1960’lardan itibaren varlık gösteren
“Kavramsal Sanat”; geleneksel sanatı sorgulayan ve sınırlarını zorlayan öncü
bir akım olarak değerlendirilir. Sanata atfedilen düşüncenin tamamen
sarsıldığı, sanatçının kendini ifade etmesinde sınırların nasıl genişlediği ve
sanatın nerelere uzanabileceği açısından oldukça ilginçtir. Sanatçılar;
seyredilmek için bir yapıt meydana getirmek yerine, yapıtlarıyla kavram ve
analizler önererek, seyirciyi bunları anlamaya, çözmeye, kendi düşünceleriyle
tamamlamaya çağırırlar. Sanat nesnesinin önemini ve sanatın alınan-satılan bir
mal olması düşüncesini azaltmak; sanat kavramını estetikten ayırmak; sanat
yapıtı, sanatçı ve izleyici arasındaki ilişkileri yeniden yapılandırmak
kavramsal sanatçıların en önemli hedeflerindendir. Nitel araştırma yöntemiyle yapılan
bu araştırmada genel olarak Kavramsal Sanat’ın üzerinde durularak sıra dışı
örnek olarak değerlendirilen üç faklı sanatçının eseri anlatılmıştır. John Cage’nin
“4’33”, Piero Manzoni’nin “Merda d’artista”, John Latham’ın “Sessiz Dur ve Çiğne,
(Chewed Up And Spat Out ): Çiğne ve Tükür” adlı çalışmaları
örnek olarak seçilerek kavramsal sanat sorgulanmış ve “betimsel analiz”
yöntemiyle çözümlenerek sonuca gidilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 12 |