This study is a quantitative research conducted to determine the health perception levels of Fırat University Faculty of Sports Sciences students. The sample of the study consisted of 190 students studying at Fırat University Faculty of Sports Sciences in the 2024-2025 academic year. Data were collected using the "Demographic Information Form" and the 15-item "Health Perception Scale" via a face-to-face survey. SPSS 22 package program was used in the analysis of the data. This study examined the health perception of the Faculty of Sports Sciences students and determined that it was at a moderate level (39.47 ± 9.78). The control sub-dimension had the highest score, and the importance of health had the lowest score. While nutrition education, age, and chronic disease did not affect health perception, weekly exercise and daily fluid consumption created a significant difference in some sub-dimensions. Those who did not exercise had higher self-awareness, and those who consumed more fluids had increased awareness of the importance of health. Weight was also effective in self-awareness. The findings show that health perception is related to individual behaviors. As a result, it was determined that students' exercise habits and daily fluid consumption had positive effects on health perception. Students who exercised and consumed 2 liters or more of fluid per day received higher scores in the dimensions of self-awareness and importance of health. On the other hand, variables such as whether or not they received nutrition education, age group, weight range and presence of chronic disease did not have a significant effect on health perception. This shows that health perception is more related to individual behaviors.
Bu çalışma, Fırat Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin sağlık algısı düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmış nicel bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemini 2024-2025 eğitim-öğretim yılında Fırat Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi'nde öğrenim gören 190 öğrenci oluşturmuştur. Veriler, "Demografik Bilgi Formu" ve 15 maddelik "Sağlık Algısı Ölçeği" kullanılarak yüz yüze anket yöntemiyle toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22 paket programı kullanılmıştır. Bu çalışma, Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin sağlık algısını incelemiş ve orta düzeyde (39,47 ± 9,78) olduğunu belirlemiştir. Kontrol alt boyutu en yüksek, sağlığın önemi ise en düşük puanı almıştır. Beslenme eğitimi, yaş ve kronik hastalık sağlık algısını etkilemezken, haftalık egzersiz ve günlük sıvı tüketimi bazı alt boyutlarda anlamlı fark yaratmıştır. Egzersiz yapmayanların öz farkındalığı daha yüksek, daha fazla sıvı tüketenlerin ise sağlığın önemine dair farkındalığı artmıştır. Kilo da öz farkındalıkta etkili olmuştur. Bulgular, sağlık algısının bireysel davranışlarla ilişkili olduğunu göstermektedir. Sonuç olarak, öğrencilerin egzersiz yapma alışkanlığı ve günlük sıvı tüketim miktarının sağlık algısı üzerinde olumlu etkileri olduğu belirlenmiştir. Özellikle egzersiz yapan ve günde 2 litre ve üzeri sıvı tüketen öğrenciler, öz farkındalık ve sağlığın önemi boyutlarında daha yüksek puanlar almıştır. Buna karşılık, beslenme eğitimi alıp almama durumu, yaş grubu, kilo aralığı ve kronik hastalık varlığı gibi değişkenlerin sağlık algısı üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmamıştır. Bu durum, sağlık algısının daha çok bireysel davranışlarla ilişkili olduğunu göstermektedir.
Etik Kurul İzin Bilgileri Etik değerlendirme kurulu: Fırat Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu Kararları Etik değerlendirme belgesinin tarihi:13.05.2025 Etik değerlendirme belgesinin sayı numarası: 34569
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Activity and Health |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Early Pub Date | September 26, 2025 |
Publication Date | September 28, 2025 |
Submission Date | July 1, 2025 |
Acceptance Date | August 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 3 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .