Research Article
BibTex RIS Cite

ÇOCUĞUN GELİŞİM BASAMAKLARINA GÖRE FİGÜRLERİ ELE ALMA BİÇİMLERİ

Year 2018, Volume: 5 Issue: 10, 60 - 83, 31.10.2018

Abstract

Araştırmada iki yaş itibariyle çocukların çizgisel gelişimleri ele alınmaktadır. Çocuk iki yaş civarlarında çizgiyle tanışıp, üç yaşında mandala ile baş formunu keşfetmektedir. Çocukların yaşları ilerledikçe kendisinde gerçekleşen fiziksel, bilişsel, toplumsal değişimlerle birlikte çocukların resimlerinde figür çizimleri gelişim ve değişim göstermektedir. Yapılan bu araştırmada da bu değişim süreci içerisinde çocukların çizmiş oldukları resimlerdeki gelişimleri ve figürleri ele alma biçimleri konu edilmiştir. Nitel desen çizimi yapılan bir araştırma olup; ailelerinden izin alınarak iki ve üç yaşındaki her yaş için 20 çocuğa çizim yaptırılmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı Kale İzollu İlkokulu ve Gazi İlkokulu’nda yer alan ana sınıflarından her okuldan 20 öğrenciye, Yahya Kemal Beyatlı ve Türk Telekom İlköğretim okullarında yer alan ilkokul seviyesindeki her okul ve her yaş için 20 öğrenciye resimsel uygulamalar yaptırılmıştır. Resimsel uygulamaların değerlendirilmesi sonucu elde edilen bulgular yanında alanla ilgili literatür taraması da yapılmıştır. Araştırmada çocuklarda meydana gelen fiziksel ve bedensel gelişimlerin; resimde yer alan figürlerin formsal oluşumunu etkilediği, bilişsel ve toplumsal gelişimin ise; bilgi ve anlatım tarzı itibariyle resimde zengin bir anlatım sergilediği görülmüştür. Bu araştırmanın eğitimcilere ve ilgili alandaki bireylere çocuğu tanıma da ve sanat eğitiminde yararlı olacağı düşünülmektedir.

References

  • ARTUT, Kazım. Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri, 3, Anı Yayıncılık, Ankara, 2004.
  • BUYURGAN, Serap ve BUYURGAN Ufuk. Sanat Eğitimi ve Öğretimi, 2, Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2007.
  • ÇAĞLAYAN, Nuran. “Zihinsel Engelli Bireylerin Eğitiminde Görsel Sanatlar Dersinin Yeri Ve Önemi” Sosyal Bilimler Dergisi Karabük Üniversitesi, S:1. (2014), S.91-101.
  • DAĞLIOĞLU, H, Elif ve DENİZ, Ümit. “Okul Öncesi Dönem Çocuklarının İnsan Figürü Çizimlerinin Gelişimsel Açıdan Cinsiyete Göre İncelenmesi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, S:35. (2011), S.016-30.
  • GANDER, Mary. J. ve Gardıner, Harry W.. Çocuk ve Ergen Gelişimi, Bekir Onur (Çev), Ankara: İmge Kitapevi, 2007.
  • 19 GEÇEN, Fahrettin. Görsel Sanatlar Uygulamaları ile Özel Eğitim Kapsamında Yer Alan Bireylerin Eğitsel Gelişimleri, OMÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmış Doktora Tezi, Samsun, 2015.
  • GEÇEN, Fahrettin. 12-15 Yaş Ergenlerin Resimlerinde Görme Biçimleri (Malatya örneği), İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Malatya, 2009.
  • GEÇEN, Fahrettin. Görsel Sanatlar Uygulamaları İle Özel Eğitim Kapsamında Yer Alan Bireylerin Eğitsel Gelişimleri, OMÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmış Doktora Tezi, Samsun, 2015.
  • GÜRTUNA, Sevgi. Çocuk ve Sanat Eğitimi, Morpa Kültür Yayınları, Ankara, 2003.
  • İSKENDEROĞLU, Levent. Çocuk Resimlerinde Görme Biçimleri, F.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ, 2006.
  • İSKENDEROĞLU, Levent ve AYTAÇ, İsmail. Çocuk Resimlerinde Görme Biçimleri, E-Journal Of New World Sciences Academy, S:2. (2010), S.1-11.
  • KIRIŞOĞLU, Olcay Tekin. Sanatta Eğitim, 1, Demircioğlu Matbaacılık, Ankara, 1991.
  • MALCHODI, Cathy A.. Çocukların Resimlerini Anlamak. (Çev: Y. Tülin), Epsilon Yayıncılık İstanbul, 2005.
  • ÖZSOY, Vedat. İlköğretimde Sanat Eğitimi ve Kuramları, Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları, Ankara, 2005.
  • STEINBERG, Lawrence. Ergenlik, Figen Çok ( Ed), Ankara: İmge Kitapevi, 2007.
  • ŞENEL, Elif. “Türkiye’de Görsel Sanatlar Eğitiminin Örgütsel Yapılanması”, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, S:11. (2010), S.290-295.
  • YAVUZER, Haluk, Resimleriyle Çocuk, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1998.
  • YAVUZER, Haluk, Resimleriyle Çocuk, Remzi Kitapevi, İstanbul, 2003
Year 2018, Volume: 5 Issue: 10, 60 - 83, 31.10.2018

Abstract

References

  • ARTUT, Kazım. Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri, 3, Anı Yayıncılık, Ankara, 2004.
  • BUYURGAN, Serap ve BUYURGAN Ufuk. Sanat Eğitimi ve Öğretimi, 2, Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2007.
  • ÇAĞLAYAN, Nuran. “Zihinsel Engelli Bireylerin Eğitiminde Görsel Sanatlar Dersinin Yeri Ve Önemi” Sosyal Bilimler Dergisi Karabük Üniversitesi, S:1. (2014), S.91-101.
  • DAĞLIOĞLU, H, Elif ve DENİZ, Ümit. “Okul Öncesi Dönem Çocuklarının İnsan Figürü Çizimlerinin Gelişimsel Açıdan Cinsiyete Göre İncelenmesi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, S:35. (2011), S.016-30.
  • GANDER, Mary. J. ve Gardıner, Harry W.. Çocuk ve Ergen Gelişimi, Bekir Onur (Çev), Ankara: İmge Kitapevi, 2007.
  • 19 GEÇEN, Fahrettin. Görsel Sanatlar Uygulamaları ile Özel Eğitim Kapsamında Yer Alan Bireylerin Eğitsel Gelişimleri, OMÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmış Doktora Tezi, Samsun, 2015.
  • GEÇEN, Fahrettin. 12-15 Yaş Ergenlerin Resimlerinde Görme Biçimleri (Malatya örneği), İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Malatya, 2009.
  • GEÇEN, Fahrettin. Görsel Sanatlar Uygulamaları İle Özel Eğitim Kapsamında Yer Alan Bireylerin Eğitsel Gelişimleri, OMÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmış Doktora Tezi, Samsun, 2015.
  • GÜRTUNA, Sevgi. Çocuk ve Sanat Eğitimi, Morpa Kültür Yayınları, Ankara, 2003.
  • İSKENDEROĞLU, Levent. Çocuk Resimlerinde Görme Biçimleri, F.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ, 2006.
  • İSKENDEROĞLU, Levent ve AYTAÇ, İsmail. Çocuk Resimlerinde Görme Biçimleri, E-Journal Of New World Sciences Academy, S:2. (2010), S.1-11.
  • KIRIŞOĞLU, Olcay Tekin. Sanatta Eğitim, 1, Demircioğlu Matbaacılık, Ankara, 1991.
  • MALCHODI, Cathy A.. Çocukların Resimlerini Anlamak. (Çev: Y. Tülin), Epsilon Yayıncılık İstanbul, 2005.
  • ÖZSOY, Vedat. İlköğretimde Sanat Eğitimi ve Kuramları, Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları, Ankara, 2005.
  • STEINBERG, Lawrence. Ergenlik, Figen Çok ( Ed), Ankara: İmge Kitapevi, 2007.
  • ŞENEL, Elif. “Türkiye’de Görsel Sanatlar Eğitiminin Örgütsel Yapılanması”, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, S:11. (2010), S.290-295.
  • YAVUZER, Haluk, Resimleriyle Çocuk, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1998.
  • YAVUZER, Haluk, Resimleriyle Çocuk, Remzi Kitapevi, İstanbul, 2003
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Fahrettin Geçen This is me

Publication Date October 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 5 Issue: 10

Cite

APA Geçen, F. (2018). ÇOCUĞUN GELİŞİM BASAMAKLARINA GÖRE FİGÜRLERİ ELE ALMA BİÇİMLERİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(10), 60-83.