Araştırmada iki yaş itibariyle çocukların çizgisel gelişimleri ele alınmaktadır. Çocuk iki yaş civarlarında çizgiyle tanışıp, üç yaşında mandala ile baş formunu keşfetmektedir. Çocukların yaşları ilerledikçe kendisinde gerçekleşen fiziksel, bilişsel, toplumsal değişimlerle birlikte çocukların resimlerinde figür çizimleri gelişim ve değişim göstermektedir. Yapılan bu araştırmada da bu değişim süreci içerisinde çocukların çizmiş oldukları resimlerdeki gelişimleri ve figürleri ele alma biçimleri konu edilmiştir. Nitel desen çizimi yapılan bir araştırma olup; ailelerinden izin alınarak iki ve üç yaşındaki her yaş için 20 çocuğa çizim yaptırılmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı Kale İzollu İlkokulu ve Gazi İlkokulu’nda yer alan ana sınıflarından her okuldan 20 öğrenciye, Yahya Kemal Beyatlı ve Türk Telekom İlköğretim okullarında yer alan ilkokul seviyesindeki her okul ve her yaş için 20 öğrenciye resimsel uygulamalar yaptırılmıştır. Resimsel uygulamaların değerlendirilmesi sonucu elde edilen bulgular yanında alanla ilgili literatür taraması da yapılmıştır. Araştırmada çocuklarda meydana gelen fiziksel ve bedensel gelişimlerin; resimde yer alan figürlerin formsal oluşumunu etkilediği, bilişsel ve toplumsal gelişimin ise; bilgi ve anlatım tarzı itibariyle resimde zengin bir anlatım sergilediği görülmüştür. Bu araştırmanın eğitimcilere ve ilgili alandaki bireylere çocuğu tanıma da ve sanat eğitiminde yararlı olacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 10 |