulaşılmıştır. Anne-Çocuk İnteraktif Fiziksel Aktivite Programına Yönelik Öneriler Fiziksel Aktivitenin Düzenlenmesi, Aile Etkileşiminin Güçlendirilmesi ve Açık Hava Aktiviteleri alt temalarına ulaşılmıştır. Sonuç olarak, programın çocuklarında özgüven, yaratıcılık, kendini ifade etme ve sosyal gelişimi desteklediği belirlenmiştir.
The research, aims to determine the effects of the mother-child physical activity program. The research is a qualitative research and designed in phenomenological design. A semi-structured interview form investigating the opinions of the participants was used to collect data in the research. The form consists of open-ended questions designed to obtain in-depth information about the subject. The open-ended interview format was selected as the most appropriate technique for this research. Data were analyzed using content analysis. A phenomenological design was used in the study to explore and describe the experiences and perceptions of parents who participated in the mother-child interactive physical activity program. The themes of Reasons for Participation in the Mother-Child Physical Activity Program, Creating Memories, Socializing, Spending Quality Time Together, Health Awareness and the Importance of Movement, Reducing Screen Time/Staying Away from Technological Devices were reached. The gains that the children obtained from the Mother-Child Physical Activity Program are as follows: Development of self-confidence, Self-expression, Creativity and imagination, Social adaptation and teamwork, Spending quality time with family. Mothers' Gains from the Mother-Child Physical Activity Program Physical health and vitality, Psychological well-being and stress management and Parental role modeling subthemes were reached. As a result, it was determined that the program supported self-confidence, creativity, self-expression and social development in children.
Ethics Review Board: Bartın University Social and Human Sciences Ethics Committee Date of Ethics Approval Document: 26.07.2024 Approval Number: 2024-SBB-0635
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy, Physical Activity and Health |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Early Pub Date | September 26, 2025 |
Publication Date | September 28, 2025 |
Submission Date | April 17, 2025 |
Acceptance Date | May 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 3 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .