Bilinç
akışı; roman ve hikâye yazımında kahramanın zihninden geçenleri aralıksız
olarak ve seri halde, belli bir sıraya koymadan olduğu gibi aktarmaya çalışan
anlatım tekniğidir. Karakterin
düşünme eylemini olduğu gibi gösteren bu teknik, kahramanın geçmişe, bugüne ait
duygu, düşünce ve hatıralarını mantıksal düzen aramadan aktarır.
XX.
yy’da Modernizmle birlikte romanın anlatımında insan gerçekliğini aracısız
vermek amacıyla kullanılmaya başlanan bilinç akışı tekniği bu sayede edebiyat
biliminin de ilgi alanı içine girmiştir. Modern edebiyatın öncü yazarları James
Joyce, William Faulkner ve Virginia Woolf bu tekniğin en başarılı
uygulayıcılarıdır. Türk edebiyatında ise Oğuz Atay’ın Tutunamayanlar’ı,
Orhan Pamuk’un Sessiz Ev’i, Yusuf Atılgan’ın Anayurt Oteli,
Adalet Ağaoğlu’nun Bir Düğün Gecesi bu tekniği başarı ile
uygulayan romanlarımızdır.
Türk
romanında önemli bir yere sahip olan Ağaoğlu’nun, yeni anlatım tekniklerine
ilgisi ve anlatım olanaklarını geliştirmeye yönelik çabası dikkate
değerdir. Fikrimin İnce Gülü romanı da bu çabalarına güzel bir örnektir.
Almanya’da işçi olarak çalışan Bayram’ın, memleketi Ballıhisar’a dönüş
yolculuğunu konu alan roman, bilinç akışı tekniğine geniş bir şekilde yer verir.
Biz
bu çalışmamızda, söz konusu romanda bilinç akışı tekniğinin ne şekilde
kullanıldığını incelemeye çalışacağız. İki bölümden oluşan çalışmamızda önce
bilinç akışı tekniği tanımı ve özellikleri anlatılacak ikinci bölümde ise bunun
nasıl işlendiği romandan hareketle ortaya konulmaya çalışılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1 |